4460
Sök

Instrumentering fungerar ej Golf V -05

3 Inlägg
20 december 2008
Trådstartare
Pga en plåtskada på höger framdörr (Golf V -05) har jag haft bilen inne hos bilplåtfirma. När jag hämtat bilen idag och startar tändningen verkar jag inte ha någon ström till instrumenteringen. Som hastigast blinkar yttertempmätaren till visar -27 grader och klockan är felställd, därefter blir allt svart. Ingen belysning funkar till instrumenteringen, och hastighetsmätare, varvräknare m.m är heldöda. All annan belysning funkar dock som det ska. Radion är det heller inga problem med.

Bilplåtfirman har tagit lös dörren under reparation, men elspeglarna funkar som dom ska.
Pga att det var fredag eftermiddag hade dom ej tid att kika på det idag, men tyckte att jag skulle komma tillbaka på måndag, så att dom eventuellt kunde pröva att "nollställa" den.

Nu på morgonen fungerade allt som det ska igen. Klockan var dock felställd och trippmätaren hade nollställts. Bilen stod under dagen och när jag startade den igen fungerade allt som det skulle i en minut, sen blev det samma sak igen.

Kan det vara en säkring som har gått som orsakat det här? För mig hade det kännts det mest troligt om det inte vore för att det fungerar intermittent.

Eftersom jag glömde att fråga vad det innebär att "nollställa" bilen tänkte jag höra om någon här vet vad dom kan tänkas mena.

Bör jag bita i det sura äpplet och ta bilen direkt till VAG-firman där jag köpte den?
Senast redigerat av bovver (20 december 2008)

Administratör
2 997 Inlägg
20 december 2008
Ett vanligt fel när man tar in bilen från kylan in i värmen. Den snabba temperatur växlingen gör att det kan komma lite fukt som slår ut instrumentet. Detta är dock tillfälligt och vi har inte märkt av några problem med instrumentet vid vanlig användning. Händer nästan varje dag på vintern.....

En kopp av den svarta såsen...

3 Inlägg
20 december 2008
Trådstartare
Kan det verkligen vara ett vanligt problem att hastighetsmätare, varvräknare, kylartemp, bränslemätare, varningslampor, instrumentbelysning etc är döda pga att bilen varit in i värmen? Problemet kvarstår nu när jag har bilen ute dygnet runt. Som sagt så blinkar dom dock till när den stått still ett tag.

Administratör
2 997 Inlägg
20 december 2008
Jaha jag fattade det som att det hoppade igång igen. Nä är den fortsatt slocknad måste du ju kolla upp det.....

En kopp av den svarta såsen...

3 Inlägg
20 december 2008
Trådstartare
Prövade att koppla bort batteriet utan resultat.

Ringer VAG-verkstaden på måndag. Återkommer när jag vet mer

Sök