3638
Sök

Koppling kondensator till flera slutsteg!?

Student
62 Inlägg
2 november 2008
Trådstartare
#1
Tjoho!

Ska installera lite basar å såna grejer, och e lite fundersam. Det ska va en kondensator innan slutsteget till basarna, och det är ju inte så svårt å koppla in (inbillar jag mig i alla fall wink ), men sen e de bara det att ja har ett litet skitsteg (tror de e 2x100 W) för att driva sexniorna.

Och de ja undrar e om de går att ta strömmen till det steget från kondensatorn också, eller om man bränner steget när kondensatorn slaskar iväg en rejäl ström till bas-steget.

http://www.bahnhof.se/wb131102/kondensatorkoppling.jpg

Så här tänkte ja koppla.. (ni får ursäkta kvalitén men ja bara pilla ihop de i paint lite snabbt) jag tycker inte borde va något problem, i och med att stegen blir parallellkopplade, men om det inte går å koppla såhär vore de ju bra å komma på de innan man bränner steget big_smile

Sen får ni gärna säga om de går bra å koppla sådär eller om de finns bättre sätt.

Tack på förhand big_smile

Stek en stek

GAS democar 2018!
8 744 Inlägg
2 november 2008
#2
Inga problem att koppla så, lilla steget kommer inte att påverkas av basstegets förbrukning. smile Men jag tror inte att du kommer märka någon större skillnad om du kör lilla steget med eller utan kondensator. Ett tips bara, dra gärna en separat jord även till bassteget, ifall det skulle hända nånting... smile

Saab 9-3SC {SQ-edition}
Ny bil och nytt projekt, nu börjar allvaret!

Student
62 Inlägg
2 november 2008
Trådstartare
#3
ChriZtoffer skrev:
Inga problem att koppla så, lilla steget kommer inte att påverkas av basstegets förbrukning. smile Men jag tror inte att du kommer märka någon större skillnad om du kör lilla steget med eller utan kondensator. Ett tips bara, dra gärna en separat jord även till bassteget, ifall det skulle hända nånting... smile

Ok.

Nej ja vet att de lilla steget inte kommer dra någon direkt nytta av kondensatorn, men ja tänkte att om man ändå har dragit bak en strömkabel (25,8 mm2) känns de smidigt å använda den. Dessutom sitter de ju en anslutning på kondensatorn som e praktisk å koppla på.

Men hur menar du med jordkabeln? ska ja skita i att dra jorden på bassteget till jorden på kondensatorn, och istället dra en jordkabel från båda? För de känns ändå som om man kommer använda samma bult i chassiet å jorda i..

Stek en stek

GAS democar 2018!
8 744 Inlägg
2 november 2008
#4
Okej, mjo kondensatorn är ju smidig att använda som kopplingsplint, och det skadar ju som sagt inte att köra båda stegen på den. Ang. jordkabeln så menade jag att du kan köra jord både från kondensatorn och direkt från chassit till stegen. Kan få väldigt tråkiga konsekvenser om jorden glappar eller lossnar så det kan vara smart att se till så den är riktigt bra!

Annars om du bara ska dra en jordkabel så tycker alla olika. En del säger att man ska dra den så som du har ritat men jag med flera anser att det är separata kablar för kondning och steg som gäller. Minimerar ju risken för att jorden ska kunna glappa upp och pajja nånting, samt att en bra jordpunkt i chassit motsvarar en ruskigt grov kabel.

Saab 9-3SC {SQ-edition}
Ny bil och nytt projekt, nu börjar allvaret!

TEAM dBAkuten
865 Inlägg
3 november 2008
#5
Ni har nog missuppfattat de med att koppla in kondensator.
Direkt när den är inkopplat oavsett var den sitter på strömsladden så utnyttja alla slutsteg kondensatorn även Huvudenheten fram i bilen tex.
Det går inte "rikta" ström utan den går åt alla håll OM man inte har tex spärr dioder men det brukar man inte använda i dessa sammanhang.

MVH//Björn
www.dbakuten.se


Student
62 Inlägg
3 november 2008
Trådstartare
#6
ChriZtoffer skrev:
Okej, mjo kondensatorn är ju smidig att använda som kopplingsplint, och det skadar ju som sagt inte att köra båda stegen på den. Ang. jordkabeln så menade jag att du kan köra jord både från kondensatorn och direkt från chassit till stegen. Kan få väldigt tråkiga konsekvenser om jorden glappar eller lossnar så det kan vara smart att se till så den är riktigt bra!

