pattilatti2 skrev:
va menar du me att om spänningen är lägre mellan generatorns.tex 14.3 laddning,,sen bak vi steget kanske de är 13.8v vid batteriet kanske de är 14.20v..
Jag menade om det var stor skillnad i spänning vid generator, batteri och slutsteg.
pattilatti2 skrev:
sen om ja splear ja då sjunker de ju så klart vi batteriet,så även då på steget..
Okej, om det även sjunker ner mot 12V eller liknande på batteripolerna så finns det i princip tre orsaker:
# Generatorn orkar ge tillräcklig laddning
# Spänningsfall mellan generator och batteri
# Dåligt batteri
pattilatti2 skrev:
generatorn laddar ju de den laddar.den e ny,kan de va så att orginalkablarna fr generatorn bör bytas?kan de verkligen stoppa upp systemet,när man drar på?
isåfall äre inte annat o göra..
Det kan bli så ifall det är mycket dålig kontakt någonstans, men nu när jag har kikat på ditt monosteg så är jag faktiskt ganska säker på att det är generatorn som inte orkar med. Steget kan ju ge upp till 2000WRMS i 2 Ohm och det skulle innebära runt 175A vid fullt ös.
Även om du bara kör på halva effekten så drar det ändå lite drygt 85A och då krävs det antagligen en 120-140A generator för att orka hålla hyffsad laddspänning när motorn har runt 1500-2000 varv, med tanke på att bilens övriga utrustning också vill ha ström.
Hur stor generator har du?
pattilatti2 skrev:
även om ja lägger dit 1optima till bak,så ska ju generatorn ladda sina 14..v,,kanske går lite tyngre,?
OM det nu är som jag misstänker, dvs att generatorn helt enkelt är för klen, så kommer det inte att hjälpa så ruskigt mycket ifall du sätter dit ett till batteri. Visst, spänningen blir antagligen stabilare, men fortfarande kommer spänningen att sjunka en del eftersom inte generatorn klarar av strömförbrukningen.
pattilatti2 skrev:
finns ju dom som har mkt värre grejjor anser ja o endast kör me 1 batteri o de funkar:P
Det finns säkert flera olika anledningar till det, tex kanske de har större generator.