5311
Sök

Dålig kompression efter renovering!

leo_m83
11 oktober 2008
Trådstartare
tjena boys and girls!

Har ett litet problem med motorn som jag tänkte om någon kunde hjälpa mig med.

Det är så att jag har motor renovering på gång och precis renoverat hela motorn. Nya kolvringar, tätningar, oljepump, toppackning osv osv. Cylindrarna är honad och hela motorn rengjord. Jag körde runt motorn med startmotorn och gjorde ett komp test och fick dessa värden

* 9 bar
* 8.5 bar
* 8.5 bar
* 7.5 bar

Räknad från kylaren och innåt . Motorn är självklart fylld med olja. Kamremen är dittsatt och så. Jag har för mig att det ska ligga mellan 9.5 - 12 bar.

Efter att jag satte lie olja i cylindrarna visar den:

* 9.5
* 8.5
* 8.5
* 8.5

Så till frågan, är det här normalt eller har jag klantat mig någonstans? Topen är dragen med ca 103N i rätt ordning efter manualen. Bilen är en 200sx s13 -90 so är 1.8L motor

Uppsakatar tips och förslag

Reservdansk
6 271 Inlägg
11 oktober 2008
Vet inte hur det är för Nissan, men tror att Volvo har satt gränsvärden på att det får inte skilja mer än ett visst antal bar mellan högsta och lägsta värdet, men är det bara däremellan är det ok.

På en turbobil ska ju laddtrycket och kompet trycka ut kolvringarna mot cylinderväggarna, och gör dom inte det så läcker det väl igenom lite. smile

"Då pansar dundrar fram på öppna hedar
vi alla liksom känner oss förmer."

P7 - Södra Skånska Regementet

3 235 Inlägg
11 oktober 2008
Har du bara kört den på startmotorn, eller också startat?

Om kolvringarna är helt nya kan det ta lite tid för att köra in de så att de sätter sig ordentligt.
Dessutom testar man kompressionen på en varm motor...

4 001 Inlägg
11 oktober 2008
Inga problem, jag hade inte mer än 6,5kg efter att jag satt i nya kolvar & ringar i min motor, dom behöver gå 100-200 normala mil eller som i mitt fall 60 mil på gata och sedan 2 tävlingar innan jag fick fullt komp!

Men somTurbola skrev så efter de är milen så ska det inte skilja mer än 1kg...

Fy fan för att vara nykterist, tänk er att vakna upp dagen efter och inse att bättre än så här kommer jag inte att må

leo_m83
11 oktober 2008
Trådstartare
det låter kalas big_smile . Tack så mycket grabbar smile

Forummoderator
10 576 Inlägg
12 oktober 2008
TurbOla skrev:
På en turbobil ska ju laddtrycket och kompet trycka ut kolvringarna mot cylinderväggarna, och gör dom inte det så läcker det väl igenom lite. smile

Rätt spår...   när detonation sker i cylindern ökar trycker till väldigt högs värden, förbränningstrycket trycker ut ringarna och får dem att täta helt.  Det finns en inkörningsteori som bygger på detta, att man i princip tar ut full last direkt ur motorn för att få ringarna att täta som bäst.

förbränningstrycket blir flera hundra bar (har tyvärr ingen exakt siffra)så ett laddtryck på någon bar till gör väldigt liten skillnad jämfört mot en sugmotor.

Helt klart skall du som nämnt köra motorn iaf en tank innan du komptestar.  Iom du har en S13 så antar jag att du bytt bränslepump och adderat oljekylare så att motort överlever ett tag också smile

-=[Performance by Torpis]=-
Elbil på riktigt - mina minnesanteckningar
-=Lite roligt att de som absolut inte har tid att pausa för att ladda sin elbil har tid att vara online på Garaget 24/7=-

9 Inlägg
12 oktober 2008
det där med laddtrycket skulle göra liten skillnad är väl sant på ett sätt om man ex nu adderar 1 bar i enbart lufttryck från turbon , som i detta fallet märks inte knappt men man glömmer inte bort väl att addera 1 atmosfär till måste oxå i rätt mängd bränsle oxå kunna förbrännas DÅ blir det riktigt stor skillnad i cylindertryck  jämför med att elda upp bara 1 atmosfär som sug . så att bara tänka i luft tryck  från turbon eller kompressorn är ju inte riktigt rätt ...
Senast redigerat av herrkompressor (12 oktober 2008)

Vortech T-trim

446 Inlägg
12 oktober 2008
kolvringarna har en "inkörningsbeläggning" när dom är nya så dom tätar inte fullt förän du har kört kanske 100 mil med dom...

Forummoderator
10 576 Inlägg
12 oktober 2008
herrkompressor skrev:
det där med laddtrycket skulle göra liten skillnad är väl sant på ett sätt om man ex nu adderar 1 bar i enbart lufttryck från turbon , som i detta fallet märks inte knappt men man glömmer inte bort väl att addera 1 atmosfär till måste oxå i rätt mängd bränsle oxå kunna förbrännas DÅ blir det riktigt stor skillnad i cylindertryck  jämför med att elda upp bara 1 atmosfär som sug . så att bara tänka i luft tryck  från turbon eller kompressorn är ju inte riktigt rätt ...

Ja, det är ju självklart att mer effekt ger högre tryck.  Dock samma tryck på en 2l motor med turbo på 200hk som en sugmotor på 2 liter och 200hk.

-=[Performance by Torpis]=-
Elbil på riktigt - mina minnesanteckningar
-=Lite roligt att de som absolut inte har tid att pausa för att ladda sin elbil har tid att vara online på Garaget 24/7=-

leo_m83
12 oktober 2008
Trådstartare
älskar garaget just pga allt man frågar har en tendens att spåra ur och man börjar komma in på andra saker tongue
Senast redigerat av leo_m83 (12 oktober 2008)

Sök