5696
Sök

volvo 142 förgasare hjälp, hur får jag ner bränsleförbrukningen

TurboFREAK
291 Inlägg
20 september 2008
Trådstartare
Hej har hämtat hem 3st förgasare till 140in alla 3heter stromberg 175cd 2 tror jag de var.
hitta en grej som inte stämde med dom andra 2 på den ena när man skruva in ut stora mässingsskruven i bottenkoppen så åkte munstycket upp ner  är de en ställbar förgasare då?

Kan jag se om nålventil,nål är sliten
vad mer brukar man byta som kan vara slitet?

tänkte renovera upp en förgasare, ta dom fräschaste grejerna från alla 3 till den som jag kunde justera munstycket upp och ner ifall de är en ställbar förgasare.

Finns de nåt mer man kan göra för att få ner soppaförbrukningen på en 140?

MVH/Ante
Senast redigerat av ante_green (21 september 2008)

Kolla in mitt projekttråd och kommentera gärna!
Bmw 320i e30 turbocoupe -85
Ta en titt på bilen Bmw 320i turbocoupe

21 761 Inlägg
20 september 2008
ante_green skrev:
hitta en grej som inte stämde med dom andra 2 på den ena när man skruva in ut stora mässingsskruven i bottenkoppen så åkte munstycket upp ner  är de en ställbar förgasare då?

Ja, då är det ställbart munstycke på den. De andra förgasarna har antagligen justerbar nål, i trotteln alltså, och då behövs en lite speciell "nyckel" för att nå ner i röret och vrida nålen. På min fars Amazon så är det justerbart munstycke och den är lätt att ställa in tycker jag, om CO halten är för hög så är det bara att vrida motsols så åker munstycket uppåt och CO:n minskar.

ante_green skrev:
Kan jag se om nålventil,nål är sliten
vad mer brukar man byta som kan vara slitet?

Hur man ser att nålventilen är sliten vet jag inte säkert, men antagligen får den väl en liten "midja" och kan kärva litegrann. Nålen brukar definitivt få en "midja" så att den inte är helt konisk, det känner man med fingrarna om man drar utefter nålen.

Andra saker som slits är tex munstycket (som får ett ovalt hål istället för helt runt) och membranet, som kan få sprickor. Spjällaxeln och mässingbussningarna slits också. När de är slitna så glappar det och det tar in tjuvluft, vilket bla gör att motorn inte går jämnt och tomgången kan ligga högt.

Det är vad jag minns om de förgasarna, men andra vet nog mer.

TurboFREAK
291 Inlägg
20 september 2008
Trådstartare
okay tackar mkt intressant hära!
går de byta ut bussningarna till spjällaxeln?

Borde väl bli så att den får mindre bensin också om man skruvar in munstycket?

MvH/Ante

21 761 Inlägg
20 september 2008
Det ska inte vara några jättestora problem att byta bussningarna, men man får väl brotscha upp monteringshålet litegrann har jag för mig.

Jo, bränslemängden minskar när munstycket skruvas in. Om den ger väldigt fet blandning så borde soppaförbrukningen iaf minska litegrann när man skruvar in munstycket. smile
Kolla även att choken inte ligger på fastän reglaget är helt intryckt, sånt kan göra att motorn drar extra mycket.

TurboFREAK
291 Inlägg
20 september 2008
Trådstartare
hur får spjällaxel inte glappa så man inte byter i onödan?

21 761 Inlägg
20 september 2008
Om man ser att det är tydliga spår i axeln och att den glappar klart kännbart, då är det läge för byte tycker jag. Man kan ibland se att spjällaxeln inte går tillbaka till precis samma läge varje gång.

Kom på en annan sak, själva spjället (mässingskivan) på axeln kan nog också nötas och göra så att det läcker igenom för mycket luft i "stängt" läge.
Senast redigerat av Drönirettab (20 september 2008)

TurboFREAK
291 Inlägg
20 september 2008
Trådstartare
okej den ska inte glappa alla spjällaxeln?
och "skivan" får man titta så den stänger helt?
Senast redigerat av ante_green (20 september 2008)

21 761 Inlägg
20 september 2008
När spjällaxeln är i sitt viloläge så är skivan nästan helt stängd, den måste ju släppa igenom litegrann dock. Det viktiga är att den inte glappar i sidled, då läcker det igenom på sidorna.

TurboFREAK
291 Inlägg
20 september 2008
Trådstartare
okii till förgasarn med ställbart munstycke så var trotteln ganska svart/sotig är de bara att den är skitig eller betyder de nåt? angående nålen så är den stum på denna trottel på dom andra rörliga så jag antar att de inte går att ta från dom sen verkde de lite svårt att få loss dom haha
Senast redigerat av ante_green (20 september 2008)

21 761 Inlägg
21 september 2008
Trotteln blir alltid svart och sotig, inget ovanligt. Brukar försvinna när man tvättar den med bensin. Men om jag inte minns fel så borde faktiskt nålen fjädra litegrann, inte vara helt stum. Fast där får nog andra ge råd, är osäker.

Om du byter munstycket så ska trotteln sitta på plats när du skruvar in hela munstyckshållaren, sedan lyfter du upp+släpper ner trotteln lite då och då medan du skruvar in hållaren. Detta är för att munstycket ska centreras.

Glömde att göra så när jag höll på med en förgasare till en 240 för många år sedan och då började trotteln kärva pga att nålen hakade i munstycket. smile

TurboFREAK
291 Inlägg
21 september 2008
Trådstartare
Okey

Finns de nåt mer man kan göra för att få ner soppaförbrukningen på en b20?

Sök