Får inte min 760 Turbodiesel att gå .

Dream_ Lastmaskinförare/produktions arbetare
5 september 2008 · 296 Inlägg

Tja .
Har lite problem med min diesel , vet tyvärr inte vad det är men bilen går inte iaf .
Den går ju runt och så men vägrar att starta , en kille från volvo kollade på bilen och sa att det bara skulle vara att lufta spridarna , men efter jag har gjort det + bytt bränslefilter & oljefilter vägrar den ändå att gå igång .

Någon som vet vad felet kan vara ?
Vore tacksam för svar.

Det blir som det blir!
Marcus_89 Biltokig elektriker
5 september 2008 · 3 352 Inlägg

Kollat så det kommer soppa till stiften? Har du gnista? Har du kompression?

roadii
5 september 2008 · 80 Inlägg

Marcus_89 skrev:
Kollat så det kommer soppa till stiften? Har du gnista? Har du kompression?

Finns inte så mycket gnista på en diesel wink
Prova lufta från scratch, till spridarn ..
Bytte du bränslefilter efter du luftat? Om, så har du svaret där ..
Luftningen på gamla dieslar brukar vara massa trök.

Senast redigerat av roadii (5 september 2008)

Volvo & Audi!
Johan_leet
5 september 2008 · 62 Inlägg

Kolla så att du får som sagt diesel till spridarna. Dom öppnar på tryck . så är inte öppnar dom inte så är det pump fel.

Kolla så att glödstiften fungerar! .

Volvo 940 Turbo "R-Design" (1994)
Dream_ Lastmaskinförare/produktions arbetare
5 september 2008 · 296 Inlägg

roadii skrev:

Marcus_89 skrev:
Kollat så det kommer soppa till stiften? Har du gnista? Har du kompression?

Finns inte så mycket gnista på en diesel wink
Prova lufta från scratch, till spridarn ..
Bytte du bränslefilter efter du luftat? Om, så har du svaret där ..
Luftningen på gamla dieslar brukar vara massa trök.

Nej jag bytte filtret innan jag luftade , så felet ligger nog inte där , jag får ju fram diesel till spridarna . Borde vara något annat , men vad vet jag inte !

Det blir som det blir!
Dream_ Lastmaskinförare/produktions arbetare
5 september 2008 · 296 Inlägg

Johan_leet skrev:
Kolla så att du får som sagt diesel till spridarna. Dom öppnar på tryck . så är inte öppnar dom inte så är det pump fel.

Kolla så att glödstiften fungerar! .

Jag får ju fram diesel till spridarna , men hur mkt det ska komma är jag ju inte hundra på , men det kommer nog tillräckligt för att den ska gå igång tkr jag , och glödstiften fungerar , enligt ägaren innan var dom bytta !

Det blir som det blir!
Mr_V
5 september 2008 · 243 Inlägg

testa ställ på dieseltrycket. ett annat tjuvknep kan vara att ta tyckluft ner i tanken och täta runt för att få tätt samtidigt som du testar starta. (behövs 2 man)

Marcus_89 Biltokig elektriker
6 september 2008 · 3 352 Inlägg

roadii skrev:

Marcus_89 skrev:
Kollat så det kommer soppa till stiften? Har du gnista? Har du kompression?

Finns inte så mycket gnista på en diesel wink
Prova lufta från scratch, till spridarn ..
Bytte du bränslefilter efter du luftat? Om, så har du svaret där ..
Luftningen på gamla dieslar brukar vara massa trök.

Hehe, glömde att diesel kompressionsantänder tongue Tänker för mycket på bensinare tongue

BiggerDigger
7 september 2008 · 288 Inlägg

om den vitrycker, men inte tänder, så får den soppa, för diesel som inte tänder, får en vit dimma bakom avgasröret. Om så är fallet, kolla så att glödstiften får ström genom att mäta med voltmätare. Får de ström, kolla med ohm-mätare att de ligger runt 1 ohm nånstans. Får de inte ström kolla den stora säkringen.

Om allt verkar bra så måste du kolla pumpinställning

Senast redigerat av BiggerDigger (7 september 2008)

Forshem
7 september 2008 · 231 Inlägg

fungerar glödrelät? om det inte klickar så lägg en kabel mellan batteriet och bryggan mellan glödstiften, håll den där ett tag och testa starta den. Om detta inte hjälper har du kollat pumprem och kamrem?

Dream_ Lastmaskinförare/produktions arbetare
7 september 2008 · 296 Inlägg

Forshem skrev:
fungerar glödrelät? om det inte klickar så lägg en kabel mellan batteriet och bryggan mellan glödstiften, håll den där ett tag och testa starta den. Om detta inte hjälper har du kollat pumprem och kamrem?

Jo glödrelät fungerar , ne jag har inte kollat pumprem eller kamrem . Får ta och göra det ;P

Det blir som det blir!
Dream_ Lastmaskinförare/produktions arbetare
7 september 2008 · 296 Inlägg

BiggerDigger skrev:
om den vitrycker, men inte tänder, så får den soppa, för diesel som inte tänder, får en vit dimma bakom avgasröret. Om så är fallet, kolla så att glödstiften får ström genom att mäta med voltmätare. Får de ström, kolla med ohm-mätare att de ligger runt 1 ohm nånstans. Får de inte ström kolla den stora säkringen.

Om allt verkar bra så måste du kolla pumpinställning

.

Den vitrycker inte , men får ta och prova och mäta om de får störm smile

Det blir som det blir!
BiggerDigger
7 september 2008 · 288 Inlägg

om den inte vitrycker när den går på starten, känns det som den inte får soppa. Skulle i så fall släppa på på ett spridarrör vid spridaren o kolla i allafall.

Dream_ Lastmaskinförare/produktions arbetare
8 september 2008 · 296 Inlägg

BiggerDigger skrev:
om den inte vitrycker när den går på starten, känns det som den inte får soppa. Skulle i så fall släppa på på ett spridarrör vid spridaren o kolla i allafall.

Jo de kanske jag måste göra , men känns som om jag har provat allt , så funderar på att lämna in den till volvo eller nått tongue

Det blir som det blir!
Senast i forumet
Diskussionsforum
Projekt
Evenemang