Högtalare i dörrsida på Saab 9-3

Hannes
26 maj 2005 · 67 Inlägg

Tjena .. har en Saab 9-3 2.0T -99, med lilla stereon, dvs. endast högtalare i hatthyllan och i frampanlen, inte i dörrsidorna. Det sitter ju galler i dörrsidorna, jag har losat o kollat det är inte hål bakom, men de verkar "förberett" att kunna göra hål där, så jag undrar om någon har satt högtalare där och om de e framdraget med kablar eller så ?
Hur ser de ut ? Tips på billigt o bra steg och framsystem till denna bil ?

MVH JoLLe

Theo
26 maj 2005 · 859 Inlägg

http://www.perfoatris.com/bilstereo/

Där finns det säkert något som kan hjälpa.

MVH Theo

CarBear A + B = KUL
27 maj 2005 · 66 Inlägg

Jag har en 900 från 96. Jag har också SAAB original ljudsystem, med högtalare i instrumentbrädan och i hatthyllan bak. Jag satt i ett DLS PS6A system fram, kopplade direkt till stereon. Bak bytte jag ut original till DLS 960, också kopplade direkt till stereon. Det blev en jäkla skillnad i ljudet ska jag säga!

Du kan kika in min bil... där ligger lite bilder sedan bygget.

I min bil var det inte draget några kablar till högtalar-platserna i framdörrarna, så jag fick ta av dörrsidorna, dra kablar och hålla på. Men det funkade, tog några timmar dock.

Men har jag förstått det rätt har nyare 900:or (från 97 o fram eller nåt sånt) redan fördraget kablar, och då lär ju 9-3 också ha det.

Lycka till med ljudbygget!

CarBear - borde snarare heta "MCBear". :)
Hannes
27 maj 2005 · 67 Inlägg

okaj .. vad bra big_smile  Skall ta o kolla de i helgen nu då. Är det 5,25" i dörrsidan eller ? Kommer nog att börja med att byta till de som frontsystem och en 10"\12" i skuffen.

Vogge
27 maj 2005 · 494 Inlägg

det är 6,5 " i dörr sidorna,,

Ny bliven Volvo ägare känner mig vilsen:D
Äter kött i ren protest mot vegetarianerna som äter djurens mat!
Hannes
29 maj 2005 · 67 Inlägg

jag har nu kollat lite i bilen, för det första så finns de inga kablar framdragna, och för det andra så är ju monteringshålen,  det i dörrsidan som man skall fästa elementet i gjort av typ papp.. villket jag inte tycker är så lysande.

Jag har en fråga till, hur lossar man huvudenheten, förstärkaren ? De e ju 4 hål, är de torx skruvar där inne eller ?

CarBear A + B = KUL
5 juni 2005 · 66 Inlägg

Synd att du inte hade kablar framdragna!

Monteringshålet är inte gjort av papp!? Det sitter ett "täcklock" fast i dörrsidan, som man måste skära bort innan man kan montera någon högtalare. Det är säkert det du menar. I själva dörren sitter det sedan 2 skruvhål. Själv använde jag inte dom utan tog självborrande skruvar och fäste högtalaren med.

Man lossar huvudenheten med hjälp av två "bleck". Eller rättare sagt två bitar "ståltråd" som är formade som ett U. Går att köpa på SAAB eller säkert hos någon billjudsfirma. Lånade mina av en polares pappa. (han jobbar som SAAB-mek) Dem kostar nog inte många kronor. Dem metallbyglarna sticker man sedan bara in i hålen och så klickar dom fast, sen är det bara till att dra ut huvudenheten.

Hoppas du förstår vad jag menar.
Ha det bra!

CarBear - borde snarare heta "MCBear". :)
chrizz Administratör
5 juni 2005 · 11 783 Inlägg

Hannes skrev:
Tjena .. har en Saab 9-3 2.0T -99, med lilla stereon, dvs. endast högtalare i hatthyllan och i frampanlen, inte i dörrsidorna. Det sitter ju galler i dörrsidorna, jag har losat o kollat det är inte hål bakom, men de verkar "förberett" att kunna göra hål där, så jag undrar om någon har satt högtalare där och om de e framdraget med kablar eller så ?
Hur ser de ut ? Tips på billigt o bra steg och framsystem till denna bil ?

MVH JoLLe

Det ska finnas kablar framdragna. Det sitter en specialkontakt och där sitter också kablar till högtalarna som går fram till huvudenheten. Tro mig, jag har en likadan bil från samma år, och jag har installerat mina högtalare på samma vis. smile

MVH C.

edit:
Huvudenheten lossar du med ett specialverktyg från saab via de fyra hålen i huvudenheten. Gå till närmaste saabhandlare och fråga om du får låna verktygen eller köpa loss billigt. Jag fick mina gratis när jag frågade.

"Alla blå bär är blå bär - även blåbär - men det är bara blåbär som är blåbär."
Hannes
6 juni 2005 · 67 Inlägg

hmm .. när man lossar plastgallret sitter det en skiva framför själva hålet, när man tar loss den äre bara svart tunn plast som täcker insidan av dörren, så så vitt jag kan se så skall man montera elementet i själva "pappen" .. som verkar ganska ostabil ...

Hannes
5 september 2005 · 67 Inlägg

Hej igen, har vatt o köpt en par 6,5" element till dörrsidorna idag, tänkte fixa lite med det om en stund, jag fick med självfästande skruvar till elementen, räcker de eller, måste jag han en "fästram" ? Sen undrar jag hur jag enklast drar kablarna, tänkte koppla ur de som sitter orginal i instrumentbrädan, då jag har orginal huvudenhet just nu, så den orkar med.

calle_
5 september 2005 · 18 Inlägg

fanns de några kablar dragna till framdörrarna? har tänkt å göra samma sak som du..

calle_
5 september 2005 · 18 Inlägg

hur får man lättas av plastgallret i dörren?

Hannes
6 september 2005 · 67 Inlägg

De fanns kablar i dörren, men de var ej anslutna efter som jag har lilla huvudenheten. Jag satte högtalarna med självfästande skruver, blev sådär, skall ta bort dörrsidan o fästa i metallen nån dag nu.

EDIT: Plast höljet vet jag inte hur det är tänky att ta bort, men jag slet tongue Skall inte ha dem iaf, men jag hade tatt bort de ena innan o satt tillbaka, dås att de inte så bra, tog dubbelhäftande tejp tongue Funkade hehe

Senast redigerat av Hannes (6 september 2005)

Saabare Avstängd
26 maj 2006 · 1 106 Inlägg

Om du vill installera extra högtalare så måste du väl ta loss hela dörrsidan för att inte paja plastgallret. Den sidan som Theo har gett är en bra sida.

Livet startar vid 220 km/h
gurenius
26 maj 2006 · 1 631 Inlägg

Bort med dörrsidan, sen så ser du hur det ska sitta. Sitter tre trevliga M5(?)-gängor att skruva en baffel i plåten. Stabilare blir det inte.

// Gurra
BMW 530 med Alpine F1 Status, Scanspeak Illuminator, 2 x Genesis DMA, 4 x Genesis DMX
Tävla i bilstereo? Besök Svenska Bilstereoförbundet för info.
Datsun 240Z "Fairlady Z" (1973)
Senast i forumet
Diskussionsforum
Projekt
Evenemang