940 turbo. tipps på mappning / inställning?

Mike__
20 september 2008 · 118 Inlägg

Har en bränsletrycksregulator samt bytte till s40 t4 spridare, och uppstält laddtryck.

Var ute och körde med bilen för att ställa in turbo samt bränsletryck så fick han ordentligt med bränsle så att det lev lite för mycket. när ja stängde av bilen så ville han inte starta igen (sur).. fick byta tändstift samt blåsa rent motorn.

Är det någon som vet hur mycket bränsletryck man ska ha för att ladda 1bar?

Eller går det att få upp en 940 turbo plus till 1bar utan större modd..?

Varför spinna på 2 hjul när man kan spinna på 4 :)
Gaspedalen uppfanns väll inte för att tittas på??
BMW X6 (2009)
VOLVO142TIC
20 september 2008 · 240 Inlägg

om du har 3 bar på tomgång så tycker ja bränsle trycket bör höjas tillsammans med laddet, så vid ett bars ladd kan du köra 4bars bränsle tryck.

¨Går den fortfarande för fett då så får du väll lägga dig kring 3bars bränsle tryck, kör dock inte för lågt tryck då du får dålig sprutbild, typ att de bara dryper ur spridarna.

finns nog dock någon här som kan detta ännu bättre å kan tala om för dig hur det ska va cool

Senast redigerat av VOLVO142TIC (20 september 2008)

Mike__
20 september 2008 · 118 Inlägg

VOLVO142TIC skrev:
om du har 3 bar på tomgång så tycker ja bränsle trycket bör höjas tillsammans med laddet, så vid ett bars ladd kan du köra 4bars bränsle tryck.

¨Går den fortfarande för fett då så får du väll lägga dig kring 3bars bränsle tryck, kör dock inte för lågt tryck då du får dålig sprutbild, typ att de bara dryper ur spridarna.

finns nog dock någon här som kan detta ännu bättre å kan tala om för dig hur det ska va cool

hehe.. låter ganska vettigt.. för när ja körde med 6bars bränsle så blev han sur..

Ser att du oxå har varit inne på kl-racing o handlat:P han har bra grejer.. har oxå den 7" varvmätaren tongue

Tack för svaret..

Varför spinna på 2 hjul när man kan spinna på 4 :)
Gaspedalen uppfanns väll inte för att tittas på??
BMW X6 (2009)
_tedde88_ LaddtrycksMissbrukare
20 september 2008 · 355 Inlägg

tyvärr är jag ingen höjdare på bränsletryck. men om du vill får du mer än gärna tala om för mig om du får något vettigt svar. min bil går däremot snålt. så jag har problem åt andra hållet tongue hehe.

Den Som Syns Är Aldrig Snabbast
Mike__
20 september 2008 · 118 Inlägg

_tedde88_ skrev:
tyvärr är jag ingen höjdare på bränsletryck. men om du vill får du mer än gärna tala om för mig om du får något vettigt svar. min bil går däremot snålt. så jag har problem åt andra hållet tongue hehe.

hehe.. kör du på orginal bränsletrycksregulator? för i så fall är det svårt att höja bränsletrycket. man får köpa en extärn "btr" och höja stegvis därifrån..

Varför spinna på 2 hjul när man kan spinna på 4 :)
Gaspedalen uppfanns väll inte för att tittas på??
BMW X6 (2009)
Xuri One Man Clan
20 september 2008 · 4 287 Inlägg

Mike__ skrev:

_tedde88_ skrev:
tyvärr är jag ingen höjdare på bränsletryck. men om du vill får du mer än gärna tala om för mig om du får något vettigt svar. min bil går däremot snålt. så jag har problem åt andra hållet tongue hehe.

hehe.. kör du på orginal bränsletrycksregulator? för i så fall är det svårt att höja bränsletrycket. man får köpa en extärn "btr" och höja stegvis därifrån..

Vad pratar du om ? du har ju en luftslang till orginal btr...skickar du in tryck så höjjer du soppa trycket
alltså så fort din turbo laddar så öker också soppatrycket...

ett par s40 t4 spridare är ju knappt större än orginal :p
men de lilla dom är större funkar inte ihop med orginal luftmassemätare...

