7902
Sök

Knacksensor (spiksensor) Opel Astra 98

3 Inlägg
7 september 2008
Trådstartare
Jag har en Opel Astra Kombi 98. Har gått väldigt långt (31000 mil) dock går den fortfarande som en klocka. Drar under litern milen och inte mycket olja heller som man skulle kunna tro.

Nu till problemet, motorlampan (ECU) börjar lysa efter man kört ett tag med bilen, ca 10-20 min. Detta gör den jämt. Har läst ut felkoderna och den tänds pga att knacksensorn löser ut. Har aldrig hört eller märkt att motorn knackar och har kört väldigt länge med att den tänds. Bilen går även bra efter lampan har tänts. Frågan är nu om det bara är knacksensorn som är trasig eller något annat fel. Tog loss sensorn idag och gjorde rent kontakter mm. Men ändå så började den lysa efter ett tag (ECU). Har fått höra att knacksensorn nästan aldrig ger upp därför denna fråga då jag inte vill byta delar på måfå bara. Kan det vara något annat fel som gör att knacksensorn löser ut eller är det bara att köpa ny sensor?

http://i230.photobucket.com/albums/ee14/sebastianand/bil.jpg

Tack på förhand

Hälsningar Sebastian

1 703 Inlägg
8 september 2008
På min gt4 gick knacksensorn sönder varav det genererade en felkod samt att bilen safade tillbaks på tändningen så den inte skulle spika. Resultatet blev att bilen gick tokdåligt smile

Så ja, knacksensorer kan gå sönder. Du skakade inte på den när du hade loss den? Toyotas knacksensorer skramar oftast när de har gått sönder. Kan ju vara likvärdigt på opel.

3 Inlägg
8 september 2008
Trådstartare
Jo skakade även på sensorn och mätte med en multimeter, såg då att den genererade ström kom dock bara upp i 0.1-0-4 v då jag inte skakar så jämt och snabbt wink

Men tänkte att detta inte fastslår att knacksensorn fungerar som den ska i längre perioder...

/Sebastian

henkebenke skrev:
På min gt4 gick knacksensorn sönder varav det genererade en felkod samt att bilen safade tillbaks på tändningen så den inte skulle spika. Resultatet blev att bilen gick tokdåligt smile

Så ja, knacksensorer kan gå sönder. Du skakade inte på den när du hade loss den? Toyotas knacksensorer skramar oftast när de har gått sönder. Kan ju vara likvärdigt på opel.

3 Inlägg
9 september 2008
Trådstartare
Inte vad jag märkte

henkebenke skrev:
Men skramlade den?

Sök