kicker L5 12'' trasig???

mattestig volvo tic frälst
27 oktober 2008 · 357 Inlägg

har en kicker L5 12'' som började dista å spraka igår hörs väldigt mycke på lägre volymer men när man har högre volym märks de knappt utom vissa frekvenser, har inte ändrat något å den spelade rent före så jag undrar om basen ä skrot eller om det kan vara nått annat?

Volvo 760 tic "ADON Mega60in" (1985)
mattestig volvo tic frälst
27 oktober 2008 · 357 Inlägg

spolen var vinn hmm

Volvo 760 tic "ADON Mega60in" (1985)
QUAL Avstängd
27 oktober 2008 · 72 Inlägg

inte direkt en daglig saga L5 är tåliga basar i rätta händer , innan du pajjar ett till , hur har du koppla? va har du för steg? grovlek på kablar? osv

Kexet86
27 oktober 2008 · 190 Inlägg

jag har 2 L5 till salu om du är intresserad knappt spelade

Dodge Pioneer (Dart) 1960 318
Vw Golf Vr6 (stötis)
QUAL Avstängd
27 oktober 2008 · 72 Inlägg

Kexet86 skrev:
jag har 2 L5 till salu om du är intresserad knappt spelade

12or=? pris pris pris

Muschke
27 oktober 2008 · 260 Inlägg

jag har en ligandes också om du är intresserad

Lardi SQ
27 oktober 2008 · 1 343 Inlägg

först å främs så gå igenom systemet å kolla över vad som gjorde att den gick sönder.. annars åker du kanske på samma nit med en nya bas!

Ljudnörd!
mattestig volvo tic frälst
6 november 2008 · 357 Inlägg

va nog inte spolen ändå, lämnade in den idag, var antagligen kablarna till spolen som glappade, får svar imorrn om felet, soundmagus 1500 steg kopplat i 4ohm, får se imöra om jag får en ny på garanti, har skaffat en hertz 15'' istället nu. antagligen fabriksfel eller nått.

Volvo 760 tic "ADON Mega60in" (1985)
Dawe_A Den är inte stor, men den är söt.
6 november 2008 · 820 Inlägg

mattestig skrev:
va nog inte spolen ändå, lämnade in den idag, var antagligen kablarna till spolen som glappade, får svar imorrn om felet, soundmagus 1500 steg kopplat i 4ohm, får se imöra om jag får en ny på garanti, har skaffat en hertz 15'' istället nu. antagligen fabriksfel eller nått.

du är ute efter lite mer finlir nu då smile ?

Senast redigerat av Dawe_A (6 november 2008)

Audi s2/RS2 coupé projektet: http://www.garaget.org/forum/viewtopic.php?id=125574
Stolt kund hos Ljudgaragen & B2-Audio!
http://www.ljudgaragen.se/
www.B2-audio.com
BMW 325 / M3 "M3 inside." (1992)
BMW M535i "hajen" (1986)
BMW M5 3.8 (1992)
mattestig volvo tic frälst
8 november 2008 · 357 Inlägg

mja:) spelar fint den basen iaf, mycket snärtbas för att va 15'' tycker jag, men men fick svar på L5.a igår, var spolen som hade blivit lite bränd. han trodde de va för ''billigt'' steg som vrängde signalerna lite på högre volymer. ska prova å koppla till oscilloskop tänkte jag å kolla signalerna mest för sköjjs skull smile

Volvo 760 tic "ADON Mega60in" (1985)
Lonefox Bad music kills good sound
8 november 2008 · 7 241 Inlägg

mattestig skrev:
mja:) spelar fint den basen iaf, mycket snärtbas för att va 15'' tycker jag, men men fick svar på L5.a igår, var spolen som hade blivit lite bränd. han trodde de va för ''billigt'' steg som vrängde signalerna lite på högre volymer. ska prova å koppla till oscilloskop tänkte jag å kolla signalerna mest för sköjjs skull smile

Tja ja jo....du sade det själv bara ngt mess innan big_smile

mattestig skrev:
va nog inte spolen ändå, lämnade in den idag, var antagligen kablarna till spolen som glappade, får svar imorrn om felet, soundmagus 1500 steg kopplat i 4ohm, får se imöra om jag får en ny på garanti, har skaffat en hertz 15'' istället nu. antagligen fabriksfel eller nått.

roll

Audison Audioquest Autoleads E.A.D Focal Nakamichi Odyssey STP
Rickard-v
8 november 2008 · 2 665 Inlägg

Det låter illa på låg volym, då höjer du volymen! Varför?
om det är något fel så ska det gå sönder ordentligt eller hur tänkte du?? Det normala är väl att man sänker o slår av o letar fel.

Golf R https://www.garaget.org/forum/viewtopic.php?id=328740
Kärlek växer inte på träd, den byggs i Tyskland!
Janneutanb
9 november 2008 · 7 272 Inlägg

Rickard-v skrev:
Det låter illa på låg volym, då höjer du volymen! Varför?
om det är något fel så ska det gå sönder ordentligt eller hur tänkte du?? Det normala är väl att man sänker o slår av o letar fel.

Hör man inte felet längre så måste det ju vara borta roll

dbakuten TEAM dBAkuten
9 november 2008 · 865 Inlägg

mattestig skrev:
mja:) spelar fint den basen iaf, mycket snärtbas för att va 15'' tycker jag, men men fick svar på L5.a igår, var spolen som hade blivit lite bränd. han trodde de va för ''billigt'' steg som vrängde signalerna lite på högre volymer. ska prova å koppla till oscilloskop tänkte jag å kolla signalerna mest för sköjjs skull smile

Kolla signalen när den börja bli förvrängd sen ser du effekten så hittar man nog inte den angivna effekten som står på pappret på det steget.
Oftast så har de för klena nätdelar sådana slutsteg så har man taskig strömförsörjelse så är risken väldigt stor att signalen blir i 4-kantig form till basen när man drar på.
Det klarar inte en bashögtalare långa stunder rätt att det är kanske bara 100W in i basen.

MVH//Björn
www.dbakuten.se

Chevrolet Astro "dBAkuten" (1997)
mattestig volvo tic frälst
21 november 2008 · 357 Inlägg

jag kollade för ett tag sen, steget fick inte nog med ström på högre volymer så var antagligen därför basen brände. ska prova med 50 kvadrat när jag får pengar å se om det hjälper eller om nätdelen är såpass dålig på dom stegen. provade med bassboost för att se hur kurvorna blev, de vart totalt vrängda så förstår varför man inte ska använda de.

Volvo 760 tic "ADON Mega60in" (1985)
Senast i forumet
Diskussionsforum
Projekt
Evenemang