TV4 granskar drifting och "buskörning"

nordstromj
23 oktober 2008 · 1 772 Inlägg

Klockrent.

Börna mera! big_smile

If one day the speed kills me, do not cry, because i was smiling - Paul Walker
Shine can never beat attitude.
BMW 320d (2007)
FL3JM Inga konstigheter
23 oktober 2008 · 2 064 Inlägg

Men ni som klagar på att det sliter på asfalten och kostar massa pengar, vad händer om man gör samma sak på vintern när det är snö på hela parkeringen och "buskör"? Är det ok då eller? Det sliter ju inte på asfalten då och ingen kommer till skada (kanske om man råkar köra in en stolpe eller nått iofs).

Volvo_Mannen Volvoskadad
23 oktober 2008 · 6 017 Inlägg

BornFromJets skrev:
Markägarna kan smälla upp bommar in till parkeringarna som låses och larmas när affärerna stänger, det vore helt klart den enklaste och billigaste lösningen.

enkelt, måhända
lösning på problemet? knappast!
snarare förvärrar, då flyttar folk ut på allmäna vägar och "diftar" det blir genast mycket farligare för allmänheten.
då är det bättre att låta folk hållas på parkerningar på kvällar/nätter när parkeringarna är tomma

Jonas
Jimmy_N Makaronborrare
23 oktober 2008 · 993 Inlägg

tkd_rille skrev:

calibra1992 skrev:

tkd_rille skrev:

Jag måste nog rätta dig calibra1992. detta är inget påhopp så du inte känner dig dum.

men vad har polisen med sjukdomsfall att göra? är de inte ambulansen som ska ta hand om sjuka och skadade människor?.
           klart att man ringer 112 när de är någon som kör helt vårdslöst.


sen angående drifting visst de är en motorsport, om de sker på bana under rätt omständigheter och är tävlingar. men på gatan kallar man de lite för idiotkörning då annat folk kan vara i närheten.

Vid tips till polisen och anmälan av mindre brottslighet och störningar så ringer man till polisens nationella nummer 11414
Anser inte att bränna gummi är ett så allvarligt brott att det behövs ringa 112 för en sån sak.

fortfarande ett pågående brott så ska man ringa till 112, 11414 handlar om att anmäla stölder och saker som har hänt i dåtid. brott som pågår för stunden är 112.
och att busköra på en parkering är lika med ett brott. vad du än tycker. vårslöshet.

Var inne på polisens hemsida nu så jag får erkänna att du har rätt men även om det är ett brott att burna så är det en tolkningsfråga hur allvarligt det är tongue
Men men jag förstår vad du menar

Jimmy_N Makaronborrare
23 oktober 2008 · 993 Inlägg

Lite om vilka befogenheter väktare har källa www.polisen.se
VäktareVäktare får bara ingripa mot personer som tas på bar gärning med att begå brott som kan straffas med fängelse, så kallade envarsgripanden, med ett förstärkt tjänstemannaskydd enligt 17 kap. 5 § BrB. Väktare är under tillsyn av länsstyrelsen.
Länsstyrelsen är tillsynsmyndighet Det krävs auktorisation från länsstyrelsen för att få bedriva bevakning åt någon annan i syfte att skapa extra skydd mot skadegörelse, sabotage, brand eller liknande. Länsstyrelsen utför tillsyn över auktoriserade bevakningsföretag och kan återkalla en auktorisation om företaget brister i sin verksamhet. Innan länsstyrelsen beslutar i ett auktorisationsärende ska Rikspolisstyrelsen lämna ett yttrande i frågan. Om länsstyrelsen inte följer inriktningen i yttrandet kan Rikspolisstyrelsen överklaga länsstyrelsens beslut till länsrätten. Den möjligheten har använts vid några tillfällen.


Bevakningsföretag får inte inkräkta på polisens arbete Det finns i princip inget hinder för bevakningsföretag att åta sig uppgifter som inte är bevakningstjänst så länge verksamheten inte är olämplig ur allmän synpunkt. Bevakningsföretagets verksamhet får till exempel inte inkräkta på Polisens arbetsområde (Lagen om bevakningsföretag och i Rikspolisstyrelsens författningssamling, FAP 579-2) eller  marknadsföras så att allmänheten får en felaktig uppfattning om att företaget har tagit över en rent polisiär funktion eller att företagets verksamhet kan jämställas med polisverksamhet.


Lagar som styr väktare Lagen (1974:191) om bevakningsföretag, Förordningen (1989:149) om bevakningsföretag och Rikspolisstyrelsens föreskrifter och allmänna råd till lagen (1974:191) och förordningen (1989:149) om bevakningsföretag (FAP 579-2).


En vanlig medborgare får ingripa för att förhindra ett brott med stöd av 24 kap 1 § andra stycket punkten 1 brottsbalken. Där står bland annat att "Rätt till nödvärn föreligger mot ett påbörjat eller överhängande brottsligt angrepp på person eller egendom". Vem som helst får också gripa den som på bar gärning eller flyende fot begått ett brott som har fängelse i straffskalan (Rättegångsbalken, RB 24 kap. 7 §).

TurbOla Reservdansk
23 oktober 2008 · 6 271 Inlägg

Det vill säga att så länge man inte kan få fängelse för att burna/sladda på en parkering får inte vanliga medborgare ingripa, och väktare får inte inkräkta på polisens uppgifter, som att gripa folk. wink

"Då pansar dundrar fram på öppna hedar
vi alla liksom känner oss förmer."

