Köptips: Audi S4 avant mellan 97-00 bra bil?

Garre_89 custom lover
1 december 2008 · 227 Inlägg

Jag tänka mej att köpa mej en Audi S4 avant  mellan 97 och 00
Är det en bra bil? Vad har bilen för svaga punkter? Vad ska man titta extra på? Bra att veta som denna modell? Hur är V6 me dubbel turbon eller ska man köra ist på Rak 5a me turbo? Tänkt mej att trimma lite och sätte i bra ljud och sånt. Är det en kul bil? är alla S4 mellan 97-00 med fyrhjulsdrift ? Hur mycket drar den i milen ca? Är det svårt att bygga ljud i sånt? Värt att köpa en sådan bil?smile
MVH Martin Andersson:)

BMW 330ci "Clubsport" (2002)
iceman_21
2 december 2008 ·

nr 1. Kom inte S4an 98?.
rak 5a meed turbo slutade dom väl med....96/97... å då i S6an.
S4an med turbo 5a slutade dom väl med 95... när s6an tog över.

Skillnad på V6 biturbo å 5cyl turbo är väsentlig.

Naturligtvis är V6an modernare. Jag skulle valt S4 -98 å framåt.

ALLA audis S modeller har 4hjulsdrift.

TT-Avant
2 december 2008 · 6 851 Inlägg

iceman_21 skrev:
nr 1. Kom inte S4an 98?.
rak 5a meed turbo slutade dom väl med....96/97... å då i S6an.
S4an med turbo 5a slutade dom väl med 95... när s6an tog över.

Skillnad på V6 biturbo å 5cyl turbo är väsentlig.

Naturligtvis är V6an modernare. Jag skulle valt S4 -98 å framåt.

ALLA audis S modeller har 4hjulsdrift.

Ja det stämmer ganska så bra det dära..

Saab 9-5 kombi 2.0t "Black Core" (1999)
Eiiiiik
2 december 2008 · 337 Inlägg

Du har rätt bra mos i dom original. När det gälller att trimma är det ju också en bra bil att bygga på smile
4*4 = ja.
ljud är la inte svårare att bygga i denna än i någon annan bil.

Har du inte Honda som alternativ så är det nog att jäkligt roligt alternativ wink

svaga punkter vet jag inte riktigt. Har en kompis, vars turbo laddar som en kratta men det behöver ju inte vara en svag punkt för alla s4 smile

MVH

Dawe_A Den är inte stor, men den är söt.
2 december 2008 · 820 Inlägg

finns lite fakta om S4 avant  98-00 i min tråd här på förstasidan.. Ett tips är att  söka innan du startar tråd nästa gång.


mvh!

Audi s2/RS2 coupé projektet: http://www.garaget.org/forum/viewtopic.php?id=125574
Stolt kund hos Ljudgaragen & B2-Audio!
http://www.ljudgaragen.se/
www.B2-audio.com
BMW 325 / M3 "M3 inside." (1992)
BMW M5 3.8 (1992)
BMW M535i "hajen" (1986)
Eberlund VW Ägare
2 december 2008 · 1 011 Inlägg

Grenrören var inget vidare på de första S4 i den generationen. Tror det var 99B dom bytte grenrören till RS4:ans grenrör. Är det innan 99B kolla så att grenrören har blivit bytta till RS4:ans. Annars är risken för turboras ganska stor.

Sen som vanligt när man kolla på en bil men framförallt fyrhjulsdrivna att lyssna efter missljud från transmisionen. stäng av stereon och lyssna på växellåda och fördelningsboxen (eller vad det heter) och testa mycket olika varvtal i olika växlar.

Lycka till med köpet.

Henrik Eberlund
Rojpen
2 december 2008 · 2 230 Inlägg

Nu kan jag ju inte säga saker du ska kolla på men.
jag skulle valt det tidigare S4an den med 5cyl motor istället, För att skönare ljud i motorn, mer utrymme för att trimma i utrymmet å säkerligen lättare. sen är cupén bra mycket mer rymligare och skönare att sitta i, spec om man är lite längre av sig. sen tycker jag dom är lite finare än dom nyare. visst inte lika mycket effekt men duger ändå. soppan dom drar är ca 1-1,2L milen blandad körning.

så kan det vara då det inte blev som det skulle
NiKeMaN Entreprenör
2 december 2008 · 1 286 Inlägg

Du har PM smile

// Niklas Johansson
TRYIT Teddan
2 december 2008 · 2 495 Inlägg

Eiiiiik skrev:
Du har rätt bra mos i dom original. När det gälller att trimma är det ju också en bra bil att bygga på smile
4*4 = ja.
ljud är la inte svårare att bygga i denna än i någon annan bil.

Har du inte Honda som alternativ så är det nog att jäkligt roligt alternativ wink

svaga punkter vet jag inte riktigt. Har en kompis, vars turbo laddar som en kratta men det behöver ju inte vara en svag punkt för alla s4 smile

MVH

jag har fan så mycket roligare i min type-r och s2000 än i min gamla trimmade Rs4.
jag tycker varken s4 eller rs4 är direkt roliga bilar, dock är dom ju ruskigt snabba rakt fram (iaf om dom är vässade)

4hjulsdrivna bilar är trafiksäkra, stabila , roliga att köra på isen med osv, men annars så åker jag hellre bakhjulsdrivet

www.byebyepolizei.se, för dig som gillar snabba bilar
BMW 118d "miljöbilen" (2009)
Subaru Impreza Wrx "Isbilen" (2001)
Senast i forumet
Diskussionsforum
Projekt
Evenemang