installation av Type R mätare Olje temp\oljetryck

Olsson__
22 december 2008 · 136 Inlägg

tjenare, har prec fått hem en oljetryckmätare och en oljetemp märket är Type R och är beställt ifrån ridetech.   mätarna är elektroniska och jag fattar inte hur man kopplar in dom . 

Sitter 3 "stifft" i bak på mätarna  | + - s |    +och - vet jag ju vart dom ska men s vad ska kopplas till den . och så fick jag med en grejj som jag inte vet vad den är till för eftersom det inte finns några anslutningar på den . skulle vara tacksam om någon kunde ge mig en beskrivning på hur man kopplar in båda mätarna säg till ifall bilder skulle behövas tongue. mvh olsson

Volvo v70n 2.5t "R design" (2005)
_Jonex_ Byggare Behm
22 december 2008 · 562 Inlägg

Hmm... S är med största sannolikhet Signal/ Sensor, alltså den kabeln som ska kopplas
till givaren som sitter på motorn, jag kan inget om traktorer så jag kan inte säga
var den sitter.
Bilder är alltid till hjälp..

Spåra kabeln som går från oljelampan i instrumentbrädan kanske ?

Senast redigerat av _Jonex_ (22 december 2008)

Långt ifrån proffs men gör det jag kan.
Sköter man saker snyggt så klarar man sig bättre, alltid.
Olsson__
22 december 2008 · 136 Inlägg

ne jag kan inget om kebabb bilar häller ! men det kan jag ju göra .

Volvo v70n 2.5t "R design" (2005)
MrEricsson Ratthållare PÅ Elite Nivå
22 december 2008 · 5 650 Inlägg

ej helt 100 på hur just oljetemp och oljetryck ska kopplas  men de flesta mätarna brukar ju va samma förutom att mäter från olika ställen 

+ och - är bara ta från cigg utaget  ev sätta en kabel mellan båda mätarna då de är av samma märke brukar gå och samma koppla elen till dom då..
oljetryck borde gå och ta från vart nu den sensorn är för orginal lampan lågt oljetryck
temp måste man fått med nån sensor till då de felstar bilarna inte mäter oljetemp

har du inget kopplings schema?

Volvo 142 "De Luxe" (1974)
linusv
22 december 2008 · 35 Inlägg

För att få oljetempen behöver du antingen göra en egen gänga in i tråget eller skaffa en sandwichplate med fördigt uttag, typ: http://www.kudoz.se/view_product.php?ID=67. Själva sensorn bör följa med mätaren.

/Linus V
Göteborg
Senast i forumet
Diskussionsforum
Projekt
Evenemang