7450
Sök

Byta av motor i 244-78 b21. Funderingar b230e/b234f

Skogsfan
649 Inlägg
1 september 2008
Trådstartare
Tjenare!

Detta har kanske varit uppe tidigare men har sökt och läst i en kvart nu utan att riktigt hitta det jag ville ha svar på..

Situationen är som så att jag har en volvo 240 från 78 med en seg b21motor i. Den drar nu 2 liter milen och är ja, allmänt bara tråkig att äga.
Så det känns som ett motorbyte är på sin plats. Då är min fråga vad rekommenderar ni att sätta i för motor?

Min första tanke är ju att få tag på en av 740s 16v motorer då jag hade en sådan en gång och tyckte att den var helt ok. Men hur blir detta på besiktningen, är det mycket som behöver göras?

Annars tänkte jag på 740ns GLE motor. Men ge förslag och argumentera!

Tackar!

Fan i skogen!
Stereon i A3'n levererad av dBakuten.se Tack för en kanonsupport och hjälp Björn!
Projekttråd: http://www.garaget.org/forum/viewtopic.php?id=114930

Entreprenör
1 784 Inlägg
1 september 2008
Om du inte måste ha bilen kvar e de kanske billigare att byta hela bilen till en 740...En tanke bara..

Skogsfan
649 Inlägg
1 september 2008
Trådstartare
mrbuggy skrev:
Om du inte måste ha bilen kvar e de kanske billigare att byta hela bilen till en 740...En tanke bara..

Mja, det är väll möjligt. Men skulle nog gärna ha kvar denna bilen faktiskt. Vill ha lite utmaning också:)

Vill nu ha tips på vilken motor som skulle passa sig bäst att byta till i mitt läge.

Fan i skogen!
Stereon i A3'n levererad av dBakuten.se Tack för en kanonsupport och hjälp Björn!

Entreprenör
1 784 Inlägg
1 september 2008
Faniskogen skrev:
mrbuggy skrev:

Mja, det är väll möjligt. Men skulle nog gärna ha kvar denna bilen faktiskt. Vill ha lite utmaning också:)

Vill nu ha tips på vilken motor som skulle passa sig bäst att byta till i mitt läge.

De enda som e struligt e ju att du måste ha en originalkatalysatormotor( B 230 f till exempel..) annars e de ju typ samma.

.Om man byter till en motor MED katalysator behövs inget avgasintyg. Motorn ska tas som ett ”paket” från en bil med kat och ska ha lambdastyrd insprutning etc – och den ska klara utsläppsprovet vid kontrollbesiktning. Man kan alltså inte ”katalysatorkonvertera” en motor.
Senast redigerat av mrbuggy (1 september 2008)

Skogsfan
649 Inlägg
1 september 2008
Trådstartare
mrbuggy skrev:
Faniskogen skrev:
mrbuggy skrev:

De enda som e struligt e ju att du måste ha en originalkatalysatormotor( B 230 f till exempel..) annars e de ju typ samma.

.Om man byter till en motor MED katalysator behövs inget avgasintyg. Motorn ska tas som ett ”paket” från en bil med kat och ska ha lambdastyrd insprutning etc – och den ska klara utsläppsprovet vid kontrollbesiktning. Man kan alltså inte ”katalysatorkonvertera” en motor.

Ah, ok. Men då borde det alltså inte vara några problem att flytta över 740s glt 16v motor till min 240 då? Eftersom den har väll katalysator vill jag minnas? Om jag då flyttar över den också alltså.

Fan i skogen!

Entreprenör
1 784 Inlägg
1 september 2008
Faniskogen skrev:
mrbuggy skrev:
Faniskogen skrev:

Ah, ok. Men då borde det alltså inte vara några problem att flytta över 740s glt 16v motor till min 240 då? Eftersom den har väll katalysator vill jag minnas? Om jag då flyttar över den också alltså.

sen e de ju vridmoment å lite sånt att tänka på också..bromsar med mera..styrboxar...elektronik överhuvudtaget..De va därför ja undra förut om du inte skulle byta bil istället..blir ju dyrare att konvertera din 240...fast de e klart..de kanske e lite roligt också..

Skogsfan
649 Inlägg
1 september 2008
Trådstartare
mrbuggy skrev:
Faniskogen skrev:
mrbuggy skrev:

sen e de ju vridmoment å lite sånt att tänka på också..bromsar med mera..styrboxar...elektronik överhuvudtaget..De va därför ja undra förut om du inte skulle byta bil istället..blir ju dyrare att konvertera din 240...fast de e klart..de kanske e lite roligt också..

Mjo, bättre bromsar och så lär ju till, det hade jag räknat med:)

Och elen ja.
Men ja, mitt första "riktiga" projekt så att säga så det får gärna vara lite att göra. Gillar 240 mer än 740 på något vis.
Men du skulle inte kunna göra en liten ungefärlig lista och beskrivning på vad som behöver göras, funktionsmässigt och inför besiktningen? Vore riktigt kanonhyggligt:D

Fan i skogen!