P7 - Södra Skånska Regementet
Mackanol
23 oktober 2008 · 2 079 Inlägg

tkd_rille skrev:
i sverige har 2 dött pga buskörning varav en iallafall i helsingborg.

Två bara? Optimist tongue Skulle gissa på att det är ett antal dödsolyckor varje år som är på grund av "buskörning"

Cars were invented to have a faster way of fleeing from Chuck Norris. Not to be outdone, Chuck Norris invented the car accident.
Mattzz0n Trucker
23 oktober 2008 · 75 Inlägg

HyperSonica skrev:

BornFromJets skrev:
Så j*vla löjligt beteende, så barnsligt och så idiotiskt vårdslöst! Gör det på en tävlingsarena eller så kan ju eran lilla ''klubb'' pröjsa för att anlägga en egen asfaltsplätt att bete er som svin på!

Varje gång jag ser något liknande är det 112 som gäller, eller spela lite lurigt och ha med sig filmkameran och låtsas vara åskådare, sedan fångar man förarna och bilarna på bild och överlämnar detta material skyndsamt till polisen!

Markägarna kan smälla upp bommar in till parkeringarna som låses och larmas när affärerna stänger, det vore helt klart den enklaste och billigaste lösningen.

Du är nog den dummaste och mäst korkade person som nån gång skrivigt i detta forumet..
Att kläcka en sån sak i ett forum för Bilfantaster.. damn...

Ursäkta påhoppet.. men.. damn.. Du borde seriöst talat skämmas...
inte konstigt att ingen har respekt för väktare...

Hahaha .. så rätt. !!

KimVsWorld Mästare
23 oktober 2008 · 2 947 Inlägg

Lägga ny asfalt för att någon har burnat? Dem brukar ju inte ens lägga asfalt när långtradarna har kört sönder vägarna.

Senast redigerat av KimVsWorld (23 oktober 2008)

Senast redigerat av KimVsWorld(Idag 22:03:00)
Ksj
23 oktober 2008 · 1 217 Inlägg

BornFromJets skrev:
Sladder, skitsnack och obildat bla ha

1. Det är sådana människor som du som smutsar ned Saabs rykte.

2. Det är sådana människor som du som får mig att vilja spotta varenda ettrig låtsas-polis(väktare, alltså sådant folk som inte klarade av att bli snutar).

3. Du hänger på helt fel site, du vet ju inte ens vad drifting är. Bli medlem i pro istället, det passar din attityd bättre. www.pro.se cool

Saab 900 "2.1an" (1992)
HPaddict DailyFresh Drifter
23 oktober 2008 · 2 466 Inlägg

man blir inte dåligt trött på att motorintresset alltid ska få dåligt rykte, jag anser att det är helt klart mycket bättre att man leker av sig på en tom parkering istället för att man gör det i rondeller osv.

men det har väl alltid varit och kommer alltid vara så att bilintresse ska ses som något fult ;P

sånt är sverige..

Kolla in mitt projekt här http://www.garaget.org/forum/viewtopic.php?id=101789/
Automationstekniker
Toyota Corolla KE70 Wagon "Low n Really Slow" (1981)
Mercedes CLK "3.6L AMG" (2003)
MrJAM
23 oktober 2008 · 1 464 Inlägg

Ksj skrev:

BornFromJets skrev:
Sladder, skitsnack och obildat bla ha

1. Det är sådana människor som du som smutsar ned Saabs rykte.

Och vad har SAAB med hans inställning till en diskussion att göra, om jag får be?

Jag blir dessutom mer och mer rädd för er som på fullt allvar tror att man ringer 112 när någon ritar cirklar på en parkering. Det är väl ingen akut nödsituation som kräver omedelbar hjälp från polis? SOS Alarm är något aldeles underbart och bör ju användas därefter. Länka gärna till polisens sida där ni fann uppgifterna till detta för jag har fått andra fakta.

Polisens sida vs. SOS Alarm's sida

Fortfarande ingen som kan ge en bättre bild på vad det egentligen är som kostar när ett otal folk ritat ringar?

Kommande Event: Error... Alldeles för många inbokade att lista här... ;)
Jockefors
23 oktober 2008 · 961 Inlägg

HAHAHA joo de tror ja säkert big_smile du är en sån där viktig petter som inte kom in på polisskolan av nån anledning och blev låtsas polis !! vet flera här i stan som är precis som dig ! här kallar vi dom uniformfetischer big_smile hahah så grattis du är nu en sån big_smile och om du nu är så petig me alla som börnar o sladdar , vad gör du ens inne på den här sidan ??

BornFromJets skrev:

SupraJonas skrev:

BornFromJets skrev:

Tar jag dig på bar gärning för ett brott som har fängelse i straffskalan (t.ex skadegörelse) har jag all rätt i världen att hålla kvar dig på platsen med det våld som behövs för stunden, dig med eller utan bil. Och det inte många vet är att varenda kotte kan göra detta enligt lag, inte bara väktare.

Låter som om någon inte kom in på Polisskolan big_smile

Har aldrig velat bli polis, vill inte bli polis och kommer heller aldrig att vilja bli polis. Däremot sköter jag mitt jobb till punkt och pricka då jag har en skyldighet att anmäla brott till polis samt en skyldighet gentemot kunden att ingripa.

Pure DieselPower
Goffen Administratör
23 oktober 2008 · 2 974 Inlägg

Tyvärr kan ni inte hålla god ton och därför låser vi tråden.

En kopp av den svarta såsen...
Volkswagen Polo R-Line "Edition 40" (2017)
Audi A4 TDI quattro "Smurfen" (2021)
Senast i forumet
Diskussionsforum
Projekt
Evenemang