Saab 900 2.0T Pysventil?

Foxxer
10 oktober 2008 · 133 Inlägg

Hej.
Kan jag koppla på en pysventil på min saab 900 2.0T -98 så jag kan ställa laddet från kupen.
Och isf hur kopplar man in en pysventil och vart hittar man en bra pysventil!?

Tack för alla svar!

MVH jonas

Jonas
Carlsberg
10 oktober 2008 · 111 Inlägg

Varför ska du ha en pysventil när du redan har ett superbt styrsystem? Kunde ju förstått dig om du hade en äldre 900a utan trionic eller en volvo eller japanare....

"The beast got 500 horsepower and a Borla exhaust system, it does 0-60 in about.... ehm 4.3 seconds..yeaah. -Wow you can read the broschuer."
Saab 900 s (1990)
Saab 9-3 (2008)
Jolle87
10 oktober 2008 · 1 585 Inlägg

Det är väll inte att rekomendera att köra med pysventil men det fungerar helt okey. Du montarar den på slangen till wastgaten. Sen kan du dra in den i kupén om du vill. Fast skruva inte upp laddet för mycket det gäller att tänka sig för. Det kan hända att bilen tar stryk av det därför är det väll bättre att trimma serriöst istället. Fast man kan ju alltid vrida upp det lite iallafall:)

Foxxer
10 oktober 2008 · 133 Inlägg

ok tack för svaren. jag glömde säga att den e trimmad på bsr med steg 3 men så har jag haft problem med att magnetventilen har pajat 3 gånger nu och tänkte därför sätta pysventil så att jag kunde ha stabilt laddtryck då den har laddat ca 1.4 eller 1.5 innan men så börjar den knäppa sig med att den inte ladda mer än 0.7 (grundtryck) och iblan ladda den "normalt" men kunde ej hålla trycket vilket resulterade i att den sjönk snabbt från 1.5 till 0.8.
Någon som vet varför magnetventilen går i sönder hela tiden?

mvh jonas

Jonas
Carlsberg
10 oktober 2008 · 111 Inlägg

Låter som att din Wastegate klocka inte riktigt pallar trycket? Dessutom tycker jag att 1.5 bar är på tok för mycket för bara ett steg 3?

"The beast got 500 horsepower and a Borla exhaust system, it does 0-60 in about.... ehm 4.3 seconds..yeaah. -Wow you can read the broschuer."
Saab 9-3 (2008)
Saab 900 s (1990)
Allx
10 oktober 2008 · 321 Inlägg

Montera en Dawes device. Bästa mekaniska laddtrycksstyrningen!

EViLution!
Foxxer
10 oktober 2008 · 133 Inlägg

Ok. Tänkte om det kunde ha med tendkasetten att göra att magnetventilen gick isönder? 1.5 e max trycket och i normalfall så faller den ner till 1.2.
Men det som jag mest blir arg på e ju detta med magnetventilen och att jag inte får samma effekt som jag hade tidigare... därför tänkte jag detta med pysen.

Jonas
Carlsberg
10 oktober 2008 · 111 Inlägg

Ring Maptun och kolla lite vad dem har att säga. För enligt mig är BSR ingen höjdare.....

"The beast got 500 horsepower and a Borla exhaust system, it does 0-60 in about.... ehm 4.3 seconds..yeaah. -Wow you can read the broschuer."
Saab 900 s (1990)
Saab 9-3 (2008)
SaaB_Turbo
10 oktober 2008 · 336 Inlägg

Förmodligen så är det databoxen som förstör MV, har pajjat 3st på min sen bytte jag databox, har funkat kanon efter det, eller nästan, fick byta en till men det hade inte med databoxen och göra.

Foxxer
10 oktober 2008 · 133 Inlägg

ne jag har haft problem med dem hela tiden mycker nonchalanta mot en hela tiden och ger aldrig några vetiga svar:(
Men iaf... kan jag koppla in en pys och ha laddet på 1.2-1.3 utan att skada motor mm!?

Jonas
SaaB_Turbo
10 oktober 2008 · 336 Inlägg

Försök och hitta felet istället, hör med någon annan trimfirma, typ Nordic.

Foxxer
10 oktober 2008 · 133 Inlägg

jo jag klart jag vill hitta felet men ville bara höra om jag kunde ha en pys utan att bilen tog skada?

Jonas
Foxxer
11 oktober 2008 · 133 Inlägg

ingen annan som har haft liknade problem och vet vad felet kan vara?

Jonas
Foxxer
11 oktober 2008 · 133 Inlägg

SaaB_Turbo skrev:
Förmodligen så är det databoxen som förstör MV, har pajjat 3st på min sen bytte jag databox, har funkat kanon efter det, eller nästan, fick byta en till men det hade inte med databoxen och göra.

vad var problemet sista gången då?? var din tidigare databox chippad eller orginal? vet du om man kan kolla databoxen på något sätt med något instrument eller liknade efter felkoder mm?

Jonas
Garfield
11 oktober 2008 · 1 019 Inlägg

Foxxer skrev:
vet du om man kan kolla databoxen på något sätt med något instrument eller liknade efter felkoder mm?

http://forum.saabturboclub.com/viewtopi … p;t=113657

Om det visar sig att boxen är tasig så MÅSTE både box och magnetventil bytas samtidigt annars kommer det gå sönder igen. Dvs, trasig box har sönder hel magnetventil och trasig magnetventil har sönder hel box.

Foxxer
11 oktober 2008 · 133 Inlägg

OK låtr trist.. kolla lite på din länk du skicka men e ej så insatt i det med elektronik o så så det var rena grekiskan för mig:(
Finns det någon firma som man kan lämna in boxen för kontrol eller kanske någon här i forumet som kan kolla det för en billig peng?

Jonas
Garfield
11 oktober 2008 · 1 019 Inlägg

Nordic Uhr och Maptun vet jag kan kolla boxen. Finns säkert fler firmor som kan göra det åt dej. Ring/maila och hör.

Foxxer
12 oktober 2008 · 133 Inlägg

Ok ska kolla det. fast jag har ju bsr men det kanske kan gå iaf hos de andra!?
få kolla det iaf!

Jonas
Senast i forumet
Diskussionsforum
Projekt
Evenemang