Såhär lät det på VV`s chatt service oxå.
Operatör: Karolina Alnqvist
Normal Meddelande
System (13:41) 4572502
System (13:41) Ref:
System (13:41) Ref2:
Karolina Alnqvist (13:41): Hej och välkommen till Vägverket! Du pratar med Karolina Alnqvist. Vad kan jag hjälpa till med?
För snabbare hantering ange ditt registreringsnummer.
Användare (13:41): Hej.
Karolina Alnqvist (13:41): Hej!
Användare (13:41): Någon där?
Användare (13:42): Är det verkligen så att man inte kan påställa en bil, som just nu står i min fars namn men försäkringen står i mitt namn, ägarbyte är gjort men inte regsistrerats ännu.
Karolina Alnqvist (13:44): Registrerad ägare och försäkringstagare måste vara samma person. Det går alltså inte att ställa på ett fordon där de inte överrenstämmer
Användare (13:45): Det har fungerat förut?
Karolina Alnqvist (13:45): Nej
Karolina Alnqvist (13:45): Det fungerar inte förrän ägarbytet har blivit registrerat
Användare (13:46): Okay, finns det något sätt att lösa detta då jag verkligen behöver bilen imorgon. IFall ni nu inte hinner få ägarbytet registrerat?
Karolina Alnqvist (13:47): Säljaren måste i så fall teckna en försäkring i sitt namn och ställa på fordonet via någon av självservicetjänsterna
Användare (13:48): Okay, men bilen kommer stå i mitt namn från det datum som står på ägarbytespappret?
Karolina Alnqvist (13:49): Ja, under förutsättning att vi får in registreringsbeviset inom 10 dagar från det angivna ägarbytesdatumet
Användare (13:50): Ja det är skickat på Fredag så det bör ni få
Användare (13:50): Men hur fungerar det då, om säljaren nu teckar en försäkring tills vidare så kommer ju han ha en bil försäkrad som han egentligen inte äger.
Karolina Alnqvist (13:51): Hans försäkring blir sen avanmäld från ägarbytesdatumet.
Användare (13:51): Med andra ord har han då haft bilen försäkrad i 0 dagar
Karolina Alnqvist (13:52): Som sagt, för att det ska fungera att ställa på fordonet så måste registrerad ägare och försäkringstagare vara samma person. Det går inte på något annat sätt
Användare (13:53): Jo jag förstod det. Men jag menar att om nu säljaren tecknar en försäkring idag, så kan ju bilen påställas?
Karolina Alnqvist (13:53): ja
Användare (13:54): Okay.
Användare (13:55): Så det lär ju inte bli några kostnader för honom då. Eftersom hans försäkring isåfall sägs upp när ägarbytet registreras
Karolina Alnqvist (13:56): Det får han kolla med försäkringsbolaget
Användare (13:56): Okay. dåså.
Användare (13:56): tack och hej
Karolina Alnqvist (13:57): Tack för ditt samtal och välkommen åter.
Kommer vi alla ihåg fel då som tror att vi har försäkrat en bil vi just köpt, påställt sen direkt och kunnat köra iväg direkt efter köpet?
Mvh Tommy