Moderkorts Temperatur?

-Kotten- www.drcljusdal.se
22 oktober 2008 · 679 Inlägg

henrikh skrev:
Vissa moderkort har faktiskt en funktion som drar tillbaka processorns aktivitet när värmen blir för hög på själv kortet. Helt värdelöst med andra ord när man spelar osv.

bara döda i bios

hellre parkinsson's och spilla ut halva groggen, än alzheimers och glömma vart man ställde den!
Sushikocken Sleeper
22 oktober 2008 · 3 084 Inlägg

Nu när man ändå håller på med kylteknik i skolan så tänkte jag på ett litet projekt snart och bygga ett litet kylaggregat och bygga in i datorn smile Men frågan är bara om man får tid till det och man kan hitta en pyttekompressor. Fläktarna låter som tröskverk datorn har nått år på nacken tänkte det var dax att göra något åt saken! Får se när man permafrusit burken haha.
smått OT men.

Usama C4 whitehouse, Clinton runs for barrack and bin ladin behind bush, where Bill plays with maiden - Run to the hillary, saddamly Reinfeldt FRA the quida(basen) makes law and Al become a bloody gore.
Dirka dirka muhammed Djihad!
schtunken
22 oktober 2008 · 123 Inlägg

henrikh skrev:
Vissa moderkort har faktiskt en funktion som drar tillbaka processorns aktivitet när värmen blir för hög på själv kortet. Helt värdelöst med andra ord när man spelar osv.

Det är nog CnQ du tänker på, Cool 'N Quiet, ja helt värdelöst, det får jag hålla med om.

Urkas Kräsen grafiker
23 oktober 2008 · 1 775 Inlägg

Och stående förslaget till folk: Damma ur datorn med jämna mellanrum, kan göra underverk för tempraturen.

Whine whine!
Mortalis VW-nörd?
23 oktober 2008 · 4 332 Inlägg

beta skrev:

henkebenke skrev:

beta skrev:

Jo men sen var ju inte 86486 och tidigare speciellt snabba heller.

*host 80486 host*

Ja förlåt, blandade ihop 8086 och 80486.

Kotten- Vad en cpu idag håller idle när kärnorna är nedthrottlade är helt orelevant. Temperaturer ska jämföras vid 100% load, på alla kärnor. Min e8200 @ 3,4ghz @ 1,24v med 100% load på bägge kärnorna ligger runt 52c med thermalright ultima. De ligger förövrigt alltid på 100% då jag foldar med smp-klienten, samtidigt som gpun även den ligger på 100% load med gpu-klienten.
Så belasta dina kärnor 100% ett par timmar och se om din cpu inte är över 25-27c då.

Bara för att du inte klarar att ha en låg temperatur i datorn betyder de itne att andra inte kan tongue
Har en server på en sval och mörk plats, 4st 90mm fläktar, 3st 120mm fläktar och några hårddiskar å så.
Kört hårt med den och CPU går inte över 30...
Hårddiskarna ligger också de kring 18-32 grader (beroende på disk, gamla = varma, nya = svala). Vid hård belastning här stiger HD tempen med ca 1-2 grader.
Märkte detta när jag bland annat återskapade 1tb data och sedan när ja kopierat ett par terabyte...

beta
23 oktober 2008 · 804 Inlägg

Mortalis skrev:

beta skrev:

henkebenke skrev:

*host 80486 host*

Ja förlåt, blandade ihop 8086 och 80486.

Kotten- Vad en cpu idag håller idle när kärnorna är nedthrottlade är helt orelevant. Temperaturer ska jämföras vid 100% load, på alla kärnor. Min e8200 @ 3,4ghz @ 1,24v med 100% load på bägge kärnorna ligger runt 52c med thermalright ultima. De ligger förövrigt alltid på 100% då jag foldar med smp-klienten, samtidigt som gpun även den ligger på 100% load med gpu-klienten.
Så belasta dina kärnor 100% ett par timmar och se om din cpu inte är över 25-27c då.

Bara för att du inte klarar att ha en låg temperatur i datorn betyder de itne att andra inte kan tongue
Har en server på en sval och mörk plats, 4st 90mm fläktar, 3st 120mm fläktar och några hårddiskar å så.
Kört hårt med den och CPU går inte över 30...
Hårddiskarna ligger också de kring 18-32 grader (beroende på disk, gamla = varma, nya = svala). Vid hård belastning här stiger HD tempen med ca 1-2 grader.
Märkte detta när jag bland annat återskapade 1tb data och sedan när ja kopierat ett par terabyte...

Ingenting av vad du har skrivit är av något vidare värde då du inte har nämnt ett skit om vad du har för hårdvara. Du har 4*90 och 3*120, ja grattis då är den knappast ljudlös utan låter snarare värre än ett reaplan från afrika (vilket min är och jag kan även köra allt utom nätagg helt passivt kylt om jag så känner för det). Dina diskar ligger på 18c, ja då har du en rumstemp på som mest 15c, bara där har du 7c "fördel". En server pressas i stort sett aldrig till 100% cpu-load, än mindre på bägge kärnorna och aldrig konstant 24/7. Att du kopierar 1tb hit och dit påverkar inte heller direkt cpun. Så länge du inte har dom nya super IO-ssd (inte vanliga ssd mao).

Och jo, jag kan hålla min cpu-temp låg, men som du sett ovan har jag drygt 700mhz OC och använder den till max hela tiden, med enbart 500rpm på cpu-fläkten.
Så skriv något vettigt nästa gång istället för ett tomt inlägg (ingen fakta om hw osv) och ett påhopp om mina kunskaper om datorer. Är ju bara 16år sen jag hade min första dator...

-Mackan- Fire And Silk
24 december 2008 · 2 254 Inlägg

*BUMP*

Jo, det är så att jag har laddat hem ett program vid namn Core Temp, och det visar att min kärnor ligger på 6grader respektive 16grader med 0% load. Kan det verkligen stämma?

SpeedFan visar 16grader respektive 54grader, i 0% load, det kanske är det som menas med Idle?

Everest Home viasar att CPU temperaturen ligger på 31grader med 0% load.

Här kommer en bild:

Kanske får trycka på bilder för att få den större. (Tryck på bilden 2ggr för att får den stor.)
https://www1.garaget.org/gallery/archive/54426/527130_wlmtk8.jpg

Tacksam om någon kan säga om temperaturerna är ''Normala''

Mvh Markus

Senast redigerat av -Mackan- (24 december 2008)

Det viktiga är inte att ha rätt, utan att straffa de som har fel. ''Gustav Svensson''
Somliga kallar det lyx, Mercedes Benz kallar det för standard.
Mercedes Benz 500E W124 "Fire And Silk" (1992)
Mercedes 300 TDT "Superturbodiesel" (1993)
Senast i forumet
Diskussionsforum
Projekt
Evenemang