3504
Sök

Var hittar man kabeln med RPM signal? Colt 99, 1.3 l.

3 235 Inlägg
9 december 2008
Trådstartare
Hej!

Ska montera varvräknare (då det inte finns original på bilen), och allt är klart och tydligt i beskrivningen, men det enda jag inte förstår är var jag hittar denna RPM-kabeln.
Bilen är en Mitsubishi Colt 1999, med 1.3 liters motor. Den har fördelare.

All hjälp uppskattas!

16 197 Inlägg
9 december 2008
minus signal från tändspolen brukar de ju va.

"Testar man inte så får man aldrig veta"

3 235 Inlägg
9 december 2008
Trådstartare
Ok, tack!
Får leta fram tändspolen (om det finns en sådan där..)

3 235 Inlägg
12 december 2008
Trådstartare
Nix, hittade ingen tändspole idag...hmm
Jag ser en härva med ledningar som går nånstans under luftilterboxen , från säkringsboxen och batteriet) och till fördelaren, men ingen tändspole.
Men vart går minusledningen från tändspolen till, till fördelaren? I så fall skulle man ju kunna koppla in varvräknaren till fördelaren om det är möjligt. Tips uppskattas!

3 235 Inlägg
13 december 2008
Trådstartare
Någon måste ju veta?

One Man Clan
4 287 Inlägg
13 december 2008
till fördelaren går de ju en tändkabel...följ den till tändspolen å sen hittar du minus på tändspolen där ansluter du varvräknis...

3 235 Inlägg
13 december 2008
Trådstartare
Jag gjorde det, följde ledningarna från fördelaren, men kom inte längre än batteriet och säkringsboxen.  Ledningarna är inkapslade, så jag följde den andra där de delar sig, men de går till alla sensorerna (tomgångsmotorn, spjällägesgivaren, tempen osv..).

5 Inlägg
13 december 2008
Det er inte dom ledningarna det talas om. Det går ju kablar från fördelaren till alle pluggorna. I tillegg går det en liknande kabel til tändspolan. (Det brukar iallafall vara så, utan att har tittat på någon Colt)

Saab 99 T16 -84
Saab 95 V4 -76
Saab 900 -87

3 235 Inlägg
13 december 2008
Trådstartare
saken är att det går fyra tändkablar från fördelaren till stiften, och på själva fördlaren är det en kontakt med vanliga tunna (6-7) ledningar.

Okej, om det nu inte finns någon tändspole på bilen, var kopplar man in varvräknaren då?

139 Inlägg
13 december 2008
Ofta kan man ta signal från styrboxen. Skaffa ett kopplingsschema eller så söker du efter likadana bilar här på forumet och ser om nån har monterat extern varvräknare så frågar du vart dom har tagit signalen ifrån.

3 235 Inlägg
13 december 2008
Trådstartare
Har nu lagt ut bild på födelaren under mina bilar (tror jag).

Lastbilsmekaniker
3 878 Inlägg
13 december 2008
Är det 4 eller 5 tändkablar på den? De grova med en hatt på alltså?
KAN vara så att spolen sitter inbyggd i fördelaren för japaner har många konstiga ideer. Isf är det någon av de 2 grova kablarna i den 7-poliga kontakten du ska använda. Den ena har plus när tändningen är på. Den ska du inte använda till signalen utan den andra grova.

3 235 Inlägg
13 december 2008
Trådstartare
Tack ska du ha!
det första vettiga svaret hittills:)
Har rådfrgat en vän, han sa också att spolen är inbyggd på denna.
elektronik har alltid varit min svaga punkt:/

139 Inlägg
13 december 2008
Om du dessutom(eller din kompis) har en multimeter med rpm funktion så kan du smidigt kolla om det är rätt;)

Lastbilsmekaniker
3 878 Inlägg
13 december 2008
engolf skrev:
Tack ska du ha!
det första vettiga svaret hittills:)
Har rådfrgat en vän, han sa också att spolen är inbyggd på denna.
elektronik har alltid varit min svaga punkt:/

Men en av de grova kablarna i kontakten ska du skarva in dig på! Den som inte har spänning med tändningen på! Skarva in dig på den (det räcker med en tunn kabel till mätaren och koppla den till signalingången.
Koppla plus till mätaren från något som har ström med tändningen på. Ljushöjdsjustringen brukar vara bra att leta bland kablarna på.
Vill du inte kunna dimma ljuset på mätaren så kopplar du samma plus till lampans plus med.
Vill du kunna dimma ljuset samtidigt med instrumnentpanelen så får du mäta fram kabeln som spänningen ändrar sig på när du ändrar dimmen med ljuset igång. Skarva in dig och koppla denna kabeln till lampans plus.
Minus till lampan drar du till karossjord. Självgängande plåtskruv och ringkablesko fungerar bra inne i kupen.

3 235 Inlägg
13 december 2008
Trådstartare
Var nu ute och mätte, och det var ström på de grova kablarna:( Både den svarta och vita.
Jag har kopplat in allt och monterat mätaren, men den sista biten är ju att få RPM signalen till den.
Får fortsätta senare, ska hjälpa en vän med att flytta.

Tack för tipset!

P.S: såg att nålen i varvräknaren flyttade sig till ca 1300 RPM när jag hade ledningen från mätaren hängande lös på fördelaren.
Den fick tydligen någon signal, men jag kopplade ju inte in ledningen till nåt, utan den bara låg på fördelaren...Hm.
Senast redigerat av engolf (13 december 2008)

3 235 Inlägg
14 december 2008
Trådstartare
Har ått tips om att RPM ledningen kan man hitta bakom instrumenthuset.
Det är också enklare att komma åt där än åt styrboxen.
Finns det nån sida på nätet med elscheman för Mitsubishi?

3 235 Inlägg
14 december 2008
Trådstartare
Har fixat allt nu.
Det var den vita tjocka ledningen som gick till fördelaren.

Sök