3987
Sök

Hur ränkar man ut NM?

2 164 Inlägg
25 november 2008
Lycka till att räkna ut max vrid.
Vad jag vet så är de väl ingen som kan räkna ut de.
Kör bilen i rullande lansväg eller liknande så lär du märka när du har max och hur mycket de är.

MVH

F

12 086 Inlägg
25 november 2008
FireTraXX skrev:
Rätta mig om jag har fel, men behöver man inte maxeffekten och varvtalet maxeffekten ligger på för att räkna ut max vridmoment?

EDIT:
Med "rätta" så menar jag att du ska bevisa ditt påstående.
Inte bara säga "Nej, såhär är det..."

Jag ska svara så objektivt jag kan smile
Maxeffekten ligger nästan alltid över maxvrid, undantagen brukar va små högvarviga motorer.

För att räkna ut nm vid ett visst varvtal behöver du effekten vid det varvtalet. Tex X hk vid 6000rpm, då kan man räkna ut hur många nm den har vid det varvet, visst, men vill man ha maxvrid är man fel ute.
jag uppskattade att maxvridet låg mellan 3-4 tusen varv. Har man turbo ligger generellt maxvridet runt de siffrorna, med diesel är de ännu lägre. Vid sugmotorer ligger de vanligvis lite högre.

Maxvrid går alltså egentligen inte att räkna ut, det bromsar man.
I en bromsbänk mäter man vrid som sedan omvandlas till hk i datorn.

Så är det smile

12 086 Inlägg
25 november 2008
Niklasw skrev:
Ja nästan iaf,  jag hade en 940 95 b230ft med sportsystem och laddade 0,95 den gav 195hk och 306Nm på hjulen i rullande landsväg,  sen vet ju alla att en rullande landsväg har ju sina förluster och att alla rullande landsvägar är olika men det kan ge en fingervisning.

Ska tillägga för diskussionen att detta inte är vid samma varvtal.

1 827 Inlägg
25 november 2008
kolvas skrev:
det går att räkna ut men då måste du veta vid vilket varvtal som du har 200hk

j*vla Firetraxx var före med rätt svar wink

Det räcker ju inte... Du kan få reda på hur mycket vrid du har vid max effekt, men du kommer ju inte kunna veta max vrid... Då max vrid och max effekt aldrig ligger på samma ställe.

Mvh/Marcus
Fast, Reliable, Cheap. Choose two

Sök