Å med orginal turbo behöver du INTE byta spridare...spridarna klara leverera soppa till i alla fall 50 hästar  mer än din turbo gör...

Köp ett riktigt chip så kan du ladda 1 bar utan problem med orginal turbo å spridare...

Volvo s40 (2001)
Volvo v70 D5 "Ocean race" (2006)
Mike__
20 september 2008 · 118 Inlägg

Xuri skrev:

Mike__ skrev:

_tedde88_ skrev:
tyvärr är jag ingen höjdare på bränsletryck. men om du vill får du mer än gärna tala om för mig om du får något vettigt svar. min bil går däremot snålt. så jag har problem åt andra hållet tongue hehe.

hehe.. kör du på orginal bränsletrycksregulator? för i så fall är det svårt att höja bränsletrycket. man får köpa en extärn "btr" och höja stegvis därifrån..

Vad pratar du om ? du har ju en luftslang till orginal btr...skickar du in tryck så höjjer du soppa trycket
alltså så fort din turbo laddar så öker också soppatrycket...

ett par s40 t4 spridare är ju knappt större än orginal :p
men de lilla dom är större funkar inte ihop med orginal luftmassemätare...

Å med orginal turbo behöver du INTE byta spridare...spridarna klara leverera soppa till i alla fall 50 hästar  mer än din turbo gör...

Köp ett riktigt chip så kan du ladda 1 bar utan problem med orginal turbo å spridare...

Det är bara en vacumslang som går i orginal btr. Skulle vara lite svårt att kunna skjustera den om du bara skickar in mer luft. Eller hur hade du tänkt dig?

mina orginal spridare klarad inte av att spruta varken 4,5 eller 6 bars bränle. så fort jag bytte till t4 spridare så började jag att märka skillnad.

men skulle kanske ändå beöva chippa den.

Men när det är turbo plus, hur får den de extra hästarna? Chipp?

Varför spinna på 2 hjul när man kan spinna på 4 :)
Gaspedalen uppfanns väll inte för att tittas på??
BMW X6 (2009)
s15 vingåker
20 september 2008 · 68 Inlägg

Ring TM-Racing i Katrineholm dom kan volvo.

Drive Nice!
Xuri One Man Clan
21 september 2008 · 4 287 Inlägg

Mike__ skrev:

Xuri skrev:

Mike__ skrev:

hehe.. kör du på orginal bränsletrycksregulator? för i så fall är det svårt att höja bränsletrycket. man får köpa en extärn "btr" och höja stegvis därifrån..

Vad pratar du om ? du har ju en luftslang till orginal btr...skickar du in tryck så höjjer du soppa trycket
alltså så fort din turbo laddar så öker också soppatrycket...

ett par s40 t4 spridare är ju knappt större än orginal :p
men de lilla dom är större funkar inte ihop med orginal luftmassemätare...

Å med orginal turbo behöver du INTE byta spridare...spridarna klara leverera soppa till i alla fall 50 hästar  mer än din turbo gör...

Köp ett riktigt chip så kan du ladda 1 bar utan problem med orginal turbo å spridare...

Det är bara en vacumslang som går i orginal btr. Skulle vara lite svårt att kunna skjustera den om du bara skickar in mer luft. Eller hur hade du tänkt dig?

mina orginal spridare klarad inte av att spruta varken 4,5 eller 6 bars bränle. så fort jag bytte till t4 spridare så började jag att märka skillnad.

men skulle kanske ändå beöva chippa den

Men när det är turbo plus, hur får den de extra hästarna? Chipp?

I vakuumslangen går de ju tryck...ju högre laddtryck du har ju högre soppatryck

orginalspridarna klarar visst av 4-5-6 bars tryck.... men be blir väl inte direkt bättre av att...jag har kört orginal spridare te 7bar+ utan problem

de är ingen som helst ide att byta spridare eller nått med orginal turbon.....
å de är häller ingen ide att höjja laddtrycket mer än du har för du lär knappast få mer effekt av att

byt i stället turbo för att få mer effekt.... men räkna på att byta kopplingen rätt snart till en sportkoppling...å sen behövs kanske spridare å soppapump osv...

Volvo s40 (2001)
Volvo v70 D5 "Ocean race" (2006)
Senast i forumet
Diskussionsforum
Projekt
Evenemang