5061
Sök

Tips på installation, gällande framsystem i första hand

Yellow bug!
1 640 Inlägg
30 november 2008
Trådstartare
Hej!

Kan börja med att säga att jag bara älskar ren och rå bas. Det ska skaka, vibrera, och trumhinnorna skall vara sådär perfekt masserade så huvudet nästan sprängs! Delvis går jag rakt emot alla er som strävar efter balanserat välljud och hatar skakande nummerskyltar.

Kör nu med en Kenwood KDC-W5641UY - 4x50w, ett Dragster Monoblock på 350w RMS som driver en MTX Thunder 500w 12". Detta duger helt klart till att få plåtar och skyltar att skaka, och återger riktigt djupa frekvenser som trycker på ordentligt i öronen. Dock kör jag för tillfället med Passatens originalhögtalare i dörrarna. Sitter en högtalare+diskant i varje dörr. Dessa duger gott och väl till att ge ett bra och välbalanserat välljud när jag vrider ner basen om jag så önskar. Men i nuläget kommer ju liksom trycket bakifrån. Skulle vilja ha ett framsystem som "möter" upp basen på något sätt utan att vara en baslåda. Om ni förstår?

Vilka högtalare skall man isåfall satsa på? Bör man ha ett slutsteg på dessa? De skall klara av låga bastoner och som sagt, ge lite tryck även fram i bilen. Men även gå att vrida på lite, tänkte eventuellt börja tävla lite för skojs skull nästa år..

Eller är det mindre subwoofers man bör satsa på i framdörrarna?

Ännu vet ingen hur gammal en Volkswagen kan bli! :)

Avstängd
216 Inlägg
30 november 2008
6.5 kit

amega hade ett kit som basa på bra

nu är tex
dessa mkt party

2x http://www.blekingebilradio.se/ShowProd … mp;cat=894

galet optimalt för dina önskemål

2x 8tums kit fram
http://www.blekingebilradio.se/ShowProd … mp;cat=895

steg:http://www.blekingebilradio.se/ShowProduct.aspx?prodid=9130&cat=245

dynamat dämpning

lycka till

Bad music kills good sound
7 241 Inlägg
30 november 2008
För att pinna ner lite mer vad du söker så.......hur mkt är du beredd att lägga ut på framsystemet?

Och JA....du bör (SKALL i mitt tycke) ha steg till framsystemet.
NEJ.....subwoofers i dörr blir la sådär, såvida du inte gör lådor till dem.
Nu gillar jag själv inte skramlande plåt så jag kan ge dig ett tips till som du faktiskt vinner MKT på, framförallt i basen. DÄMPA bilen. Du får dels ngt högre tryck och dels låter det BRA mkt bättre. En del av trycket försvinner i vibrationer i karossen.

Audison Audioquest Autoleads E.A.D Focal Nakamichi Odyssey STP

956 Inlägg
30 november 2008
Om du vill ha ett grymt system som spelar djup bas ska du kolla på  detta http://n-core.se/index.php?page=shop.pr … ;Itemid=26

Eller ett som spelar högt med grym midbas, men som inte går riktigt lika lågt som det andra http://n-core.se/index.php?page=shop.pr … ;Itemid=26  De behövs även diskant till denna och filter, men det kan dom fixa fram åt dig.

Något av dessa system skulle passa dig perfekt beroende på vad du prioriterar.

Fast då måste du som sagt dämpa dörrarna rejält tongue  '

Dessa ska självklart drivas av ett steg.

Om du vill veta mer så kanske jonash kollar in här snart eller kan du dra iväg ett pm till honom.

hur kan man jämnföra en volvo 740 mned en sierra helt olika bilar. de är som att jämnföra en katt och ett lejon i styrka ju:S
//snoddas

Yellow bug!
1 640 Inlägg
30 november 2008
Trådstartare
Tackar för alla tips, skall kika igenom lite när jag kommer hem!

7 283 Inlägg
30 november 2008
Jag är verkligen supernöjd med mina spl6hs, går inte så jättedjupt men gud va hårt dom slår big_smile

956 Inlägg
30 november 2008
Sen beror det ju som sagt till största del på hur du monterar. Stabila bafflar i dörrarna och väldämpad plåt och dörrsida, det finns ju en del olika sätt att göra detta på med.

Den stora frågan är ju hur pass mycket du vill bygga om också, tror att det sitter 5.25 original, så det måste ju ändras om du vill ha i 6.5". Det finns ju adaptrar men dessa brukar ju inte vara någon hit.
Sen kan man bygga låda eller spela ut i dörren, och då skljer ju det vilket element som lämpas.
Så det är ju lite att tänka på innan man beställer element.

hur kan man jämnföra en volvo 740 mned en sierra helt olika bilar. de är som att jämnföra en katt och ett lejon i styrka ju:S
//snoddas

Yellow bug!
1 640 Inlägg
30 november 2008
Trådstartare
Okej, kanske bör skriva lite mer info smile

Är egentligen bara nyfiken på en koll lite på ungefär vad det kan kosta, men har tänkt mig runt någonstans runt 2-3000. Helst vill man ju slippa bygga om, och hålla på och dämpa och grejer, utan bara hitta något som passar direkt och spelar bra.. smile

1 727 Inlägg
30 november 2008
Om du inte ska dämpa osv, kan du gå ner i pengar en del, annars blir det mest elda för kråkorna.
Har själv satt i system för bara" 1500 i orörd dörr, och det skulle def. behöva dämpas (i en ganska dyr bil)

Pierre
Senast redigerat av Horsyhorse (30 november 2008)

Shopen med personligt engagemang. Handla i WEBSHOPEN
Bilstereotidning på nätet: LÄS!
Seastreams Garage på FACEBOOK
Motorshow i Kungsängen på FACEBOOK

Bad music kills good sound
7 241 Inlägg
30 november 2008
Håller med Pierre...

BRA stabilt montage och dämpad dörr är A och O.

Mina midbasar kostar 1K/paret och det var som natt och dag på stabil baffel och tillfälligt monterat.
Innan stabilt montage så var jag tvungen att dela middarna vid 60Hz HP för att det inte skulle låta illa.
Med stabilt montage kunde jag skippa delningen. smile

Audison Audioquest Autoleads E.A.D Focal Nakamichi Odyssey STP

Sök