5532
Sök

Hjälp kring frågor ang. en köpt bil av bilfrima..

Toker
491 Inlägg
7 september 2008
Trådstartare
Tjena.

Har varit och hämtat en bil på firma i fredags, pratade med säljaren och han sa att den var i perfekt skick och besiktad utan problem.
55 mil enkel resa med tåg och väl framme så står bilen och väntar, ser bra ut utifrån.
Sätter mig i bilen och ser att varningslampa lyser och airbag lampa lyser. Säljaren säger att att man behöver återställa den, sen är det pixelfel på displayen.
Sedan komemr det fram att den hade en anm. på besiktningen, en gummiupphängning till avgas var inte bra, åtgärdat säger han men man behöver inte göra ett återbesök.
Jag ifrågasätter han om att den var i perfekt skick och säger åt han att han får sänka priset, vi kommer överens om att sänka en del för färddatorn. Orkade inte dividera mer elr. försöka hitta ett tåg hem, detta var sent.
På kvittot skriver han att bilen gått 19.000mil men besiktingen dagarna före står det 19.310 mil och bilen står på det.
Annonsen stod det 19.000 mil. Stod t.om. att det skulle vara regnsensor på bilen vilket jag vet att inte är.
Sen på hans firmassida står det att han alltid lämnar bil genomgången och rekondad!
Har hittat massvis fläckar och skavanker som borde försvunnit i rekond såsom godis, papper, plast, hårsnodd under baksätet. + massa klet på sätet bak.

Det borde man väl kunna kräva ersättning på ?

På kvittot skrev han säljes med "är bäg lapa lyser", visst borde inte det gälla när han inte stavat rätt? juridiskt sätt alltså.

Ska in med bilen på m-test i veckan, känns som det kommer dyka upp saker då. Kan jag på något sätt kräva ersättning ifall det kommer fram fel som var när han sålde den?
För jag kan inte förstå hur bilen gick igenom besiktingen med dom bromsskivor som sitter på + att airbag lampan lyser, menar att det kan inte bara ha kommit sådär!

Tacksam för svar från någon som vet mer..   Elr. vart man kan vända sig om detta..

Mvh, Toker.

ps. Detta gäller Saab 9-5 som jag har under mitt garage ds.
Senast redigerat av Supratok (7 september 2008)

Toker Jr 081102

2 911 Inlägg
7 september 2008
Supratok skrev:
På kvittot skrev han säljes med "är bäg lapa lyser", visst borde inte det gälla när han inte stavat rätt? juridiskt sätt alltså.

Det gäller, det uppfyller juridiken. D.v.s. att man kan förstå vad som menas.

Hade han däremot skrivit "gurkmajonäsen är något blaskig" och menat på att det betydde att vindrutetorkaren var trasig, så kan man diskutera vilseledande eller ett fel som han bör åtgärda.

1 863 Inlägg
7 september 2008
Du har 3 månaders garanti på bilen om man köper från bilfirma. Jag har utnyttjat det många ggr, fått mycket grejer bytta på garantin. Tom en mugghållare lagade dom för att jag sa till.

Man kan inte bromsa sig ur en uppförsbacke.

3 354 Inlägg
7 september 2008
som beast sa. 3 mån trafikgaranti eller vad det heter. den säger att e det något fel på bilen som inte e godkänt så ska firman stå för åtgärderna...

Diplomati är konsten att be någon dra åt helvete på ett sådant sätt att han ser fram emot resan
Att inneha körkort betyder inte att man kan köra... det betyder bara att man just vid ett enda tillfälle körde någorlunda bra

Toker
491 Inlägg
7 september 2008
Trådstartare
Vilken garanti är det?

Ska in med bilen på riktigt test nu så får se vad som döljs.
Det är lätt och vara efterklok ibland..   Grrr!

Toker Jr 081102

Toker
491 Inlägg
7 september 2008
Trådstartare
Btw. Är det MRF garanti ni pratar om ?   Den gäller väl bara dom som är anslutna till en mrf väl?

På något sätt ska det lösas iaf..   Bara att lista ut hur..

Toker Jr 081102

3 354 Inlägg
7 september 2008
tror inte det e den. för mig att det är typ lagstadgat eller något sån.
Senast redigerat av Seth (7 september 2008)

Diplomati är konsten att be någon dra åt helvete på ett sådant sätt att han ser fram emot resan
Att inneha körkort betyder inte att man kan köra... det betyder bara att man just vid ett enda tillfälle körde någorlunda bra

3 354 Inlägg
7 september 2008

C(^^,)
453 Inlägg
8 september 2008
En fråga bara .
Varför köpte du bilen ens ?
Jag hade aldrig köpt denna om ja upptäckte dessa små grejjerna.

