7101
Sök

Elfråga ang hyreslägenhet.

SAAB♥SUBARU
1 636 Inlägg
12 november 2008
Trådstartare
Hur mycket på elsidan får man göra i en hyresrätt?

Är mestadels intresserad över hur det är med att byta ut befintliga vu och strömställare till nya finare än dom många år gamla som sitter.

I en bostadsrätt får jag byta dom men i en hyres? Måste jag ha tillstånd från fastighetsägaren? eller får jag inte byta alls? Eller får jag byta utan tillåtelse?

Många frågor i ett kort sammandrag där... hoppas någon förstod.

/Tribbe.

123 Inlägg
12 november 2008
Jadu, bra fråga, jag har iaf gjort det wink

VW Ägare
1 011 Inlägg
12 november 2008
Du får nog göra en hel del. Hyresvärden blir oftast bara glad när man fixar till deras fastiheter. Dock är risken att om du inte har allmänbehörighet så måste du ta in någon som har det för att hyresvärdens försäkringar ska gälla.

Man får byta saker i en bostad om man har tillräcklig kunskap. vad är tillräcklig kunskap? Jo ganska lätt sagt. Du får göra det tills att något fel inträffar och då gäller inte din försäkring för eftersom det blev ett fel så hade du inte tillräcklig kunskap.

Henrik Eberlund

SAAB♥SUBARU
1 636 Inlägg
12 november 2008
Trådstartare
Eberlund skrev:
Du får nog göra en hel del. Hyresvärden blir oftast bara glad när man fixar till deras fastiheter. Dock är risken att om du inte har allmänbehörighet så måste du ta in någon som har det för att hyresvärdens försäkringar ska gälla.

Man får byta saker i en bostad om man har tillräcklig kunskap. vad är tillräcklig kunskap? Jo ganska lätt sagt. Du får göra det tills att något fel inträffar och då gäller inte din försäkring för eftersom det blev ett fel så hade du inte tillräcklig kunskap.

Då är det ganska kört då?
Det bor ju oftast inte mer än kanske 30 pers i en stad som innehar allmänbehörighet..

VW Ägare
1 011 Inlägg
12 november 2008
Tribbe skrev:
Eberlund skrev:

Då är det ganska kört då?
Det bor ju oftast inte mer än kanske 30 pers i en stad som innehar allmänbehörighet..

Beror på om du känner att du är tillräkligt elkunnig och vågar changsa.

Bara ringa en elektrikerfirma. de måste ha allmänbehörighet frö att få driva firman

Henrik Eberlund

FreddeK
12 november 2008
Hej jag tycker du ska fråga ditt hyresbolag men dom äger ju allt i lägenheten så tror inte du får göra ett skit utan deras tillåtelse. Dom kan även ha krav att jobbet görs av deras folk så att säga. dumt att chansa!

SAAB♥SUBARU
1 636 Inlägg
12 november 2008
Trådstartare
Jag jobbar som elektriker så känner att jag har kunskapen, jag vill dock gå den lagliga vägen och den är jag osäker på. Får väll prata med chefen om hur det ligger till då kanske..

VW Ägare
1 011 Inlägg
12 november 2008
Tribbe skrev:
Jag jobbar som elektriker så känner att jag har kunskapen, jag vill dock gå den lagliga vägen och den är jag osäker på. Får väll prata med chefen om hur det ligger till då kanske..

Men jobbar du som elektriker så ska det inte vara några problem. bara prata med chefen om vad du ska göra så ska du nog få göra det på din arbetsgivares behörighet.

Henrik Eberlund

Muttley
13 november 2008
hyresvärden blir ju bara väldigt glad om du bytar ut till nya saker så slipper de själva göra det ju, men är de överextrema saker så ska man fråga smile. men elkontakter och strömbrytare är ju okej.

www.kudoz.se
3 802 Inlägg
13 november 2008
ring och fråga dem, samt nämn att du är elektriker och jobbar som det så de inte får för sig att hela lägenheten brinner ner smile

3 059 Inlägg
13 november 2008
Tribbe skrev:

Ja då är det bara att byta ut dom. Då har du kunskapen och då blir det inga problem.

SAAB♥SUBARU
1 636 Inlägg
13 november 2008
Trådstartare
Jo, jag pratade med en som har allmän behörighet idag, dock inte chefen.. och han sa att det bara var att byta. Men funderar på att höra av mig till hyresvärden först... sen så kanske dom byter uttagen eftersom att dom tapetserar om nu.. så jag får vänta och se först.
Men tack för alla svar.

/Tribbe.

672 Inlägg
14 november 2008
Som hyresvärd så skulle ja råda att tala om det först... skulle inte tro att de är några prob. Ja skulle då godkänna det hehe... förutsatt att du lämnar dom när du flyttar wink

Damn Smiler did you just smile? Hell yeah i did =)
/Thomas.

Tomten
1 065 Inlägg
14 november 2008
skulle inte göra mig besväret för min hyresvärd.

men jag inte som säger dig så länge dom inte förlorar på ddet

SAAB♥SUBARU
1 636 Inlägg
16 november 2008
Trådstartare
smiler skrev:
Som hyresvärd så skulle ja råda att tala om det först... skulle inte tro att de är några prob. Ja skulle då godkänna det hehe... förutsatt att du lämnar dom när du flyttar wink

Okej, låter ju lovande. Dock snålt att de ska behållas tongue

Sök