Baslåda ersätter hatthylla?

LinusLarsson
1 maj 2005 · 13 Inlägg

Hej!
Ny här på forumet, halkade in här alldeles nyss alltså. Till frågan. Har nyligen bytt bil, från en Combi-Coupe till en Sedan (Peugeot 605SRTi). Jag flyttade över ljudet från den gamla bilen till den nya, fungerar väl ganska bra, låter okej. Baslådan byggde jag själv efter Combi-Coupe bilen, en portad låda med 2st 12tums element. Lät väldigt fint och bra i den förra bilen, nu har basen försvunnit en hel del i min nya bil, trots olika placeringar i bagageluckan ( basarna riktad mot ryggstödet, portarna ligger fria, alltså inte helt tryckt mot ryggstödet). Jag är väldigt intresserad och tycker det är väldigt roligt det här med billjudsbyggen så jag tänkte ge mig på någon ny konstruktion som passar bättre i en sedanbil. Har läst att exempelvis bandpasslådor kan vara en bra lösning. En bandpasslåda är inget jag vill bygga på egen hand, så den ideén skippar jag. Har däremot lite funderingar på att skära ur hatthyllan och bygga en ny portad låda med nya element, som passar in precis i hatthyllan, alltså kommer fronten på lådan ersätta hatthyllan. Det jag nu undrar är om någon har erfarenhet av denna lösning, och hur pass effektivt det är, dåligt bastryck, bra bastryck? Osv. . Annars får ni gärna komma med andra lösningar som lämpar sig bra i en stor Sedanbil, typ av låda, placering i bagageutrymmet and so on.
Tacksam för svar!

loudness
1 maj 2005 · 4 554 Inlägg

känns som de är lättare med en bandpasslåda.. är inte så hemsk jobbigt att bygga... tanka hem pro box 2000 eller va de heter så löser sej det mesta sen e de bara å hitta en snickare som sågar ut måtten exakt.. limma ihop de kan du ju alltid göra själv..känns lite dumt att såga sönder hatthyllan så mycke.. basreflex är kanske inte så effektivt i en sedan.. inte när den står i bagaget iaf

LinusLarsson
1 maj 2005 · 13 Inlägg

loudness skrev:
känns som de är lättare med en bandpasslåda.. är inte så hemsk jobbigt att bygga... tanka hem pro box 2000 eller va de heter så löser sej det mesta sen e de bara å hitta en snickare som sågar ut måtten exakt.. limma ihop de kan du ju alltid göra själv..känns lite dumt att såga sönder hatthyllan så mycke.. basreflex är kanske inte så effektivt i en sedan.. inte när den står i bagaget iaf

Okej, det ligger väl kvar i tanke med bandpasslåda. Men fortfarande så påstås det lite här och där med att ha basarna och rören monterade i hatthyllan, med låda under såklart, ska vara en bra lösning, p.g.a att frekvensen inte blir lika störd när element och portar ligger öppet i direktkontakt med lyssningsrummet.  Håller med om det inte är så roligt att skära sönder hatthyllan, men lyckas man snyggt med bygget så spelar det inte mig någon roll. Dock är det väl ingen höjdare vid eventuell försäljning av bilen! Om man skulle ge sig på en bandpasslåda, vilken typ menar du då? Den typen där elementen sitter i en sluten kammare och spelar in i en portad, tror det kallas "4:e ordningens".

Kom gärna med fler förslag och tips!

loudness
1 maj 2005 · 4 554 Inlägg

japp det är 4e jag menar.. den andra har 2 portar.. vet inte va det blir för hörbar skillnad

ZayD
3 maj 2005 · 9 Inlägg

jo, det är klart att det blir en helt annan ljudbild i en sedan än i combi-coupé.. Antingen får du leva med det..eller göra precis som du beskrev..Då blir basåtergivningen lika bra som i din förra bil. Kanske bättre beroende på hur bra låda du lyckas snida till:)

Theo
3 maj 2005 · 859 Inlägg

Bygg inte bandpasslådor efter Probox beräkningar, dom skall enligt MYCKET säkra källor inte bli bra alls.

/Theo

gulleponken
3 maj 2005 · 174 Inlägg

gå in på www.backesljudbygg.se o kolla fakta om hhur du bygger en bra baslåda.

