Orginal dumpventil Saab 9000 CS

EkenGoesWild
28 september 2008 · 105 Inlägg

Tjena, jag har en Saab 9000 CS med LMM

Idag tog jag bort min orginaldump idag och satte den lös så att den blir öppen.
Nu till frågorna,
1.Den går lite mysko på tomgång, kan man göra något åt det?
2. Hur täpper jag bäst igen det hålet som har blivit när jag tog bort den?
3. Är det skadligt för motorn att bara plocka bort den så ?

Tack på förhand.

//Eken

GripenT16
28 september 2008 · 403 Inlägg

Sätt tillbaka dumpen som den ska sitta och montera öppet sportluftsfilter istället så pyser det precis lagom!

Markus_MR2
28 september 2008 · 761 Inlägg

EkenGoesWild skrev:
Tjena, jag har en Saab 9000 CS med LMM

Idag tog jag bort min orginaldump idag och satte den lös så att den blir öppen.
Nu till frågorna,
1.Den går lite mysko på tomgång, kan man göra något åt det?
2. Hur täpper jag bäst igen det hålet som har blivit när jag tog bort den?
3. Är det skadligt för motorn att bara plocka bort den så ?

Tack på förhand.

//Eken

Exakt vad menar du? skruvar bort den så den blir öppen???? Man kan lätt tolka det som att du bara har ett hål där den satt?? Isåfall har du missat en liten defintion på "öppen dump"......

Toyota MR2 -95
Saab 95 2.0t SE -99
VW Buggy -66
ZonaX Svetsare
28 september 2008 · 3 150 Inlägg

du kan inte ha dumpen borta, då läcker ju den komprimerade luften ut  ^^


dessutom är dumpen där föra att skydda motorn.  bygger du upp tryck utan att släppa ut det när gasspjället är stängt kommer luften gå baklänges och slå i kompressorhjulet = inte bra!

Senast redigerat av ZonaX (28 september 2008)

Varför FWD? Jo, för RWD är som att sätta hästen bakom vagnen.
Rushman: "Kör aldrig för fort, kör i den hastighet jag anser lämplig, vad det står på skyltarna skiter jag i."
http://www.youtube.com/ZonephoX
_fillan_ med lem
9 oktober 2008 · 1 925 Inlägg

han menar ju inte så.. han menar att han har lossnat dumpen från återcirkulationen så den dumpar rakt ut i luften istället.

all affischering utom affischering om affischering förbjuden förbjuden !
Juuka
9 oktober 2008 · 166 Inlägg

_fillan_ skrev:
han menar ju inte så.. han menar att han har lossnat dumpen från återcirkulationen så den dumpar rakt ut i luften istället.

Och med tanke på att hans motor är bestyckad med LMM och inte MAP-sensor, så kommer bl.a orolig tomgång med ett brev på posten.
Sätt tillbaka återcirkuleringen bums, och skaffa ett öppet filter om du vill "dumpa"


Mvh

Saab 9-3 SC "1.8T" "MapTun Performance" (2006)
Jolle87
9 oktober 2008 · 1 585 Inlägg

Du ska inte ha en öppen dumpventil på din bil. Det är bara till för bilar som inte har LMM och du har LMM. Så det är bara till att montera tillbaka dumpen som den ska sitta, Eller köpa dig en "återcirulerande dump" Men det enklast är att sätta ditt ett öppet filter pysser väldigt härligt med öppet filter:)

MrTegefeldt Stålverksarbetare
9 oktober 2008 · 372 Inlägg

Som alla åvan skriver. Du har Luftmängdsmätare på din bil som beräknar hur mycket luft som går in i motorn och ger soppa efter mängden luft och om du släpper ut luft så blir det fel blandning.
Och som alla andra också säger - Köp ett sportluftflter istället så kommer du få mycket fräckare ljud på motorn smile Lycka till!

Subaru Impreza WRX STI "Petter Solberg Edition" (2005)
MarcusL #2573
9 oktober 2008 · 1 489 Inlägg

Man kan komma runt problemet, och de är att sätta LMM efter dump på trycksidan. Precis innan spjällhuset. Då kan du ha öppen dumt för då mäter den riktigt. Men det är inte bra i längden för LMM och suga in oljan som ligger i tryckröret..

Men lycka till smile

• Även den starka måste ta i när han skiter
Senast i forumet
Diskussionsforum
Projekt
Evenemang