Annars om du bara ska dra en jordkabel så tycker alla olika. En del säger att man ska dra den så som du har ritat men jag med flera anser att det är separata kablar för kondning och steg som gäller. Minimerar ju risken för att jorden ska kunna glappa upp och pajja nånting, samt att en bra jordpunkt i chassit motsvarar en ruskigt grov kabel.

Okok.. då kan man väl dra en jordkabel från kondensatorn och en från steget. fast ja kommer antagligen dra båda kablarna till samma bult i chassiet, så då kanske de inte spelar så stor roll om man har en eller två kablar..

Men nu när ja ändå snackar om de.. ja har ingen bult som sitter direkt bra till i närheten. Men de sitter ju en plåt bakom baksätena, som är kanske 2 till 3 mm tjock. Om man drar ett hål i den och slipar lite så man får ren metall mot kabelskon så borde väl de räcka? förutsatt att plåten sitter bra ihop med resten av karossen, förstås. för ja fick bara med en meter jordkabel, och  då räcker den inte så långt..

Stek en stek

Boosted engines are an addictive sickness
1 163 Inlägg
3 november 2008
#7
Kolla hur plåtbiten sitter ihop så den är svetsad någonstans så den inte sitter med plastnitar och e målad lr ngt tongue skulle va drygt ^^

~Andy~

Student
62 Inlägg
3 november 2008
Trådstartare
#8
volvoandy90 skrev:
Kolla hur plåtbiten sitter ihop så den är svetsad någonstans så den inte sitter med plastnitar och e målad lr ngt tongue skulle va drygt ^^

Aa jo ska kolla upp de, men de borde inte va nåt problem tror ja, för plåten känns stabil som fan, så nog tror ja den sitter ihop bra me karossen. Men de skadar ju fortfarande inte å kolla, så de ska ja göra big_smile

Stek en stek

GAS democar 2018!
8 744 Inlägg
3 november 2008
#9
dbakuten skrev:
Ni har nog missuppfattat de med att koppla in kondensator.
Direkt när den är inkopplat oavsett var den sitter på strömsladden så utnyttja alla slutsteg kondensatorn även Huvudenheten fram i bilen tex.
Det går inte "rikta" ström utan den går åt alla håll OM man inte har tex spärr dioder men det brukar man inte använda i dessa sammanhang.

MVH//Björn
www.dbakuten.se

Jag är mycket väl medveten om hur en kondensator fungerar, har läst el, men tack iaf. smile Dock så den lilla effekt en kondensator ger kommer i princip bara att märkas på dom saker som är kopplade på samma kabel som kondensatorn. Stereo, lampor och andra saker som går via säkringsboxar och annat jox kommer ju inte att påverkas lika mycket pga resistans och tunna kablar.

Back to topic: Som Volvoandy sa, kolla så att plåten inte bara är punktad eller fastsatt på annat tvivelaktigt sätt! Även om den känns stabil så kanske den inte sitter så bra. Bäst är att försöka få fast i en bult som sitter i nån av balkarna, tex bältesfästet. Bra jord är viktigt!

Saab 9-3SC {SQ-edition}
Ny bil och nytt projekt, nu börjar allvaret!

Student
62 Inlägg
4 november 2008
Trådstartare
#10
ChriZtoffer skrev:
dbakuten skrev:
Ni har nog missuppfattat de med att koppla in kondensator.
Direkt när den är inkopplat oavsett var den sitter på strömsladden så utnyttja alla slutsteg kondensatorn även Huvudenheten fram i bilen tex.
Det går inte "rikta" ström utan den går åt alla håll OM man inte har tex spärr dioder men det brukar man inte använda i dessa sammanhang.

MVH//Björn
www.dbakuten.se

Jag är mycket väl medveten om hur en kondensator fungerar, har läst el, men tack iaf. smile Dock så den lilla effekt en kondensator ger kommer i princip bara att märkas på dom saker som är kopplade på samma kabel som kondensatorn. Stereo, lampor och andra saker som går via säkringsboxar och annat jox kommer ju inte att påverkas lika mycket pga resistans och tunna kablar.

Back to topic: Som Volvoandy sa, kolla så att plåten inte bara är punktad eller fastsatt på annat tvivelaktigt sätt! Även om den känns stabil så kanske den inte sitter så bra. Bäst är att försöka få fast i en bult som sitter i nån av balkarna, tex bältesfästet. Bra jord är viktigt!

Aa men ja ska kolla de. Och ja fattar ja me att de skulle va bäst med en bult som satt i ramen, men som sagt finns de inga bra bultar i närheten, och bältesfästena sitter på andra sidan plåten. Men ja tror att plåten borde räcka. Dock ska ja inte slänga dit jordkabeln innan ja kollat hur bra den jordar! big_smile

Stek en stek


Sök