Om man förändrar en E-godkänd lykta (anpassad för halogen) genom att konvertera till xenon så är inte längre lyktan E-godkänd. Bara för att två produkter är E-godkända så innebär inte det att resultatet per automatik blir E-godkänt. Så konvertering av dimljusen ligger i gråzonen om huruvida det är lagligt eller ej. Inte olagligt, men ändå inte helt lagligt.
Absolut. Och är bilen helbilsgodkänd får du garanterat inte göra det.
Ska man vara riktigt petig så får man ju egentligen inte ens byta ut tändstiften mot icke-original på en helbilsgodkänd bil. Det hela handlar väl om att företagen som tillverkar produkterna inte ska kunna klandras för om användaren gör något fel och pga byråkrati. Dom på bilprovningen brukar inte vara så hårda. (Dom är ju bilintresserade dom med...)
Alldeles riktigt. Man får helt enkelt hoppas på en trevlig besiktningsman! Senast bokade jag sista tiden på en fredag, de gick omkring och låste och släckte samtidigt som de kollade min bil. Trots att två gubbar gick igenom den märkte ingen av dem toningen på framrutorna Jag tror bara de såg ölen hemma i kylskåpet framför sig haha!
olaglitg att montera xenon om bilen inte har det orginal finns att köpa *xenon* lampor inga äkta xenon lampor men ljusbilden blir vitare och BETYDLIGT billigare.
olaglitg att montera xenon om bilen inte har det orginal finns att köpa *xenon* lampor inga äkta xenon lampor men ljusbilden blir vitare och BETYDLIGT billigare.
Håller med föregående talare....byt lampor vid besiktning. Jag gör så och det fungerar kanon, lika enkelt att byta en xenonlampa som att byta en vanlig..
Jag vet att tråden dog för ett tag sen.. men ni som byter till halogen till besiktning - Hur vet man vilka halogenlampor som passar (och fungerar) i Xenonlysena? Och var hittar man dessa?
I S60 så är det Hb3 i helljus och H7 i halvljus.. det är vad jag fick fram iaf
Fast som jag har förstått det så har de som byter lampa vid besiktning bara bytt själva glödlampan och inte hela aramturen. Jag har alltså bytt ut hela lyset till originalxenon från en annan Volvo. Fäste, spänning och annat lär ju därmed in passa för halogen.. eller?
I S60 så är det Hb3 i helljus och H7 i halvljus.. det är vad jag fick fram iaf
Fast som jag har förstått det så har de som byter lampa vid besiktning bara bytt själva glödlampan och inte hela aramturen. Jag har alltså bytt ut hela lyset till originalxenon från en annan Volvo. Fäste, spänning och annat lär ju därmed in passa för halogen.. eller?
-ra
Jag verkar därmed onekligen ha D2R- eller D2S-sockel. Frågan är om det finns halogenlampor med den sockeln. 12V kan man ju alltid dra fram själv.
I S60 så är det Hb3 i helljus och H7 i halvljus.. det är vad jag fick fram iaf
Fast som jag har förstått det så har de som byter lampa vid besiktning bara bytt själva glödlampan och inte hela aramturen. Jag har alltså bytt ut hela lyset till originalxenon från en annan Volvo. Fäste, spänning och annat lär ju därmed in passa för halogen.. eller?
-ra
Jag verkar därmed onekligen ha D2R- eller D2S-sockel. Frågan är om det finns halogenlampor med den sockeln. 12V kan man ju alltid dra fram själv.
-ra
En H7 lampa passar ganska bra i istället för D2. Jag tror att D2S och D2R har samma sockel. det är bara en liten metallbit i kampan som skiljer (tror jag). Du kommer nog få dra nya kablar för att få H7 lampan att lysa.
Jag besiktiade min S15 sist med en H7 lampa istället för original D2S och ljusbilden var bra osv. Detta i en projektionslampa. Kan nog bli lite värre om ljusbilden är inslipad i glaset.