Entreprenör
1 784 Inlägg
1 september 2008
Faniskogen skrev:
mrbuggy skrev:
Faniskogen skrev:

Mjo, bättre bromsar och så lär ju till, det hade jag räknat med:)

Och elen ja.
Men ja, mitt första "riktiga" projekt så att säga så det får gärna vara lite att göra. Gillar 240 mer än 740 på något vis.
Men du skulle inte kunna göra en liten ungefärlig lista och beskrivning på vad som behöver göras, funktionsmässigt och inför besiktningen? Vore riktigt kanonhyggligt:D

De viktigaste e ju att ta reda på vridmoment å sånt...bromsar...framförallt..en ok motor..sen när du står där så  märker du nog vad som krävs..Tänk på att de är du som bygger..så de blir kanske lite olika lösningar på allt..jag e nog inte rätt person för Volvobyggen egentligen..Jag håller mig till ROD bygge istället..då får jag allt som jag vill å lite mer hästar också..;-)

Driifter;)
1 630 Inlägg
1 september 2008
du behöver väl en b234F motor me allt som tillhör den som pumpan o kat o boxar och alla elpryttlar

sen får du antingen göra om fördelaren så de blir monterad i blocket rätt jäkligt iom att det är 16V annars får du kapa upp hål i torpeden så fördelaren får plats

sen kanske ett elsystem från en 240 88b--> underlättar en del då det är samma sprut på den och 740in? om ja inte tror fel

Trimma för att köra fort? NÄ, Brett;)

Skogsfan
649 Inlägg
3 september 2008
Trådstartare
Amazon_123GT skrev:
du behöver väl en b234F motor me allt som tillhör den som pumpan o kat o boxar och alla elpryttlar

sen får du antingen göra om fördelaren så de blir monterad i blocket rätt jäkligt iom att det är 16V annars får du kapa upp hål i torpeden så fördelaren får plats

sen kanske ett elsystem från en 240 88b--> underlättar en del då det är samma sprut på den och 740in? om ja inte tror fel

Ok, tack för svaret! smile

Ja, nu undrar jag bara, vad är bäst att sätta i? en 16v eller en 8v med insprut från 740? Har en 8v med insprut(b230e tror jag att det är) som jag kan få gratis. Och vill väll inte ta på mig för mycket jobb. Så denna kanske duger? Eller är det värt att leta på en 16v och slänga i?

Fan i skogen!

Entreprenör
1 784 Inlägg
3 september 2008
Faniskogen skrev:
Amazon_123GT skrev:

Ok, tack för svaret! smile

Ja, nu undrar jag bara, vad är bäst att sätta i? en 16v eller en 8v med insprut från 740? Har en 8v med insprut(b230e tror jag att det är) som jag kan få gratis. Och vill väll inte ta på mig för mycket jobb. Så denna kanske duger? Eller är det värt att leta på en 16v och slänga i?

E de bara kat på den så går de ju bra...

Kapten på disco!
1 729 Inlägg
3 september 2008
Jag tycker att B234är en sjukt mycket roligare motor, men om du ändå ska göra dig omaket att göra en reggbesiktning, varför inte stoppa i en ticmotor?

Vadå plåtlåda, 740 har V8:a och 286hk... Eller det kanske bara var i tyskland.

Skogsfan
649 Inlägg
3 september 2008
Trådstartare
discokapten skrev:
Jag tycker att B234är en sjukt mycket roligare motor, men om du ändå ska göra dig omaket att göra en reggbesiktning, varför inte stoppa i en ticmotor?

Jo sant, då tänker du alltså på 16v alltså?

Om jag stoppar i 8v med insprut behövs väll inga direkta jätteomständigheter med besiktningen? Eller gör de?

Men ni menar då att 16 är en mycket bättre motor att stoppa i 240in och att det är fullt möjligt utan några jätteavancerade projekt?

Fan i skogen!

Skogsfan
649 Inlägg
4 september 2008
Trådstartare
Har nu fått tag på en 740 med b230e motorn komplett med låda, el och allt.
Är det dumt att göra sig besväret att byta till detta? borde jag istället köra på en 16v på en gång?
Kan tillägga att det inte går att ha det som det är i nuläget.

Fan i skogen!

551 Inlägg
4 september 2008
Med tanke på all el du måste dra till insprutarmotorn hade jag själv valt en 240/740 förgasar motor, det absolut enklaste dvs. b230a... annars kan man väl använda de mekaniska insprutet (kjet) om man inte vill pilla med kablar o databoxar o skit... mitt tips iaf.. men visst gillar du utmaningar så..

You can't B serious, oh K

Alltiallo - Styrlapp BE CE
559 Inlägg
4 september 2008
B230E motorn har ju boxar den med. Jag hade 2 stycken i min. De enda jag tycker e jobbigt med E-sprutet e alla vakumslangar hit och dit.

marven skrev:
Med tanke på all el du måste dra till insprutarmotorn hade jag själv valt en 240/740 förgasar motor, det absolut enklaste dvs. b230a... annars kan man väl använda de mekaniska insprutet (kjet) om man inte vill pilla med kablar o databoxar o skit... mitt tips iaf.. men visst gillar du utmaningar så..

Mvh Thomas

Skogsfan
649 Inlägg
5 september 2008
Trådstartare
mjo precis, det är väll just b230e motorn som har mekaniskt insprut? Eller tar jag fel då? Men den var alltså inga direkta problem med att sätta i?
Med den behövs väll inga andra saker på bilen ändras, tex bromsar osv.

Volvo_Thomas skrev:
B230E motorn har ju boxar den med. Jag hade 2 stycken i min. De enda jag tycker e jobbigt med E-sprutet e alla vakumslangar hit och dit.

marven skrev:

Fan i skogen!

4 Inlägg
14 september 2008
jag har en 740 med 230a motor som jag vill slänga i in 16v motor i, får man det o vad behöver jag göra o ändra??

Sök