3574
Sök

Någon som är haj på elmotorer?

Datsunfrälst
65 Inlägg
20 november 2008
Trådstartare
Jag har nu byggt in en borrmaskin i min kära sambos hushållsmaskin, för att få en starkare motor i denna.

Dock gick borrmaskinen bara åt ett håll, fel håll förstås. Så jag skiftade ledningarna till kolen, och då gick den ju åt rätt håll, jag provade maskinen och de blev jättebra, stark blev den och allt.
MEN: det "eldar" blått som f-n runt kollektorn nu, och de luktar bränt & äckligt. Trodde först att de bara var kolen som behövde slita in sig, men har nu kört kanske 10 minuter i intervaller och kan inte direkt se nån skillnad. låter illa gör det oxå.
Någon som vet Vad de kan bero på?? motorn borde väl funka samma lika åt båda håll?
Tacksam för svar innan ja slänger den i vebon i vemod.

FreddeK
20 november 2008
ja eftersom du kan vända körriktningen på en borrmaskinen borde det ju inte vara några problem. Men kan ju ta ett tag för kolen att slita in sig...fila kanterna på kolen annars och rengör kollektorn med t-röd....

3 235 Inlägg
20 november 2008
Om jag inte har fel så kan det gnistra i en borrmaskin när den går på höga varv och belastas.
Det blir kanske lite bätre om du rengör den, eller blåser ren med tryckluft. Dock tror jag inte det håller i längden.

Kanske bäst att köpa en kraftigare köksmaskin?

4 554 Inlägg
20 november 2008
mjo som tidigare sagt så tror jag det kan vara kolen som inte är så slitna på ena hållet prova och vänd på kolen om de går eller se hur de ser ut, måste säg aatt jag är imponerad av din fantasi att operera in en borrmaskin i en hushållsmaskin och dessutom få sin fru att köra den:D

Forummoderator
10 576 Inlägg
20 november 2008
Precis som en motor har förtändning så har en elmotor också timeing. Kan vara så att du kan ställa timeingen alternativt lossa baklocket med komutator och kol och vrida denna för att justera timeingen.

Vanligt förekammande bland oss elflygare fram till 2000talet när borstlösa motorer kom in på markanden där allt sådant sköts elektroniskt.

-=[Performance by Torpis]=-
Elbil på riktigt - mina minnesanteckningar
-=Lite roligt att de som absolut inte har tid att pausa för att ladda sin elbil har tid att vara online på Garaget 24/7=-

FreddeK
20 november 2008
torpis skrev:
Precis som en motor har förtändning så har en elmotor också timeing. Kan vara så att du kan ställa timeingen alternativt lossa baklocket med komutator och kol och vrida denna för att justera timeingen.

Vanligt förekammande bland oss elflygare fram till 2000talet när borstlösa motorer kom in på markanden där allt sådant sköts elektroniskt.

Om nu inte kassen är låst...Men den iden kan ju vara helt trolig att förtänningen är för hög och blir för varm, därav den blåa ytan på kollektorn.

GAS democar 2018!
8 744 Inlägg
21 november 2008
Som föregående talare redan har sagt så är det med största sannolikhet förtändningen som är "fel", den är ju ställd för att motorn normalt sett ska gå åt ett håll och eftersom att den har setat i en borrmaskin så är den nog också ställd för att vara stark och inte varva så mycket, alltså hög förtändning. Sen så är nog en till bidragande orsak den att både kol och kollektor är inslitet åt ett håll, och på så sätt ger gnistbildning. Men testa att vrida på endbellen (det som sitter längst bak på motorn och håller kolen) om det nu går, vilket jag starkt tvivlar på.

Saab 9-3SC {SQ-edition}
Ny bil och nytt projekt, nu börjar allvaret!

Datsunfrälst
65 Inlägg
22 november 2008
Trådstartare
Okej tack för alla svar, jag har inte haft tid att engagera mig i den där på sistonde. Men jag får väl prova att köra in den en lite längre tid, den kan ju inte mer är brinna upp...
Men de börjar ju bli dags för julbaket..smile
hur de är med "tajmingen" på denna maskin har jag inte en susning om, dock går det inte att flytta kolen på nåt vis, de är gjutna lägen i plasten.

Nu när jag ändå är här, finns de någon som vet hur man vet hur hög belastning ett motstånd tål? om jag tex behöver ett motstånd som ska tåla 400 w, alltså ca 1,8 A och det ska vara på säg 200 ohm, hur vet man om det tål belastningen? det är ju sällan angivet hur mycket det tål, brukar bara vara märkt med ohmtalet...

blacken
22 november 2008
Misstänker att den motorn inte är byggd för den belastningen, för liten och klen för det "jobbet" helt enkelt..

+Uppfinnare+
643 Inlägg
22 november 2008
ursäkta om jag låter korkad. Men vad är borrmaskinen installerad i?? smile

ommanstruntariatthamellanrummellan
ordensåspararmannågonsekundnärmanskriversinsignatur

Sök