var hittar jag justerskruv för laddtryck??

jonTe
26 april 2008 · 5 710 Inlägg

BJ_ skrev:
Bilen är ju chippad och så så jag kan ju ladda på hur jag vill

Att bilen är chippad innebär inte att man kan ha hur högt laddtryck som helst.
Att göra som du gjorde/gör kan direkt vara skadligt.

BJ_ skrev:
men det bästa sättet att lära sig hur något fungerar i olika lägen är helt enkelt att testa sig fram lite försiktigt

Nja.... jag skulle säga att en lite dos av hur saker o ting fungerar i teorin  kan vara bra först så man inte förstör någonting.
Sedan kan man testa praktiskt smile

Här kommer lite teori:

Funtionen på en motor och laddtrycksstyrning mm:
http://forum.saabturboclub.com/viewtopic.php?t=82869

Funktion på en magnetventil:
http://forum.saabturboclub.com/viewtopic.php?t=79521


mvh Jonas

MVH Jonas
..............
Ohlert90
10 december 2008 · 46 Inlägg

hur bytar man WG:en på en 940 ltt

NiV3Rt
10 december 2008 · 371 Inlägg

Euroman skrev:

twin_cam skrev:

Euroman skrev:

ahh ok min polare hade en gammlare 9000 med apc och den gick det höja på men min som har trionic går ej höja på då det döda trycket och lägger sig lite under orginal hmm men det försvinner vid chipning smile och det är bra om det finns med kan inte döda motorn då heller ^^ men det gör ingen skillnad hehe xD

Klart det går att skruva upp laddet på nyare bilar, även saab, men sen finns det folök som har lite vett i skallen och mappar/chippar istället.

Jo chip är bäst men det går inte jag lovar dig har själv testat med chip så går det och höja utan chip går inte. var samma för min polare med sin a4 1,8t utan chip så sjönk laddet till orginal med chip kunde han ladda så mkt han ville. det är ett skydd för turbon som försvinner när du köper steg 1 eller värre.

Berätta gärna för mig vilka inkompetenta klåpare till trimfirmor som inaktiverar tryckvakten så att vi kan svartlista dem. På en modern bil styr man laddtrycket med programvaran, inget annat.

Saab 9-3 SE 2.0t t5suite steg1 e85
Sharky
11 december 2008 · 10 287 Inlägg

Tians nyckel och en spetstång.
Lägg en filt över skärmen (rentvättad så du inte repar lacken), vänta till du kan ta i grejorna. Böj dig över turbon och kläm ihop sprinten på wastegatestaget och dra ur sprinten med tången.
Lossa staget.
Lossa slangen till tryckklockan.
Tag tians nyckel och lossa fästet till wastegateklockan.

Börja med att haka på wastegatestaget på den nya klockan, kärng klockan på plats och skruva fast. Sätt dit sprint och slang.

/Göran

Ohlert90 skrev:
hur bytar man WG:en på en 940 ltt

I have nothing but confidence in you. And very little of that.
(Groucho Marx).
Åker numera Audi A6 -08 4.2FSI
Senast i forumet
Diskussionsforum
Projekt
Evenemang