V8 Real Power - No Turbo Shit
544 Inlägg
8 september 2008
Airbag lampa är väl inget de anmärker på besiktningen? Vad jag vet så finns det massor av folk som tex bytt ratt till sportratt utan airbag, och då får du ju samma fenomen, men de har besiktigat utan problem.

Angående bilköpet i övrigt så låter de inte riktigt genomtänkt, om du nu va osäker alltså och hellre köpte bilen än att leta tåg osv hem. Sen det där med perfekt skick, det är enligt mig helt olika hur man uppfattar uttrycket, är så olika från person till person vad "perfekt" innebär . Hoppas allt löser sig hur som helst.

V8 - 4 Life

8 921 Inlägg
8 september 2008
Mrjockos Airbaglampan ger direkt en 2a ingen hitt direkt.

Du har garanti på bilen, bara att låta dom fixa till felen. Felen som ska åtgärdas är det som bla står o besiktningspapprena.
Kan ju vara surt att behöva åka 50mil för att få felen avhjälpta men är det en seriös handlare så låter han dig laga bilen på orten och dom i sin tur fakturerar.

Fotograf på Tierp iDag

Teddan
2 495 Inlägg
8 september 2008
Hamilton skrev:
Mrjockos Airbaglampan ger direkt en 2a ingen hitt direkt.

Du har garanti på bilen, bara att låta dom fixa till felen. Felen som ska åtgärdas är det som bla står o besiktningspapprena.
Kan ju vara surt att behöva åka 50mil för att få felen avhjälpta men är det en seriös handlare så låter han dig laga bilen på orten och dom i sin tur fakturerar.

airbaglampan ger absolut INTE en 2a... gå in på www.bilprovningen.se så får du svaret:D

www.byebyepolizei.se, för dig som gillar snabba bilar

Toker
491 Inlägg
8 september 2008
Trådstartare
Seth skrev:
http://www.konsumentverket.se/mallar/sv/artikel.asp?lngCategoryId=836&lngArticleId=318

Thanks.. !

Toker Jr 081102

Toker
491 Inlägg
8 september 2008
Trådstartare
HKS skrev:
En fråga bara .

Airbag lampan och pixelfel är väl inte det största problemet, det kan man åtgärda själv..
Han berätta inget om det innan jag åkte mina 55 mil enkel resa.
Så just då verka det inte helt fel.

Sen upptäckte jag inte alla småsaker som rekonden inte var gjorde ordentligt, man kan ju dölja saker bra.
Men får se vad testet av bilen säger, kanske inte är så många fel som jag misstänker..
Senast redigerat av Supratok (8 september 2008)

Toker Jr 081102

V8 Real Power - No Turbo Shit
544 Inlägg
8 september 2008
angående airbaglampan, kommer länk så att allt blir rätt! bilen undekänns inte pga av lysande airbag lampa alltså!
http://www.bilprovningen.se/externt/bpw … enDocument

V8 - 4 Life

735 Inlägg
8 september 2008
Vad har du för garanti på bilen då? MRF? Trafiksäkerhetsgaranti?

Medlem 34530
908 Inlägg
8 september 2008
Supratok skrev:
HKS skrev:
En fråga bara .

Airbag lampan och pixelfel är väl inte det största problemet, det kan man åtgärda själv..
Han berätta inget om det innan jag åkte mina 55 mil enkel resa.
Så just då verka det inte helt fel.

Sen upptäckte jag inte alla småsaker som rekonden inte var gjorde ordentligt, man kan ju dölja saker bra.
Men får se vad testet av bilen säger, kanske inte är så många fel som jag misstänker..

Be dem även mäta kamkedjesträckaren, kolla att vv är uppdaterad. Dessutom rekommenderar jag att du byter olja o filter vart 1000:e mil. Kolla även så oljan till växellådan är bytt, annars rekommenderar jag att du gör det så fort som möjligt.

Kolla gärna min sida om saab 9-5 http://www.wallentin.be/SAAB/index.html  wink

BTW grattis till SAAB:en, den kommer att hålla länge om du bara tar hand om den cool

mvh
Victor

Mitt nya projekt, Brother Edition
"Det är högst osannolikt att något transportmedel för passagerare kan röra sig fortare än 15 km/h"
-citat Thomas Treshold, Tågingenjör (1835)

Sök