5072
Sök

Orent basljud

Fritidsforskare
344 Inlägg
29 november 2008
Trådstartare
Tjenare gottfolk. Jo det är så att jag har införskaffat mig förljande:
Impact 2501 slutsteg
Impact 3712S bas.
Har en Chrysler voyager 1995 SE
Sen tidgare har jag en Pioneer Deh4900ib och ett 3 vägs system från audiotop som drivs av stereon.
Jag har byggt en låda som har volym 55liter och en 4" port. andra lådan jag bygger till denna bas då första inte blev riktigt byggd.

Till problemet: Jag spelar på som vanligt och det dunkar på ganska friskt, det går precis sitta i bilen, så trycket är det inget fel på. men det är ljudet, det blir inga rena basljud där bak som man tänker sig att det ska komma från en bas inga dunk dunk ljud utan lite längre ljud, det låter mera som, att någon slåt med en hammare på dörren om man beskriva det riktigt. Kollat kablar och sånt så det ska det nog inte vara felet, när jag fick lådritningen av blekingebilradio så var det lite anpassad då jag kommer byta bil nästa år till en Sedan bil. Kan det ha något med det att göra?, menar att det är förstort utrymme i bilen?. Blir inte riktigt klok på det, någon som har några tips?.

Mvh//Robin.

Dom kallar mig Danino

497 Inlägg
29 november 2008
kolla basen undertill så inget verklgen slår i eller du har något läckande ljud.
till nummer 2 ställ in steget korrekt du bottnar basen eller distar den förmodligen skulle inte detta hjälpa så får du hellt enkelt kola så steget inte är kasst har varit med om sånt för.
till nummer 3
gör en låda på 65liter och en 4 toms port och stäm av de til 38 hz eller 43hz till lite mer blandad musik dessa ska nog lösa dina problem jag har aldirg hört en 3712 spela orent utan att den bottnar eller har dist.
obs ingen basboost på steget!

Fritidsforskare
344 Inlägg
29 november 2008
Trådstartare
Tja. Du har nog fattat galoppen. Inget slår i iaf. läckande ljud har jag svårt att tänka mig, lådan är silikonad, limmad och skruvad, skruv var 15cm, allt enligt dom papper jag fick. Men hur ska jag ställa in basen?. kör typ 70-80% gain, hz vet jag inte riktigt, försökt att prova olika, men har inte lyckats få till något bra ljud. Kör ingen basboost, låda känner jag inte direkt för att bygga en ny igen, redan gått åt 2 helger för detta. så får kolla det andra, men hur kan jag kolla om slutsteget är slut?, testa med någon annan bas eller dyligt?. Har ju inte ställt in så mycket på stereon, vet inte riktigt vad jag ska pilla på hehe.

mvh//Robin.
Senast redigerat av Zajpner (29 november 2008)

Dom kallar mig Danino

21 761 Inlägg
29 november 2008
Vid vilken frekvens delar du baslådan?

Fritidsforskare
344 Inlägg
29 november 2008
Trådstartare
Tjenare, jag kör 40-50hz.

Mvh//Robin.

Dom kallar mig Danino

21 761 Inlägg
29 november 2008
Det är ju väldigt låg delning. Man får inte något "megadunk" vid de frekvenserna, det är mest djupa bastoner som hörs då. Kikade nyss i manualen till steget (LK2501?) på deras hemsida och det är ju lite väl stort "hopp" i delningsfrekvenserna tycker jag.

Har du testat att höja delningen till någonstans mellan 40 och 100 på frekvensratten?
Har du även kollat i menyerna på stereon?

Det verkar finnas delningsfilter i stereon också, kika så att det inte är något konstigt inställt där. smile

Fritidsforskare
344 Inlägg
29 november 2008
Trådstartare
Tjenare. ska testa detta imorgon, men jag har en sak i stereon som heter Hpfilter, men kan bara ställe det på 100hz eller ingenting.

Mvh///Robin.

