M3:or med kompressor istället för turbo

bil_alskaren
21 oktober 2008 · 110 Inlägg

Varför kör dom flesta M3:or med kompressor istället för turbo. Jag menar inte att det inte finns M3:or utan turbo men dom flesta väljer kompressor istället, varför?

262turbo
21 oktober 2008 · 1 004 Inlägg

kan tänka mig platsbrist för grenrör och liknade...?

"Det är ingen som kommer ihåg en fegis"
NxV ElectroRaggare
21 oktober 2008 · 883 Inlägg

Inget med kompet att göra?  En kompressor kan ju vara lättare att montera utan att höja/sänka kompet.

Sen är det mycket coolare åxå smile

Chevrolet Tahoe -99 4x4 på M/T 33x13,5X20 däck
Dodge M880 -77 Blivande skogskung!
Volkswagen Arteon "GT-R" (2018)
Chevrolet Tahoe LT "NxV" (1999)
Sharky
22 oktober 2008 · 10 287 Inlägg

Om man laddar 0.5 med en kompressor eller en turbo spelar ingen roll.

/Göran

NxV skrev:
Inget med kompet att göra?  En kompressor kan ju vara lättare att montera utan att höja/sänka kompet.

I have nothing but confidence in you. And very little of that.
(Groucho Marx).
Åker numera Audi A6 -08 4.2FSI
MrVain
22 oktober 2008 · 904 Inlägg

De flesta är nog unte efetr gas responsen skulle jag tippa på...
En Bil att köra på bana med turbo är oftast tråkigare i karaktären än en Sug motor elelr en Kompressor motor.

De ska va gött å leva
AeroMalm BMW fantast
22 oktober 2008 · 1 172 Inlägg

platsbrist vid grenröret och att kompressorn ger mer vrid på lägre varv än turbon. kompressorn kan ge bra ladd redan på tomgång med rätt drevning, och turbo börjar ju inte ldda förren en bit över 2000 varv beroende på storleken...

Jackie Steward: "trampa aldrig på gasen förrän du vet att du inte behöver släppa den igen"
Idrott luktar svett, sport luktar bensin!!
BMW 320i Touring "M-Sport ll" (2004)
torpis Forummoderator
22 oktober 2008 · 10 572 Inlägg

Sharky skrev:
Om man laddar 0.5 med en kompressor eller en turbo spelar ingen roll.

/Göran

NxV skrev:
Inget med kompet att göra?  En kompressor kan ju vara lättare att montera utan att höja/sänka kompet.

Mjao, för en gångs skull så var det inte hela sanningen...  laddar man 0.5med turbo så tar man energin från avgaserna medans kompresorn drivs av motorn.

får man UT 410hk på veven med 0.5 i övertryck så behöver kompressormotorn kanske producera 460hk men 50hk* försvinner till kompressorn.

Sen kan man ju alltid diskutera hurvida en kompressor levererar kallare luft än en turbo eller om turbons mottryck spelar in i bilen... men vid 0.5bar så tror jag vi kan bortse från det.

*grov gissning

-=[Performance by Torpis]=-
Elbil på riktigt - mina minnesanteckningar
-=Lite roligt att de som absolut inte har tid att pausa för att ladda sin elbil har tid att vara online på Garaget 24/7=-
Volvo S40 2.0t "Performance by Torpis" (2000)
Hyundai Ioniq "Deep Blue" (2019)
torpis Forummoderator
22 oktober 2008 · 10 572 Inlägg

MrVain skrev:
De flesta är nog unte efetr gas responsen skulle jag tippa på...
En Bil att köra på bana med turbo är oftast tråkigare i karaktären än en Sug motor elelr en Kompressor motor.

undra hur många av de M3:or som konverteras med överladdning som faktiskt blir PISKADE runt "Ringen"  wink

-=[Performance by Torpis]=-
Elbil på riktigt - mina minnesanteckningar
-=Lite roligt att de som absolut inte har tid att pausa för att ladda sin elbil har tid att vara online på Garaget 24/7=-
Hyundai Ioniq "Deep Blue" (2019)
Volvo S40 2.0t "Performance by Torpis" (2000)
Sharky
22 oktober 2008 · 10 287 Inlägg

Jag vet.
/Göran

torpis skrev:
Mjao, för en gångs skull så var det inte hela sanningen..

I have nothing but confidence in you. And very little of that.
(Groucho Marx).
Åker numera Audi A6 -08 4.2FSI
Senast i forumet
Diskussionsforum
Projekt
Evenemang