3611
Sök

Hur långt avstånd bör man ha för en 50" plasma?

OEM <3
6 957 Inlägg
21 november 2008
JapMax skrev:
Bjork skrev:
Ja sitter ca 3m från min 50"..alldeles för nära men de funkar finfint tkr ja smile

Ok.. jag sökte lite och 3-3.5m verkar va helt ok om man kör lågupplöst hd lr vad de heter.
Jag har lite drygt 3.5 till skärmen så de borde fan gå..

En sak till..
Hur bra funkar en driven hornbas i ett hemmabiosystem i ett rum på ca 20 kvm?
Vill ha duktigt med bas och vet från gamla tider att dom där hornbasarna är förjävliga i större lokaler iaf, vet inte hur de funkar i mindre installationer med hemmabio?

De funkar prima med 3.5m big_smile

Sitter ca. 3,5 meter från 50" hos föräldrarna och det funkar alldeles ypperligt. Hemma har jag väl ungefär 3 m till 37" och den börjar kännas ganska futtig

Förstår va du menar, sålde min gamla 37" LCD till mor å far som ja då tyckte va megastor..känns ju som en 28" nu tongue eller ja inte rikitgt..men nästan wink

OEM <3

719 Inlägg
21 november 2008
kan du sitta minst 3 meter ifrån så är det lugnt! köp den storlek du vill ha.

Sen om Hornbasen nån skrev om. så har jag för mig att dom är värdelösa i små rum då basen ligger på sitt max en bra bit framför lådan. därför dom oftast göms undan. I praktiken kan man säga att har du en hornbas i en liten lägenhet så kommer din granne känna mer bas inne hos sig än du har hos dig. Just därför dom är grymma i stora lokaler.

live free, die young.

12 086 Inlägg
21 november 2008
Trådstartare
Scratch skrev:
kan du sitta minst 3 meter ifrån så är det lugnt! köp den storlek du vill ha.

Sen om Hornbasen nån skrev om. så har jag för mig att dom är värdelösa i små rum då basen ligger på sitt max en bra bit framför lådan. därför dom oftast göms undan. I praktiken kan man säga att har du en hornbas i en liten lägenhet så kommer din granne känna mer bas inne hos sig än du har hos dig. Just därför dom är grymma i stora lokaler.

En bekant för många år sedan hade 2st hornbasar typ 80x80x80, det va nått jävulskt tryck i dom:D
Men som du säger har jag bara sätt sånna som discohögtalare, är kanske ingen hit i min 2a smile

Turbo lover
555 Inlägg
22 november 2008
3,7m blir helt perfekt. Kör själv med 50" på liknande avstånd, mindre TV på det avståndet vill jag verkligen inte ha iaf. Hade projektor med 92" duk innan och det va inga problem det heller.

1 311 Inlägg
22 november 2008
e sj osäker på om jag skall köpa min polares projektor till mitt rum, dock lite billigt men ganska bra bild för att ha nu i vinter.. big_smile vad tycker ni? 500 kr plus duken 700 kr då, tänkte bara ha den i vinter..

Vad tror ni?

http://www.teknikmagasinet.se/nydb/db.p … tnr=190152

Kräsen grafiker
1 775 Inlägg
22 november 2008
Volvo Knugen skrev:
KimVsWorld skrev:
En snabb fråga: Varför inte projektor istället?`

För att det inte blir samma skärpa i bilden som en LCD/plasma om man inte har mörkt i rummet.

Samma skärpa har du hela tiden, däremot blir svärtan lidande om du inte har ett mörkt rum.

Men sitt på det avståndet du tycker är bekvämt? Är ju lixom bara att testa sig fram. Själv sitter jag runt 3 meter ifrån min 104" duk. Valde att sitta på det avstånden för att om jag skulle flytta närmare skulle jag börja se pixlar. Så enkelt var det.

O så finns det ju den här bilden för att kolla hur mycket av upplösningen man faktiskt får ut.
http://www.carltonbale.com/wp-content/uploads/resolution_chart.png
(1 fot = 30.48cm)

Med andra ord, har du en 1080p 45"are och sitter mer än 2 meter ifrån så skulle du lika gärna kunna ha köpt dig en 720p tv för du ser noll skillnad när du glor på film.

Whine whine!

1 785 Inlägg
22 november 2008
JapMax skrev:
Ska köpa ny tv nu dårå.. smile

Hittat en bra tror jag, LG 50PG6000..
Btw någon som vet något om denne?

Iaf, tvn är 50".. jag hade tänkt mig typ 46-47.. men de finns fan inga vettiga, och 42 är för litet tycker jag.

Vad bör man ha för avstånd till en 50" plasmatv? Kontrask 30000:1 om de är till någon hjälp

Minst 3 gånger skärmens bredd

Jag hoppas att vägverket förstår vikten av att hålla avstånd till framförvarande är minst lika viktigt som att hålla hastigheten i trafiken. När ska de börja den kampajen?

Egenföretagare
999 Inlägg
22 november 2008
Vad kommer du mata 50" med? Vanlig digital-tv sändning brukar se ut som skit på en 50", i alla fall om man sitter nära...

672 Inlägg
23 november 2008
De mesta ser bra ut på 50"... kör boxer å de funkar klockers.
50" är inte spec stort i dagens läge då folk har 42" i sovrummet.

Haka inte upp dej på full hd å kontrast mm ... kolla på bilden ist, ta den som ser bäst ut oavsett försäljnings spec.

Damn Smiler did you just smile? Hell yeah i did =)
/Thomas.

Sök