Kamrem på ford

zlikk
18 maj 2005 · 3 Inlägg

Jag funderar på att köpa en escort -87:a som kamremmen har gått på.
Nån kunnig på fordmotorer som vet om det är stor risk att ventilerna eller nåt tagit stryk eller är det bara att byta remmen och köra? Tacksam för svar.

Kirre
18 maj 2005 · 2 122 Inlägg

det beror helt på hur fort han körde eller hur mycket han gasade när den gick av... sen beror de ju helt på priset på bilen.. om den är billig kan man ju alltid gå på nån skrot å köpa en topp.

Volvo 242 -75 Busbil
Volvo 245 -80 Projekt bilen
Volvo 245 "45an" (1990)
Volvo 244 Turbo "Huwen" (1975)
Volvo 242 "Gyfen Goes 16V Turbo" (1975)
zlikk
19 maj 2005 · 3 Inlägg

Ska kolla upp hur fort det gick, bilen har annars bara gått 5000 mil och han ska ha 1500 kr för den. Låter väl ganska bra iaf?

retired
19 maj 2005 · 55 Inlägg

zlikk skrev:
Ska kolla upp hur fort det gick, bilen har annars bara gått 5000 mil och han ska ha 1500 kr för den. Låter väl ganska bra iaf?

har du kollat med svensk bilprovning att 5000 mil verkligen stämmer och att det inte bara är mätaren som gått runt? 5000 mil på en bruksbil från 87 känns lite väl lite..

gemini78 Jägermeister
19 maj 2005 · 909 Inlägg

Hejsan!
Jag tycker du ska beställa alla besiktningspapper på bilen och kolla vad den gått, mätaren slår ju över till 0km igen efter 10 000mil så den kan lika gärna ha gått 25 000mil oxå.
Och byte av topp tycker jag inte du ska göra utan köpa en ny motor rakt av bara, lär inte kosta så mkt.
Köpte till en bekants bil för 1500kr på skroten, fast det var en 1.6 förgasare, förgasaren ingick inte men den hade vi ju redan.
Fast ta upp toppen och kolla vad som hänt, kan ju räcka med ett rembyte oxå om du har tur och det är inte så dyrt.

En gång är ingen gång...
moffegrev
19 maj 2005 · 228 Inlägg

det är inte någon fara..antar att det är chv eller vad den heter..det är samma grunt princip som pinton..

RäZeR Matte hittar rätt i år.
familjeräzer på heltid
Saab 9-5 "aero" (2001)
Senast i forumet
Diskussionsforum
Projekt
Evenemang