zovix skrev:
Nej det är inte nödvändigt med någon mätare som du inte förstår vad den visar ;-)
I samtliga fall följer det med kopplingsscheman med mätarna som du köper.
Voltmätaren ska ha + och -
Oljetryck ska ha + och givare eventuellt - för belysning. (givarna brukar vara av resistortyp kopplade mot jord)
Temperatur lika så + och givare samt eventuellt - för belysningens skull.
Biltemas mätare duger alldeles utmärkt då de presterar lika bra som någon annan mätare av vridspoletyp med resistorgivare...
Det som dock brukar rendera i mest tankemöda är att få ut kablarna från kupén till motorrummet och hur att fästa givaren på motorn. Biltema har även där olika adapterblock som förenklar det hela.
Rent generellt, vill du övervaka motorn noggrant så rekommenderar jag:
Oljetryck, Oljetemp + Avgastemp har du de tre vet du exakt hur motorn mår, börjar du lira med hårt trimmade motorer skulle jag satsa på en lambdamätare också.
Volt, tja en extramätare som egentligen bara fyller sin funktion när bilen är avstängd och man poppar loss med bilstereon, den är alldeles för grov i skalan för att hjälpa att indikera fel i laddningen t.ex. under drift, utan den säger snare laddning, ingen laddning och det har vi ändå laddlampan som gör ;-)
Amperemätaren - skit i den, eftermarknadslösningarna är så smäckiga att du förstör mer än gör nytta. Ska du ha på riktigt så köp en som mäter över shunt.
Mvh Magnus