Dom kallar mig Danino

21 761 Inlägg
29 november 2008
HPF är högpassfilter, dvs för att dela bort basfrekvenser till tex framsystem eller liknande. Det ska även finnas LPF på din stereo, frekvenserna borde vara 50/63/80/100/125 Hz. Faktiskt ska det finnas likadana frekvenser på HPF enligt produktbeskrivningen för DEH-P4900IB

Visst är det väl den här: www.pioneerelectronics.com/PUSA/Product … 00IB?tab=B

Fritidsforskare
344 Inlägg
29 november 2008
Trådstartare
Japp så ser min ut, fast röd färg. så det stämmer nog. Ska kolla på detta imorgon, bror sover så vill inte dunka på för möe hehe. tror du dom filtren gör någon skillnad?. för jag har säkert ställt in någon konstigt på stereon.

Mvh//Robin.

Dom kallar mig Danino

21 761 Inlägg
29 november 2008
Om du har ställt in både stereons och stegets LPF på jättelåg delning, då kommer signalen till basen att delas väldigt skarpt och ljudet blir mycket dovt. Inte minsta dunk "slinker igenom" filtrena då. smile

En annan sak som påverkar är delningen på stereons HPF. Ifall den nu är ställd 100 Hz så innebär det att framsystemet spelar från ungefär 100 Hz och uppåt, samtidigt som basen spelar från runt 40-50 Hz och nedåt. Resultatet blir "tomt" i ljudet mellan 40-50 Hz och 100 Hz, ingen/svag återgivning av dessa frekvenser alltså.

Det är nog just vid det där glappet som "dunktrycket" ligger tror jag, om du får till delningarna på rätt sätt så kan säkert ljudet bli betydligt bättre.

Vilken storlek är det på midbasarna i framsystemet?
Senast redigerat av Drönirettab (29 november 2008)

Fritidsforskare
344 Inlägg
29 november 2008
Trådstartare
Jag får tacka för svaren, ni verkar väldigt pålästa så skall ha lite expriment söndag imorgon. hehe.

Mvh//Robin.

Dom kallar mig Danino

Fritidsforskare
344 Inlägg
30 november 2008
Trådstartare
hallå igen, har nu suttit i en timme i bilen och får ingen ordning på det, kan det ha å göra med att jag bara har en 1.5cm skumgummi bit som sitter på väggen mittemot basen?. jag vet fan inte vad jag ska göra, fattar ju inte heller så mycket av det som står på stereon, hehe.

Har testat alla hz på HPfiltret på stereon. Vritt på Hz ratten på slutsteget, men ingen större skillnad. antingen blir basen lägre men fortfarande samma orena dunkande, en låt så hör man dunkadet, men det överrumplas fort av vad man nu ska kalla ljudet. annars så är det ett jävla tryck men ljudet blir ju inte så bra, kan det också ha med att det är mycket plastdetaljer i bilen som vibrerar?.

Mvh//Robin.
Senast redigerat av Zajpner (30 november 2008)

Dom kallar mig Danino

Fritidsforskare
344 Inlägg
30 november 2008
Trådstartare
Hej igen. Ska man försöka matcha delningsfiltret på basen med den delningen man kör stereon med?. har 5.25" i fram.
Senast redigerat av Zajpner (30 november 2008)

Dom kallar mig Danino

21 761 Inlägg
30 november 2008
Ja, om basen delas vid tex 60-70 Hz så kan man utgå ifrån den delningen även för framsystemet till att börja med, sedan finlirar man med delningen tills man är nöjd med ljudet. Som jag skrev tidigare så är det ju inte bra ifall det är ett "glapp" i frekvensåtergivningen mellan basen och framsystemet, då tappar man viktig ljudinformation (ofta det så kallade "snärtdunket").

Men eftersom basen verkar överrösta övriga högtalare så kan du även testa att vrida ner stegets gainkontroll till tex 50% och lyssna om ljudet blir mer balanserat. smile

Jag frågade i tidigare inlägg vilken storlek du har på midbasarna i dörrarna, skriv gärna det.
Senast redigerat av Drönirettab (30 november 2008)

Fritidsforskare
344 Inlägg
30 november 2008
Trådstartare
Skall springa ut och testa direkt.

Dom kallar mig Danino

Fritidsforskare
344 Inlägg
30 november 2008
Trådstartare
Tjenare, har varit ute igen, och får ingen ordning på det, ska mejla till Blekinge där jag köpt sakerna, och se vad dom säger.

Mvh//Robin.

Dom kallar mig Danino

Sök