7863
Sök

Volvo 940 LTT - Kontroll av rätt chip, hur?

Large Cap
1 816 Inlägg
11 september 2008
Trådstartare
Har en 940 LTT från -96 och det har varit en civilare/polisbil en gång i tiden.
Sitter det ett annat chip i dom än det gör i en "vanlig" 940 LTT? Hur kan man kolla vad för chip som sitter i?
Vill veta om jag behöver köpa ett "trim-chip" eller om det sitter något liknande i redan.

Tack på förhand!

Biltokig elektriker
3 352 Inlägg
11 september 2008
Du skriver upp numret å bränsleboxen. Sitter bakom panelen vid fötterna på passagerarsidan. Öppna också och kolla vad det är för något chip.

Large Cap
1 816 Inlägg
11 september 2008
Trådstartare
Marcus_89 skrev:
Du skriver upp numret å bränsleboxen. Sitter bakom panelen vid fötterna på passagerarsidan. Öppna också och kolla vad det är för något chip.

Ok.

Jag har ställt upp laddtrycket lite och har varit uppe runt 0.8 - 1 bar ett antal gånger och allt lirar på bra om man säger så. Det jag är mest orolig över är att den ska spika! Men med tanke på att jag har varit uppe runt 1 bar några gånger och allt har gått bra, klarar den av trycket då eller har jag bara haft tur att den inte har spikat? När spikar motor i sånna fall om nu det skulle ske?
Senast redigerat av Westergren (11 september 2008)

10 287 Inlägg
12 september 2008
Din motor är försedd med en knacksensor som backar tändningen , dvs dödar effekten. Den känner av spikningar innan du hör dom.
Detta är en anlening till att det är mindre lyckat att hålla på att höja laddtryck utan att göra det under kontrollerade former tex i en rullande landsväg.

/Göran

I have nothing but confidence in you. And very little of that.
(Groucho Marx).
Åker numera Audi A6 -08 4.2FSI

gruvarbetare
152 Inlägg
12 september 2008
Westergren skrev:
Marcus_89 skrev:

Ok.

Jag har ställt upp laddtrycket lite och har varit uppe runt 0.8 - 1 bar ett antal gånger och allt lirar på bra om man säger så. Det jag är mest orolig över är att den ska spika! Men med tanke på att jag har varit uppe runt 1 bar några gånger och allt har gått bra, klarar den av trycket då eller har jag bara haft tur att den inte har spikat? När spikar motor i sånna fall om nu det skulle ske?

min kompis 940ft med turbo+ satsen hördes spikning vid 1.25 bar så vi lade laddtrycket på 1,1 bar o gav då 333Nm o 176hk på bakhjulen då den bromsades..alltså om du hör spikning då är det för mycket laddtryck påställt & kolvras kommer snabbt. + satsen har även större spridare än orginal.
/Steffe

Sök