3547
Sök

Vilken storlek på baslåda till en 12" bas i en 940 sedan

603 Inlägg
5 november 2008
Trådstartare
#1
Tjenare!
Nu tänkte jag att vinterbilen får bli ett utmärkt försöksobjekt för mig att bygga min första egna baslåda. Jag har inhandlat bas: en 12" GAS, 4ohm, känslighet 89dB, magnet 20oz, frekvensomfång 35Hz-4kHz, effekttålighet 250W max 125W RMS, Vas 116liter, Fs 36Hz, Qts 0,94 - Specifikationerna är ifrån BRL.

Ska jag bygga en sluten eller portad låda och vilken storlek? Vad säger ni som kan detta?
Något annat jag ska tänka på så tipsa gärna!

Sebastian

In hoc signo vinces

21 761 Inlägg
5 november 2008
#2
Sluten låda ska det vara till den basen, parametrarna visar att basreflex inte blir bra. smile
60 liter sluten med mycket dämpull kan vara en lagom testvolym.

603 Inlägg
5 november 2008
Trådstartare
#3
Drönirettab skrev:
Sluten låda ska det vara till den basen, parametrarna visar att basreflex inte blir bra. smile
60 liter sluten med mycket dämpull kan vara en lagom testvolym.

Tusen tack!
Vad menas med "testvolym"? Ska man prova sig fram? Sorry om det är dumma frågor men är helt ny, då jag inte byggt själv tidigare.
Och btw, hur kommer man fram till lådvolymen? Kunde vara intressant att lära sig.
Provar med det! Vad blir skillnaden om man sen bygger större alternativt mindre? Vad för dämpull ska jag köpa och vart? Har ingen bilstereohandlare här i närheten tyvärr sad
Senast redigerat av Casanovan (5 november 2008)

In hoc signo vinces

21 761 Inlägg
5 november 2008
#4
Ja, i princip menar jag att du kan prova dig fram. smile
Har inte hört den basen själv och kan därför inte ge förslag på en utprovad låda, istället blir det en provlåda. Lådan har jag räknat ut i ett lådberäkningsprogram.

Om du gör lådan mindre så kommer den att spela mindre djupbas. Dämpull och dämpmatta finns i de flesta bilstereobutiker, tex BRL och MDS.

603 Inlägg
5 november 2008
Trådstartare
#5
Drönirettab skrev:
Ja, i princip menar jag att du kan prova dig fram. smile
Har inte hört den basen själv och kan därför inte ge förslag på en utprovad låda, istället blir det en provlåda. Lådan har jag räknat ut i ett lådberäkningsprogram.

Om du gör lådan mindre så kommer den att spela mindre djupbas. Dämpull och dämpmatta finns i de flesta bilstereobutiker, tex BRL och MDS.

Okej, varför jag frågar är nämligen för att jag fick syn på någon annan stans precis att BRL, eller om det var GAS, rekomenderade 50l slutet för bil och 74l för hemma. Men har du i din beräkning tagit ställning till vad det är för bil? Är det stor skillnad mellan 50 och 60l. Ska jag lyssna på dig eller rekomendationen 50l? big_smile

In hoc signo vinces

21 761 Inlägg
5 november 2008
#6
Jag tror nog inte att det är så stor skillnad på 50 och 60 liter, men du kan ändå göra 60 liter till att börja med. Vill du testa hur 50 liter låter så är det bara att sätta i klossar till det blir 50 liter. Jag har inte tagit hänsyn till bilmodellen när jag räknade ut lådan.

evilaudio borde kunna ge råd om din bas tror jag, han verkar kunnig på GAS-basar. smile

603 Inlägg
5 november 2008
Trådstartare
#7
Drönirettab skrev:
Jag tror nog inte att det är så stor skillnad på 50 och 60 liter, men du kan ändå göra 60 liter till att börja med. Vill du testa hur 50 liter låter så är det bara att sätta i klossar till det blir 50 liter. Jag har inte tagit hänsyn till bilmodellen när jag räknade ut lådan.

evilaudio borde kunna ge råd om din bas tror jag, han verkar kunnig på GAS-basar. smile

Tackar och bugar då! Jag provar nog med 60l och isåfall bygger ner den lite och ser om jag märker någon skillnad till det bättre eller sämre.

In hoc signo vinces

16 197 Inlägg
5 november 2008
#8
exakt vilka gas basar är de??

verkar som att de kan vara GAS WC1220.2.     ??   samma som pyramid sålde för några år sen..   men tanke på att dom har rätt hög Qts så skulle ja satsa på 60 liter å rätt mycke dämpull i lådan.

men förvänta dig inget monster DUNKA DUNKA från dom basarn.

"Testar man inte så får man aldrig veta"

21 761 Inlägg
5 november 2008
#9
Casanovan: Man får ofta prova sig fram litegrann även fast lådförslaget är uträknat i ett program, det finns många faktorer som påverkar ljudet och sånt kan inte ett program normalt sett ta hänsyn till. smile
Senast redigerat av Drönirettab (5 november 2008)

603 Inlägg
5 november 2008
Trådstartare
#10
evilaudio skrev:
exakt vilka gas basar är de??

verkar som att de kan vara GAS WC1220.2.     ??   samma som pyramid sålde för några år sen..   men tanke på att dom har rätt hög Qts så skulle ja satsa på 60 liter å rätt mycke dämpull i lådan.

men förvänta dig inget monster DUNKA DUNKA från dom basarn.

Du kan dina GAS grejer vá? Du ersände en annan gång att du hade liiiiiite koll iaf. och det har du ju tongue
Exakt dom basarna är det. Jag förväntar mig inget monster-dunka-dunka, handlade på brl i örebro i somras bara för att det var så billigt och jag var nyfiken på hur dåliga dom egentligen var eftersom att dom var så pass billiga. Vill ha så mycket utrymme i bilen som möjligt kvar och tänkte sätta i en (av de två jag har) om nu inte du säger att det blir dubbelt så bra att trycka i båda. Vilken effekt ungefär vill en sån bas ha?

In hoc signo vinces


Sök