5255
Sök

Volvo S40 2.0T -98 motorföräldringar hjälp!

364 Inlägg
14 december 2008
Trådstartare
Tjenare, nu ska jag byta lite grejjer på min volvo s40 2.0T från 98, den har gått ca 19200mil, den har varit gubbkörd i 17000mil cirka, Så nu till grejen, när man står på tomgång och gasar lite med bilen, så rasslar det efter man släppt gasen, oavsett hur mycket man gasar, så körde bilen till gör det själv tapp. Startade bilen och kompis gasade medasn jag stod under och lyssnade vart ljudet kom ifrån, och det kommer från turbon,

det låter typ som om att en skruv snurrar runt i en tunna om man skakar på den, och turbon missladdar och ibland så kan man gasa fullt fast den står stilla på samma hastighet, kan det vara turbon som är slut och bränslepumpen som börjar ge sig?

Tänkte också lämna in den på renovering och byta topplockspackning och lite annat, så går det att slänga på en 16T från en T4? ( tror dem har 16T är osäker) hört att 2.0t block inte ska vara så jättestarka.

Så är det någon som vet svar på detta skriv jättegärna:D

Forummoderator
10 576 Inlägg
14 december 2008
LilD skrev:

läs stycke 8 i motordatatråden som är klistrad här längt upp.

Varför skall du renovera något som fungerar? topplockspackningen är det sista du behöver byta ut.

T4 har en 14T turbo, den kan du byta till och anpassa mjukvaran, sen har du 235hk.

16T kräver mer ombyggnad samt mappning för det skall fungera fullt ut.

Tar du av toppen så dra dit en 00 eller senare så får du bättre flås i bitarna.
Senast redigerat av torpis (14 december 2008)

-=[Performance by Torpis]=-
Elbil på riktigt - mina minnesanteckningar
-=Lite roligt att de som absolut inte har tid att pausa för att ladda sin elbil har tid att vara online på Garaget 24/7=-

562 Inlägg
14 december 2008
Läs lite i motordata tråden här på garaget smile

9-5 Aero Sedan -05

364 Inlägg
14 december 2008
Trådstartare
torpis skrev:
LilD skrev:

läs stycke 8 i motordatatråden som är klistrad här längt upp.

Varför skall du renovera något som fungerar? topplockspackningen är det sista du behöver byta ut.

T4 har en 14T turbo, den kan du byta till och anpassa mjukvaran, sen har du 235hk.

16T kräver mer ombyggnad samt mappning för det skall fungera fullt ut.

Tar du av toppen så dra dit en 00 eller senare så får du bättre flås i bitarna.

Vill byta ut den ändå när jag håller på så den inte går sönder bara sådär, ska utomlands med bilen till sommaren (700mil) vill inte att nått ska gå sönder så ska byta slitdelar i februari, det med 14t turbon låter bra vet du kanske vart man kan få tag i sån?

Forummoderator
10 576 Inlägg
14 december 2008
LilD skrev:
vet du kanske vart man kan få tag i sån?

PM:a mig...

-=[Performance by Torpis]=-
Elbil på riktigt - mina minnesanteckningar
-=Lite roligt att de som absolut inte har tid att pausa för att ladda sin elbil har tid att vara online på Garaget 24/7=-

Sök