4585
Sök

hjälp ang:försvunnen ström?

Billjuds fanatiker.
2 853 Inlägg
10 november 2008
Trådstartare
#1
de är så här..mäter ja strömmen/volten vid generatorn vid ca 7-800varv så snurrar de kring 13.8v-14.4 ungefär..vid batteriet har de sjunkit elr snurrar därikring ungefär..

följer ja sedan kabeln,en 50mm2 så vi kondingen är de 11.2v..steget uppvisar samma volt..
så ni fattar om ja drar på lite så klipper det..

det är mono steget..

sen har ja 2kanals som visar samma siffror,men de är rakt fr batteriet till steget.dock jordad i kondingen som e jordad i bälteshållaren..

hur kan de försvinna 2v på den resan..o spelar ja på så sjunker de väl än mer..
det verkar ej spela nån roll om ja har 10 batterier..i bilen..för de klipper redan vid låg volym.

har mätt vid motorns jord punkter o får fram -0.23

helst hjälp av dom riktiga experterna inga gissningar..
Senast redigerat av pattilatti2 (11 november 2008)


Billjuds fanatiker.
2 853 Inlägg
10 november 2008
Trådstartare
#2
du tror de kan från batteriet  till kondingen göra det?
hmm..är anl säkring på 300amp..skruvad som fan men ja,kanske det släppt..

om jord punkterna är tex inte på 0 uppmätt när man spelar..vi säger -0.23 o de är dom alla i bilen..
vette fan hur man ska få ner dom för alla punkter är nedslipade.o sitter utav helvete..

kan det bero på kabeljäveln??
de är groundzeros,50mm2 kabel..


Beware of cars from do-it-yourselfers and tuners
3 585 Inlägg
10 november 2008
#3
är jordpunkten mellan motor(generator) och karossen fin?

Följ mina projekt på http://www.facebook.com/TeamDisasterRacing
Projekt tråd på Tyrken http://www.garaget.org/forum/viewtopic.php?id=63529
På e36 turbo http://www.garaget.org/forum/viewtopic. … #p1685143/
Beware of cars from do-it-yourselfers and tuners

Billjuds fanatiker.
2 853 Inlägg
10 november 2008
Trådstartare
#4
japp alla jordpunkterna e slipade..

ToTTeN skrev:
är jordpunkten mellan motor(generator) och karossen fin?


1 400 Inlägg
10 november 2008
#5
pattilatti2 skrev:
du tror de kan från batteriet  till kondingen göra det?
hmm..är anl säkring på 300amp..skruvad som fan men ja,kanske det släppt..

om jord punkterna är tex inte på 0 uppmätt när man spelar..vi säger -0.23 o de är dom alla i bilen..
vette fan hur man ska få ner dom för alla punkter är nedslipade.o sitter utav helvete..

kan det bero på kabeljäveln??
de är groundzeros,50mm2 kabel..

Det är inte den bästa kabeln. Det är inte koppar så den leder lite sämre Men 2v tycker man ju inte att det ska tappa. Kan kanske vara en kombination av både lite glapp i någon kabelsko och kabel ?

Ms-sound @www.criticalmassaudio.com

Billjuds fanatiker.
2 853 Inlägg
10 november 2008
Trådstartare
#6
micke7406 skrev:
pattilatti2 skrev:
du tror de kan från batteriet  till kondingen göra det?
hmm..är anl säkring på 300amp..skruvad som fan men ja,kanske det släppt..

om jord punkterna är tex inte på 0 uppmätt när man spelar..vi säger -0.23 o de är dom alla i bilen..
vette fan hur man ska få ner dom för alla punkter är nedslipade.o sitter utav helvete..

kan det bero på kabeljäveln??
de är groundzeros,50mm2 kabel..

Det är inte den bästa kabeln. Det är inte koppar så den leder lite sämre Men 2v tycker man ju inte att det ska tappa. Kan kanske vara en kombination av både lite glapp i någon kabelsko och kabel ?

hehe haft lös allt 2ggr på grund av detta bytt alla kablar,rengjort slipat alla punkter,..

snart byter ja kabeln ser inga anna möjligheter..för de ska ju inte tappa 2v fr batteriet bak till steget när ja inte spelar..
nu bryter det ju under halv volym.tidigare kunde ja spela,kanske 70% av max..


