Dumpar till s4 biturbo?

DANNNNE
11 maj 2008 · 95 Inlägg

Har hört att det inte är bra att sätta på öppna dumpar på biturbona men sen har man sett många som har det ändå! Vilken typ av dumpar och var sätter man dom för att det inte ska "klabba" sen när man kör?

Tack på förhand

Streethawk Billjuds Wannabe
11 maj 2008 · 1 771 Inlägg

Finns återcirkulerande dumpar att köpa. vet dock inte var, kanske någon annan kan svara på?

Personligt högsta - 142,05db med budgett 3000kr
(hade blivit högre om inte lådan varit för liten & sluten)
Letar med ljus och lykta efter ett Cheva Nova 68-72 objekt att ta sig an.
-Blomman-
12 maj 2008 · 1 174 Inlägg

Låt det vara som det är.. Det finns även hybrid dumpar som fungerar både som återcirkulerande och öppna men audi är grymt känsliga bilar.. Och det är inte bra att ha öppen dump på din eftersom du har luftmassemätare precis som jag och många andra.. Och har man det så ska man inte ha öppen dump.. Så mitt råd är att låta det vara som det är.. OM du då inte vill köpa en ny återcirkulerande, men det har du ju redan så det kan ju vara lite önödigt med 2st nya.. Bara för att dom är snyggare!? wink

"If you're in control, you're not going fast enough"
DANNNNE
12 maj 2008 · 95 Inlägg

jo det är det jag oxå har hört..men sen har ja även hört att med andra dumpar så förlänger man livslängden för turbosarna?!

Zairon Tyskstuk.se
12 maj 2008 · 630 Inlägg

orginal brukar ju ha en förmåga att gå sönder..
Återcirkulerande dumpar, typ Forge, är inte fel att montera.
Kolla www.fastone.se , han har vad du behöver smile

DANNNNE
12 maj 2008 · 95 Inlägg

tackar ska kolla upp det!! smile

-Blomman-
12 maj 2008 · 1 174 Inlägg

DANNNNE skrev:
jo det är det jag oxå har hört..men sen har ja även hört att med andra dumpar så förlänger man livslängden för turbosarna?!

Ja men dom har ju samma funktion som dom du har på nu. Men att en eftermarknads återcirkulerande dump håller för mer tryck, bättre kvalité och kanske är snyggare än dom i plast som du har nu.. Det är ju en smak fråga.. wink

"If you're in control, you're not going fast enough"
DANNNNE
13 maj 2008 · 95 Inlägg

hehe sant sant + att det låter roligare!! tongue

Koop
13 maj 2008 · 1 867 Inlägg

Jag har dahlbäcks dump i min audi, vet att många med BiT kör med Forgedumparna.
Båda håller hög kvalitet och tål bra mycket mer laddtryck än original.

Specialsvarv.se - Hårda bussningar till hårda bilar.
DANNNNE
13 maj 2008 · 95 Inlägg

tack för alla råd allesammans!! smile

XioBe
12 november 2008 · 78 Inlägg

Så en Återcirkulerande dumpar inget alls? För jag tänkte beställa dessa http://www.dahlbackracing.se/SearchPerf … egoryID=19 från dahlbäcks och alltså det kommer inte bli någon skillnad alls på ljud i min s4 biturbo? Tycker ni det är onödiga pengar ?

Mvh niclas

Scofield
12 november 2008 · 42 Inlägg

köp en ny orginal på VAG istället, sen sätt på ett öppet sportluftfilter från BSR, så får du dumpljudet om det är det du vill ha. Köpte en ny återcirkulernade till min passat på VAG som är förstärkt och pallar upp mot 300HK för 294:-. Mycket smartare än att köpa en dyr dahlbäcks, eller forgedump då den förstärkta på VAG duger om du inte har mer än 300HK.' Den jag köpte är en som sitter i Audi TT 225HK bilarna.

Senast redigerat av Scofield (12 november 2008)

100% Djurgårdsjävel
-Blomman-
13 november 2008 · 1 174 Inlägg

Scofield skrev:
köp en ny orginal på VAG istället, sen sätt på ett öppet sportluftfilter från BSR, så får du dumpljudet om det är det du vill ha. Köpte en ny återcirkulernade till min passat på VAG som är förstärkt och pallar upp mot 300HK för 294:-. Mycket smartare än att köpa en dyr dahlbäcks, eller forgedump då den förstärkta på VAG duger om du inte har mer än 300HK.' Den jag köpte är en som sitter i Audi TT 225HK bilarna.

Jo men en s4 biturbo har 265hk orginal, om jag inte minns helt fel.. Så det är ju inte mycket kvar upp till 300hk, om den är trimmad också så är det nog ganska kört med en sån återcirkulerande från VAG..

Som någon sa innan. Är det dump ljudet du är ute efter, så köp Sportluftfilter och behåll dina orginal återcirkulerande dumpar, eller om du har tänkt att trimma mycket så dom inte pallar. köp både sportluftfilter och nya återcirkulerande dumpar.. En polare hade en s4 biturbo -99 han köpte insats luftfilter från K&N, och vad jag minns så dupade det inte så jätte mycket från filtret, men det blir ju klart mycket bättre ljud än med orginal filter.. Men det borde låta mycket mer med öppet luftfilter.. cool

"If you're in control, you're not going fast enough"
Karlzzon Bil och MC guru
13 november 2008 · 272 Inlägg

Hej alla gasglada,

Den förstärkta dumpen från V.A.G som det pratas om är bättre än original men den har samma inbyggda fel som originalet. Den består av ett membran som går sönder av ålder och värme. Byter man till en aluminium dump med kolv invärtes så är problemet borta för allltid. Många med tex biturbo bilarna åker omkring med en trasig dump utan att veta om det och sen rasar ena turbon, så för driftsäkerhetens skull, välj en aluminium dump med kolv. Med hjälp av olika fjädrar kan man sedan styra ljudeffekten smile När det gäller hybrider osv så VET jag att det inte fungerar i längden, LMM går sönder...det e bara en tidsfråga. Samma med öppna filter av dålig kvalitet.
Nu finns LMM som bytes del och kostar bara 1200kr men vem vill byta den varannan månad eller oftare?

Martin. EVO 6 1,753 Kg/Hk www.fastone.se
Mitsubishi LANCER EVO 6 "M38TR edition" (2001)
ezz4
13 november 2008 · 313 Inlägg

kör på forge återcirkulerande!de funkar kanon på s4 biturbo.
jag provade "riktig" hybrid på min s4 biturbo men de funkar inte.....
kör på forge ett het tips!sen skippa öppet filter och kör på en CDA kolfiber burk ist!
bilen kommer gå kanon! men du får inget dumpljud men vem behöver de?!?

MOR åt gröt,FAR åt helvete!
Senast i forumet
Diskussionsforum
Projekt
Evenemang