4306
Sök

Flera högtalare på samma kanal??

1 585 Inlägg
26 november 2008
Trådstartare
Tjenare hade tänkte börja koppla in lite ljud i golfen nu, Sitter ju 4" i instrumentpanelen samt 6,5" i varje dörr både fram och bak. Sen ska jag även ha 6x9or och 5,25or i hatthyllan bak.
Ganska många högtalare jag vet men har en hel drös liggandes här hemma så lika bra att dem kommer till användning.
Har ett 4kanals steg som jag tänkte driva alla högtalare med, men eftersom det blir 10st högtalare sammanlagt och det finns bara 4kanaler hur gör jag då? Kan jag koppla in flera stycken på samma kanal eller hur gör jag? Steget levererar bra med effekt så det är inga problem med att driva alla högtalare fullt ut. Kanske inte behöver driva alla 10 högtalare på steget utan några kan man ju koppla till stereon. Men hade tänkte att 8 högtalare ska drivas på steget. Går det att göra så som jag tänkt eller?

Max. Efficiency. 4x 750 Watt or 2x 1400 Watt at 4 Ohm
RMS Power: 4x 340 or 2x 780 Watt at 4 Ohm

Tack på förhand.

Skogsbo
209 Inlägg
27 november 2008
bara att räkna ut vilket ohmtal du får ut wink.
men try and error hehe

har prövat koppla in 10 högtalare på en 2kanals steg en gång i tiden. funka alldeles utmärkt.
men jag kan inte påstå att det är nyttigt. sen på den tiden ville man ju bara att det skulle låta.
men det spelade ganska rent så länge man inte skulle ha på högsta volym. då skrålade det mest tongue

Kenwood Listen to the Future
I reject your reality and substitute my own
kvalificerad som en idiot, men fullt kvalificerad.
läs även min projekt tråd.http://www.garaget.org/forum/viewtopic.php?id=104618/

1 585 Inlägg
27 november 2008
Trådstartare
Vill ju att det ska bli bra ljud också, Men det är kanske inte bra för steget med så många högtalare?tongue Nästan alla högtalare ligger på 4ohm så det blir ju en hel del. Delningsfilter är väll också ett alternativ eller?
Hur gör dom som har flera hundra högtalare i sina bilar? Vet att dom har massa slutsteg också men knappast så att alla högtalare går på samma kanal eller har jag fel?

Skogsbo
209 Inlägg
27 november 2008
hhe hm nej ett delningsfilter förändrar inte ohmtalet.
men tänk på att om du paralell kopplar 2 st 4ohms högtalare får du 2ohm
serieklopplar du 2st 4ohms så får du 8ohm

så 3st 4ohm parallelkopplade blir 1ohm
seriekoppla den med 3 till som e paralellkopplade får du 2ohm.

nu e jag inget geni i matte, men jag har för mig att det är så du räknar ut det.
den som kan bättre får rätta mig

Volvo tönt... =)
2 349 Inlägg
27 november 2008
stämmer bra med dina ohmtal, men man kan också göra som så att ifall man skall ha 3st 4ohms högtalare på en kanal så baralellkopplar man 2 av dem å seriekopplar det 3e med de andra, då får du 6ohm... wink

Skogsbo
209 Inlägg
27 november 2008
ahh kan ju funka det me tongue
men nu vare 10 högtalare han ville pula in i bilen tongue
men min hjärna fick fnatt efter den uträkningen hehe

1 585 Inlägg
27 november 2008
Trådstartare
och hur gör man när man parallelkopplar 2st högtalare och seriekopplar den tredje med dom andra två? Lite dumma frågor kanske men är inte så jätte bra på sånt här.

Skogsbo
209 Inlägg
27 november 2008
jag är urkass på att förklara med text

paralellkoppling
minus steg______________minus bas a________minus bas b
plus steg_______________plus bas a__________plus bas b

seriekoppling
minus steg_________minus bas a________plus bas a______minus bas b_______plus bas b____plus steg
har jag för mig.. fortfarande kass på att förklara såhär hehe

GAS democar 2018!
8 744 Inlägg
27 november 2008
Du skulle ju då kunna köra tex 4" samt 6,5" fram på 2 av stegets kanaler (en 4" & en 6,5" per kanal) och sen 6,5" bak och 6x9" på dom andra 2 kanalerna, 5,25" direkt på stereon. Då är det bara att parallellkoppla dom högtalare som ska köras på steget med varandra och på så sätt få 2Ohm impedans (förutsatt att alla högtalare ligger på 4Ohm var).

Saab 9-3SC {SQ-edition}
Ny bil och nytt projekt, nu börjar allvaret!

1 585 Inlägg
27 november 2008
Trådstartare
Tackar för alla svar:) Om det är någon som har tid över får ni gärna rita en skiss då det är enklare att förstå då. Men om jag kör på ChriZtoffers inlägg så borde det ju bli bra eller? Ganska enkelt och inte så svårt. Men kom gärna med fler förslag eller tips om vilken inkoppling som är bäst ljudmässigt.

205 Inlägg
27 november 2008
Har ritat en skiss här hur det skulle se ut med ChriZtoffers förslag samt paralell och seriekoppling gjort i paint så det är inte så påkostat men hoppas du förstår. Men det går bara att koppla högtalarna i 2Ohm om slutsteget är byggt för att vara det annars kommer det att gå sönder smile

http://i197.photobucket.com/albums/aa5/Zetrex/gbadf.jpg

1 585 Inlägg
27 november 2008
Trådstartare
Okey så jag ska parallell koppla högtalarna då alltså? Såg i manualen att det inte verkar som steget klarar av att driva högtalare i 2ohm:S Står bara 4-8ohm men såg även att det va med en bild på hur man kopplar in 6st högtalare på steget. Så blir nog till att köra på den inkopplingen sen köra 4" på Stereon och skippa 5,25orna. Men tackar så mycket för alla svar och tips. Fler tips är alltid kul att få om det är någon som vet något mer om det här:)

372 Inlägg
28 november 2008
Det brukar inte bli bra att koppla olika högtalare på samma kanal, då olika högtalare behöver olika mkt kraft, så t.ex när dina 6.5or precis börjar låta, så bottnar 5.25orna, det går självklart att avhjälpa med olika motstånd, men det är nog överkurs.

Förhoppningsvis har du 6.5orna av samma sort, eller att dom kräver ungefär lika mkt ström för att drivas.

Jag tycker du ska skippa 5.25orna i hatthyllan.

Koppla 4" arna på stereon.

Använda steget såhär.
ch1  vänster sidas 6.5or
ch2 höger sidas 6.5or serie eller paralell är svårt att säga då jag inte vet vad det är för 6.5or eller steg
ch3 vänster 6x9a
ch4 höger 6x9a

Och om du vill ha med 5.25orna har du en "rear" kanal kvar på stereon, men jag tror inte dom kommer göra någon skilnad på ljudet ändå..
Senast redigerat av Martinfyhr (28 november 2008)

Sök