21 761 Inlägg
10 november 2008
#7
Mät även vid "skarvarna":

# Batteripolsko
# Kardelerna på stegets strömkabel vid polskon
# Kardelerna på stegets strömkabel innan säkringshållare
# Kardelerna på stegets strömkabel efter säkringshållare
# Kardelerna på stegets strömkabel innan kondensator

Eftersom den låga spänningen mättes vid kondensatorn så borde det inte behövas någon mätning efter den.
Senast redigerat av Drönirettab (10 november 2008)

Billjuds fanatiker.
2 853 Inlägg
10 november 2008
Trådstartare
#8
Drönirettab skrev:
Mät även vid "skarvarna":

# Batteripolsko
# Kardelerna på stegets strömkabel vid polskon
# Kardelerna på stegets strömkabel innan säkringshållare
# Kardelerna på stegets strömkabel efter säkringshållare
# Kardelerna på stegets strömkabel innan kondensator

Eftersom den låga spänningen mättes vid kondensatorn så borde det inte behövas någon mätning efter den.

ok skall göra detta..

kan de sänka så pass om jorden spökar totalt i bilen..alltså utan o spela har ja 11.2 vi kondingen..
hur lång kan/får jordkabeln va vi kondingen.för min är ca 40cm nu..finns inga jordpunkter som e värda att sätta i o kondingen skall ju va nära steget..

alla jord punkterna är slipade,men ja får för de inte ner va de heter i 0....förbannat..


21 761 Inlägg
10 november 2008
#9
Ifall du har kontrollmätt jordförbindelsen med vanlig resistansmätning så är en sån mätning alldeles för oexakt, den är inte pålitlig.

Mät även spänningen på kondensatorn igen, men prova att flytta minusmätpinnen på en annan plåtren karossdel i närheten av där jordkabeln sitter fastskruvad.

Billjuds fanatiker.
2 853 Inlägg
10 november 2008
Trådstartare
#10
okok..ska göra detta..
verkar ju skumt att de kan försvinna 2v på den rakan till kondingen..


1 488 Inlägg
10 november 2008
#11
Läs våra regler om rubriker och justera din till en tydligare så slipper jag låsa din tråd.

Mvh
Moderator

Billjuds fanatiker.
2 853 Inlägg
11 november 2008
Trådstartare
#12
itouch skrev:
Läs våra regler om rubriker och justera din till en tydligare så slipper jag låsa din tråd.

Mvh
Moderator

hadde ju preciserat ..hjälp fr experter..va mer begärs..tongue


Billjuds fanatiker.
2 853 Inlägg
11 november 2008
Trådstartare
#13
Swedenrockers skrev:
För att förklara mitt tidigare inlägg lite grann.
Om du ställer in multimetern på likspänning och sätter röd prob på punkt A och svart prob på punkt B och får fram ett mätvärde på 2 volt så innebär det att det finns ett spänningsfall på 2 volt mellan dessa mätpunkter.

Felet kan då ligga på ett eller flera ställen "efter vägen" så som mellan batteripol och polskon på batteriet (om du nu höll mätpinnen på batteripolen vill säga), pressningen/förskruvningen i polskon, i kabeln som sådan, i kontakteringen mellan kabeln och säkringshållaren, mellan säkringshållaren och säkringen, i säkringen, o.s.v.

På så sätt är det enkelt att ringa in felet. Mellan de mätpunkter där man får fram ett spänningsvärde så finns det ett spänningsfall.

Sen om du väljer att börja mäta mellan punkterna längst ifrån varann eller att mäta mellan de närmaste punkterna först spelar ingen större roll.

Hela mätningen behöver inte ta längre än några minuter om allt bara är åtkomligt.http://www1.garaget.org/gallery/archive/79435/499879_0103sp.jpg

hehe nice bild:) tack för hjälpen:)ska kika på det i dag:)



Sök