LinusLarsson
3 maj 2005 · 13 Inlägg

Theo skrev:
Bygg inte bandpasslådor efter Probox beräkningar, dom skall enligt MYCKET säkra källor inte bli bra alls.

/Theo

Jag har nog skippat den idén i alla fall, med bandpasslådan. Säkrast så, skulle nog sluta med att jag byggde en vanlig portad, och lagt ut dubbelt så mycket på material, p.g.a den kasserade bandpasslådan! Har du någon aning om hatthyllelösningen som jag har idé på, är det en bra lösning? Jämfört med att ha en portad låda i bagaget som vanligt? När vi nu pratar stora sedanbilar, som min.
/Linus

Theo
4 maj 2005 · 859 Inlägg

Ja det kan fungera bra...
Du har inte en massa nödvändiga stag å sånt i hatthyllan? Bara du får dit det så kan det funka.

LinusLarsson
4 maj 2005 · 13 Inlägg

Theo skrev:
Ja det kan fungera bra...
Du har inte en massa nödvändiga stag å sånt i hatthyllan? Bara du får dit det så kan det funka.

Njae, det är ju lite plåt som ska bort och sådär, men inget bärande i alla fall. Känns som det skulle kunna vara en bra lösning i en sedan bil! Får väl se när det är klart, om det blir som jag tänkt mig!

ludde__mannen draminbil.nu
4 maj 2005 · 1 382 Inlägg

jaa det får du allt lägga upp lite texter om sedan wink

loudness
5 maj 2005 · 4 554 Inlägg

Theo skrev:
Bygg inte bandpasslådor efter Probox beräkningar, dom skall enligt MYCKET säkra källor inte bli bra alls.

/Theo

jaså e probox skit? tur att ja inte köpte de dåsmile finns det nått fungerande lådberäkningsprogram? man vill ju göra de lätt för dej ...

Theo
5 maj 2005 · 859 Inlägg

loudness skrev:

Theo skrev:
Bygg inte bandpasslådor efter Probox beräkningar, dom skall enligt MYCKET säkra källor inte bli bra alls.

/Theo

jaså e probox skit? tur att ja inte köpte de dåsmile finns det nått fungerande lådberäkningsprogram? man vill ju göra de lätt för dej ...

Ja fungerande finns naturligtvis.. Har inget själv, och kan inga i huvudet. Men bli medlem på lazzat.se och sök lite i sascas forum, där kommer du hitta massor av exempel på program.

loudness
5 maj 2005 · 4 554 Inlägg

tackar.. ska kolla de!!

LinusLarsson
10 maj 2005 · 13 Inlägg

Fyller på lite här, på mina funderingar. När jag ska ha lådan på det här sättet, som jag skrivit längst upp i tråden, ska jag då räkna ut lådan efter en combi-coupe, liten coupe, sedan, kombi? Jag menar, eftersom lådan är inne i bilen, blir ju inte samma sak som att ligga i bagaget på en sedanbil!(Vilken min bil är). Någon som vet?

Theo
10 maj 2005 · 859 Inlägg

Det dom menar med combi-coupe, liten coupe, sedan, kombi osv. är nog mest storleken på bilen skulle jag tro. Mitt tips är att bli medlem på zatzy.com och fråga om vilken lådvolym som passar dina basar i deras bilstereoforum. För där sitter flera MYCKET kunniga killar som har bra lådberäkningsprogram i jämförelse med Probox och liknande.

Lycka till/Theo

LinusLarsson
11 maj 2005 · 13 Inlägg

Theo skrev:
Det dom menar med combi-coupe, liten coupe, sedan, kombi osv. är nog mest storleken på bilen skulle jag tro. Mitt tips är att bli medlem på zatzy.com och fråga om vilken lådvolym som passar dina basar i deras bilstereoforum. För där sitter flera MYCKET kunniga killar som har bra lådberäkningsprogram i jämförelse med Probox och liknande.

Lycka till/Theo

Japp, blev medlem där igår och fick 3svar ganska så snabbt. Frågar även samma sak där om olika lösningar i en sedanbil, dom verkar vara inne på att bygga portarna genom skidluckan! Får se vart det bär av!
Tack för tipset!

Senast i forumet
Diskussionsforum
Projekt
Evenemang