7702
Sök

Högt brummande ljud, avgassystemet?

2 Inlägg
14 september 2008
Trådstartare
Jag har en Volvo 850 GLT som är ganska ny (ny för mig alltså, -96:a). Går som en klocka, pigg och allt funkar. Inga skak och vibreringar.

Dock så är det så att vid vissa accelerationer upp till hundra, ungefär runt 60 och sedan när man kör på 110 på 5:an så hörs det ett högt brummande ljud som är väldigt störande. Inte direkt öronbedövande men kör man med det ett tag så känns det väldigt påfrestande.

Första tanken är att det är avgassystemet som är boven, och att det skulle bli nån resonans. Bilen ser ut som att det modiferats på något vis, och har både större utblås än standard, samt ett fake-rör på höger (väääldigt fräckt...). Har inte detta bekräftat, kan vara bara några kosmetiska moddar på vanligt rör.

Symptomen är att släpper man på gasen så försvinner ljudet direkt. Men det verkar inte hänga ihop med varv-tal, utan kommer lite då och då, speciellt runt 110. På en 120 väg så är det tyst igen. Men kör man på 4:an i stället för 5:an på 110 så är det (oftast) inte brum på.

Någon som har nån annan ide innan man tar och byter avgassystem? Är bara intresserad av att det skall vara behagligt att åka långt i bilen.

Forummoderator
9 299 Inlägg
14 september 2008
Det kan ligga emot någonstans. Känn efter och skaka systemet och se om det ligger mot någonstans. Då kan det räcka med att klämma in ett avgasupphängningsgummi på det stället. Om det är resonans så är det svårare att bli av med, det beror på rören och hur de är utformade. Långa raka rör ger mer resonans.

When the eagles are silent, the parrots begin to jabber.

2 Inlägg
14 september 2008
Trådstartare
Tack för tipset, skall kolla lite. Hittar man inget själv så skall jag snacka lite med en avgasfirma.

Sök