6404
Sök

hur högt kan man spela ?

Den är inte stor, men den är söt.
820 Inlägg
1 september 2008
#21
har ni inte sett videon när alan dante sitter i sin bil när han spelar 180.3db då;)?

Stackars trumtinna hmm

mvh
Senast redigerat av Dawe_A (1 september 2008)

Audi s2/RS2 coupé projektet: http://www.garaget.org/forum/viewtopic.php?id=125574
Stolt kund hos Ljudgaragen & B2-Audio!
http://www.ljudgaragen.se/
www.B2-audio.com

1 058 Inlägg
1 september 2008
#22
Smedhult skrev:
bara vi runt i värmland som super i bilar me runt 120-143 decibel i?  3 bilar som är ute på helgerna är uppmätta till 140.8  141,6 och 142.2 på edaträffen om nu någon har synpunkter

lol.. ni är inte ensamma.. jag åker runt och lyssnar så högt i princip hela tiden.. förutom när jag har folk i bilen och när jag får ont i huvet/öronen roll

PoLoud =D

1 785 Inlägg
2 september 2008
#23
Drönirettab skrev:
Eftersom människoörat inte har linjär känslighet så upplever inte örat samma sak som en mätning visar.

Det innebär att: För att ett människoöra ska uppfatta ljudet som "dubbelt så högt" så behövs ca 10dB höjning av ljudet. Däremot stämmer det att en 3dB ökning av ljudet kräver ungefär dubbelt så mycket effekt från drivkällan (förstärkaren).

Rätt men fel i slutet, det krävs teoretiskt 4 gånger så mycket effekt för en 3dB ökning dvs effekt behovet ökar med kvadraten

Jag hoppas att vägverket förstår vikten av att hålla avstånd till framförvarande är minst lika viktigt som att hålla hastigheten i trafiken. När ska de börja den kampajen?

1 785 Inlägg
2 september 2008
#24
hewra skrev:
som ämnet säger ? hur många decibel ligger det på ungefär när man börjar få ont i örorna ( klaga inte på min stavning tongue ) och huvudet ? sen att tinnitus förekommer ett litet tag efter man slutat spela ? kan nån gissa mellan tummen å pekfinger ? big_smile 

och nej jag orkar inte mäta hur högt jag spelar,bara onödigt dyr utgift för 1 gångsföretelse big_smile

Hur många dB man får ont i öronen beror på frekvens och vilken person det är

Med låg distortion och låg frekvens tål örat ganska höga ljudtryck, 140-143 dB går utan att få ont, då menar jag sinus ton. Men givetvis är det skadligt längre tid men under 1-2min är det okej.

Vid hög frekvens t ex 10 000hz skulle öronen skadas permanent om de utsätts för 140-143dB i 2min. Frågan är om inte omgivningen skulle skadas fysiskt också. Sprängning förekommer med höga frekvenser och ljudtryck, både inom sjukvården och en mängd andra områden. (Ej hörbara frekvenser)

Öronen tål inte många dB men det beror även på exponeringstiden om man kommer att få skador eller ej, distortion och högre frekvenser är örat kännsligare för och behöver inte speciellt höga dB för att bli skadad. Som någon annan här tidigare sa är inte upptagningsförmågan av örat linjärt. Människans öra hör relativt linjärt från ca 80-16 000hz. Frekvenser på t ex 40hz är svåra för örat att uppfatta men känns mer rent fysiskt och uppfattas ändå som ljud.

3dB är ljudtrycks fördubbling

10dB uppfattas som en ljudtrycks fördubbling

6dB märkbar ökning

Effekt behovet ökar med kvadraten alltså krävs det 2000wrms om man vill dubbla ljudtrycket från 500wrms.

Jag hoppas att vägverket förstår vikten av att hålla avstånd till framförvarande är minst lika viktigt som att hålla hastigheten i trafiken. När ska de börja den kampajen?

1 785 Inlägg
2 september 2008
#25
azid skrev:
hjärtat börjar hoppa över slag och man dör vid 150db har jag hört sen ska det väll inte vara nyttigt att spela över 80db länge...

hehe tur att inte det är sant, man dör inte av att bli utsatt för 150dB inte med bas ljud.

Jag hoppas att vägverket förstår vikten av att hålla avstånd till framförvarande är minst lika viktigt som att hålla hastigheten i trafiken. När ska de börja den kampajen?

400 Inlägg
2 september 2008
#26
dbjanoz skrev:
azid skrev:
hjärtat börjar hoppa över slag och man dör vid 150db har jag hört sen ska det väll inte vara nyttigt att spela över 80db länge...

hehe tur att inte det är sant, man dör inte av att bli utsatt för 150dB inte med bas ljud.

Exakt, för då skulle jag också varit död big_smile haha

Ride Like You´ve Never Been Hurt

10 287 Inlägg
2 september 2008
#27
Nu har du virrat ihop det lite.
En ökning med 3 dB SPL innebär en fördubbling av effekten.

