b230k r-sport turbo

turboskåpet
20 mars 2006 · 102 Inlägg

Jag undrar om b230k är lämplig att turbokonvertera?
Jag har en r-sport sats med förgasare och alla tillbehör.
Men på motorn sitter det 631 topp med plant förbränningsutrymme, förbränningen är flyttat till kolvarna som är mahle lågkompare.

Jag hade tänk sätta på en 530 topp, kan det bli för lite i komp då då den har förbränningsutrymme i toppen? Och jag tycker att dom här mahlekolvarna som sitter original i k borde tåla lite mer? Eller har jag fel?

Är det möjligt att besikta med den motorn i en 78:as volvo 240 eller måste jag sätta i en b21 med r-sport satsen, då det var bara b21:an som fanns med denna?
Mkt tacksam för svar!
mvh david

TTT
17 november 2008 · 39 Inlägg

neij de e skitmotor

Volvo 245 "LongrideR" (1979)
Volvo 740 "Ulfen" (1989)
Hilmer
17 november 2008 · 1 789 Inlägg

Om du vill behålla den motorn som ligger i bilen så får du antingen använda 631-toppen som den är (med lägre ladd) eller bearbeta den lite för att sänka kompet. Att montera en 530 blir lite väl brutal sänkning.
Jag personligen hade valt att montera en annan motor, vanliga A-motorer t ex är otroligt lätta att få tag på och då känns det ju dumt att ha låtit modifiera 631-toppen som då inte passar på nån annan än K-motorn som då inte är så lätt att finna i gott skick.
Det går bra att montera B21/23/230, vill man vara riktigt seriös så skaffar man sig ett turboblock med kompsänkta kolvar osv.
R-sportsatsen fanns till B21/230, men satsen till B230 innehöll även kompsänkta kolvar, medans man på B21 satte dubbla cylinderpackningar.

Varför har du en K-motor i en -78!??
Vet ärligt talat inte om det ens går att regga med denna sats numera...

Senast i forumet
Diskussionsforum
Projekt
Evenemang