4934
Sök

Frågor ang. baslådebygge i Saab 9-3SS (sedan)

GAS democar 2018!
8 744 Inlägg
17 oktober 2008
Trådstartare
#1
Hej alla ni bilstereonördar här på Gorg! Jag har nu kört med lite olika färdigbyggda lådor i bilen ett tag medans pengar sparats och kuskap samlats för att kunna få till en bra hemmabyggd baslåda, och nu börjar det bli dags. Tanken är att jag ska köra på en bas från JBL då resten av systemet är från dom, och det känns kul att ha samma märke på sakerna. Vilken bas det blir är inte riktigt bestämt än, då jag behöver lite råd i det läget.

Tidigare tittade jag på en GTO1202D, men efter lite funderande så tror jag att det kommer att bli en P1022/1222 istället. Från början tänkte jag använda reservhjulsbaljan att bygga låda i, men efter en del testande och läsande så har jag kommit fram till att det inte blir så. Istället kommer jag bygga så att basen spelar genom skidluckan, vilken har ungefär samma area som en 10" bas. Lådan kommer troligtvis byggas som på bilden nedan då sätet är fällbart och jag gärna vill kunna fälla 1/3 så man får med sig brädan till backen i vinter.

https://www1.garaget.org/gallery/archive/66688/484989_zwwf8t.jpg

Men då jag inte vet riktigt vad just den typen av låda heter (det är ju inte direkt en vanlig portad låda) så har jag inte hittat så mycket information om den, vet bara att jag såg en bild på en sån låda nånstanns för ett tag sen och föll för den. Men dom funderingar jag har är då:

1. En 10" bas bör väl bli bäst i den konfiguration jag tänker köra, annars riskerar väl skidluckan att fungera som en port? Helst skulle jag dock vilja ha en 12" bas för trycket, men det kanske går att bygga med en 12" och räkna ut rätt volym så skidluckan fungerar som en port?

2. Fältet som är rödmarkerat på bilden, räknas det till porten eller är det utanför?

3. Hur lågt måste det vara mellan baffeln och väggen framför? Tror jag läste nånstanns att det skulle vara halva basens diameter (minimum).


Hoppas verkligen att nån kommer med bra och vettiga svar på mina frågor, vet att många av er kan det iaf. Tack på förhand!

MVH// Christoffer

Saab 9-3SC {SQ-edition}
Ny bil och nytt projekt, nu börjar allvaret!

GAS democar 2018!
8 744 Inlägg
19 oktober 2008
Trådstartare
#2
Är det ingen som kan svara ens på nån av mina frågor? tongue Basvalet är förrästen ändrat till en Mutant MT1007/1207XXX. Samt att jag har kommit på en ny ide nu också, borde det inte gå att bygga en bandpasslåda och använda skidluckan som port? Man kanske får bygga igen lite men det bör ju fungera iaf. Vet dock inte om Mutant basarna trivs så bra i en sån låda. Snälla hjälp mig och kom med lite bra idéer! smile

Saab 9-3SC {SQ-edition}
Ny bil och nytt projekt, nu börjar allvaret!

21 761 Inlägg
19 oktober 2008
#3
Jag har också sett liknande sätt att göra lådan, och tydligen fungerar det bra enligt de som har byggt, men har aldrig testat själv. Frågan är egentligen vart man ska dra gränsen för när utrymmet framför basen kan räknas som en del av lådan eller porten.

Att använda skidluckans utrymme som port till en bandpass är jag dock lite skeptisk till, dels är det svårt att räkna ut exakta mått och dels måste det vara helt tätt mot lådan. Däremot att låta en port sticka ut genom skidluckan så att mynningen går jäms med kanten, det fungerar utan problem. smile

GAS democar 2018!
8 744 Inlägg
19 oktober 2008
Trådstartare
#4
Tack! Äntligen ett svar! big_smile

Drönirettab skrev:
Jag har också sett liknande sätt att göra lådan, och tydligen fungerar det bra enligt de som har byggt, men har aldrig testat själv. Frågan är egentligen vart man ska dra gränsen för när utrymmet framför basen kan räknas som en del av lådan eller porten.

Jo det är ungefär vad jag har kommit fram till också, och därför så vart jag sugen på den lådtypen. Känns ju vettigt iaf att få in basljudet kupén istället för att det ska studsa runt i skuffen. Samt att man förhoppningsvis slipper dämpar baklucka och andra detaljer där bak. Sen så det ang. utrymmet framför basen, port eller inte ja....? tongue Jag tycker att det borde inte räknas som port utan är en egen separat kammare. Men det skulle vara skönt att få veta, lite lättare att räkna då. smile



Att använda skidluckans utrymme som port till en bandpass är jag dock lite skeptisk till, dels är det svårt att räkna ut exakta mått och dels måste det vara helt tätt mot lådan. Däremot att låta en port sticka ut genom skidluckan så att mynningen går jäms med kanten, det fungerar utan problem. smile

Efter att ha räknat på utrymmet så kommer jag antingen att få köra på flera basar eller minska ner utrymmet rejält för att det ska fungera. Hålet är nämligen alldeles för stort. Vilket dok är bra om jag gör en låda enligt bilden ovan då jag förhoppningsvis slipper få någon dålig effekt av luckan. Så den iden skippar jag nog.


Tack för svaret! smile Ni andra duktiga får gärna lägga till era tankar och tips till det hela. Troligtvis så blir det bygge till nästa helg så det vore bra om man kunde ha det mesta färdig tills dess.

MVH// Christoffer

Saab 9-3SC {SQ-edition}
Ny bil och nytt projekt, nu börjar allvaret!


Sök