Se:

http://en.wikipedia.org/wiki/Decibel

Notera dock att den svenska Wikipediasidan om Decibel innehåller fel.
Kan ni hitta felen? http://sv.wikipedia.org/wiki/Decibel

/Göran


dbjanoz skrev:
Rätt men fel i slutet, det krävs teoretiskt 4 gånger så mycket effekt för en 3dB ökning dvs effekt behovet ökar med kvadraten

I have nothing but confidence in you. And very little of that.
(Groucho Marx).
Åker numera Audi A6 -08 4.2FSI

SM-Guld Billjud 2007&08
2 353 Inlägg
2 september 2008
#28
CroZZeN skrev:
dbjanoz skrev:
azid skrev:
hjärtat börjar hoppa över slag och man dör vid 150db har jag hört sen ska det väll inte vara nyttigt att spela över 80db länge...

hehe tur att inte det är sant, man dör inte av att bli utsatt för 150dB inte med bas ljud.

Exakt, för då skulle jag också varit död big_smile haha

Grattis till hörselskadorna! (som kommer senare om inte nu redan...)

150dB är livsfarligt och man kan dö om man har känsliga organ. Har man däremot suttit i en bil med öppna dörrar tex och dem spelat så är det inte 150dB om bilen spelar det med dörrarna stängda.

mvh Jonas

Svensk Mästare 2007 och 2008 i billjud
Svenska Bilstereoförbundet - anordnar SM i Billjud
http://www.bilstereoforbundet.se
Grundare av N-core, tillsammans med en annan rauk!

TEAM dBAkuten
865 Inlägg
2 september 2008
#29
Sharky skrev:
Nu har du virrat ihop det lite.
En ökning med 3 dB SPL innebär en fördubbling av effekt

Måste lägga till att det är till en viss nivå innan högtalaren är mättad och det blir den rätt fort framför allt billiga högtalare med dålig kylning.

Det är som en x^2 kurva effekt kontra dB

MVH//Björn
www.dbakuten.se


10 287 Inlägg
2 september 2008
#30
Om man ökar ljudtrycket (i pascal) till det dubbla så ökar Lp (SPL) med 6dB. Inte 3 dB.

Så ditt andra påstående är korrekt - ökar man effekten fyra gånger så höjs ljudtrycket till det dubbla.

/Göran


dbjanoz skrev:
3dB är ljudtrycks fördubbling


Effekt behovet ökar med kvadraten alltså krävs det 2000wrms om man vill dubbla ljudtrycket från 500wrms.

I have nothing but confidence in you. And very little of that.
(Groucho Marx).
Åker numera Audi A6 -08 4.2FSI

10 287 Inlägg
2 september 2008
#31
Jo visst, men jag gick tillbaka till härledningen. Icke linjära högtalare är absolut ett problem i praktiken.

/Göran

dbakuten skrev:
Sharky skrev:
Nu har du virrat ihop det lite.
En ökning med 3 dB SPL innebär en fördubbling av effekt

Måste lägga till att det är till en viss nivå innan högtalaren är mättad och det blir den rätt fort framför allt billiga högtalare med dålig kylning.

Det är som en x^2 kurva effekt kontra dB

MVH//Björn
www.dbakuten.se

I have nothing but confidence in you. And very little of that.
(Groucho Marx).
Åker numera Audi A6 -08 4.2FSI

10 287 Inlägg
2 september 2008
#32
Jag hittar i alla fall två rejäla fel. Skall vi ta och utlova en virtuell iskall öl till den
som kan hitta dom.
(Personer som typ Jonash är out of competition)

/Göran

Sharky skrev:
Notera dock att den svenska Wikipediasidan om Decibel innehåller fel.
Kan ni hitta felen? http://sv.wikipedia.org/wiki/Decibel

I have nothing but confidence in you. And very little of that.
(Groucho Marx).
Åker numera Audi A6 -08 4.2FSI

Avstängd
367 Inlägg
2 september 2008
#33
vad är det för mening lyssna med hörlurar ?

allt över 2st bra 12or i en bil är knäppt och onödigt. rätt byggt och rätt grejjer. fasiken va det spelar grymt bra då . behövs verkligen inte mer . och i små bilar icke sedaner som tex golfar ,micror mm räcker det gott och väl med en bra 12a som tål effekt och får effekt

MVH Beyond

Team dBakuten
3 453 Inlägg
2 september 2008
#34
Dawe_A skrev:
har ni inte sett videon när alan dante sitter i sin bil när han spelar 180.3db då;)?

Stackars trumtinna hmm

mvh

Länk tack..

dBAkuten
Billjudsveteran sedan 1989
TEAM dBAkuten
PROJEKTTRÅD!

497 Inlägg
2 september 2008
#35
med 170+db så kan saker och ting som dörsiddor gå sönder  alltså ren plåt, antäkna att det inte handlar om kraftig plåt.
vid 160db kan en  kraftig framruta gå sönder.
vid 230db så har den samma ljudtryck som en atombomb
så att han skulle ha suttit i 180db är ingenting jag tror på för att även om han hade haft öron proppar så hade de farit rakt in i hörselgången och orsakat väldiga skador.
det finns faktiskt basbilar där det skiljer 15-20db från högra till den vänstra sidan så han måste högst ha suttit i 165db det är lite mer trovärdigt.


Svensk Mästare SQL Mini 2010
2 009 Inlägg
2 september 2008
#36
Han sitter inte i bilen...
Problemet löst smile

www.BUGPEOPLE.se
"Liten bil stor ***"


Sök