4183
Sök

råd om hertz ml 165

Billjuds fanatiker.
2 853 Inlägg
24 december 2008
Trådstartare
#1
hertz ml 165
6,5" midbas
92dB/SPL
300 Watt PEAK/ 150 Watt RMS
35Hz-6KHz
4 ohm

är sugen på o komplettera systemet me sådana..
va ska man köra för delnings filter upp till 4.5khz elr?
nån me erfarenhet av dom?
rätt nice o pressa 35hz med 6.5"
kan dom funka som tex kickpaneler?elr o ha i  instrumentbrädan.
jag har ju redan dubbla k2 kitt i dörrarna,elr ska man flytta på ett par av dom?

/patrik
Senast redigerat av pattilatti2 (24 december 2008)


6 851 Inlägg
24 december 2008
#2
Skall du ha dem som mellanregister eller som midbasar? vart har du tänkt att ha Hp delningen på dem?
För skall du ha dem som mellanregister så bör du dela av dem runt 60-70hz tycker jag..
Annars tror jag att det kan bli lite konstigt med nerdre midbasen då du även har dubbla kitt i dörrarna.
Jag har annars Hertz HV163 till salu..skicka isf. PM.. wink


Billjuds fanatiker.
2 853 Inlägg
24 december 2008
Trådstartare
#3
TT-Avant skrev:
Skall du ha dem som mellanregister eller som midbasar? vart har du tänkt att ha Hp delningen på dem?
För skall du ha dem som mellanregister så bör du dela av dem runt 60-70hz tycker jag..
Annars tror jag att det kan bli lite konstigt med nerdre midbasen då du även har dubbla kitt i dörrarna.
Jag har annars Hertz HV163 till salu..skicka isf. PM.. wink

hmm..men ja delar ju dom i dörrarna nu i 60hz..

men va blir de galet om ja skulle dela dom på tex 35hz?rent på ett 2kanals steg då.utan delningsfilter.
elr ska jag köra  me ett löst delningsfilter,va sugen på ett morel t bra pris.
är sugen på o ha dom som bara midbasar,nu blir ja helt snurrig.

om ja kör dörrarna nu på hp60hzdelning
basarna på 60hz med.lp

va fan,de blir ju hel fel då elr?
kanske skulle skaffa mig några 3.5" osv me då? har du nå bra förslag på och lösa detta?

jag ska googla in dom du du nämde o kika..pm..om ja e intress..smile


6 851 Inlägg
24 december 2008
#4
pattilatti2 skrev:
TT-Avant skrev:
Skall du ha dem som mellanregister eller som midbasar? vart har du tänkt att ha Hp delningen på dem?
För skall du ha dem som mellanregister så bör du dela av dem runt 60-70hz tycker jag..
Annars tror jag att det kan bli lite konstigt med nerdre midbasen då du även har dubbla kitt i dörrarna.
Jag har annars Hertz HV163 till salu..skicka isf. PM.. wink

hmm..men ja delar ju dom i dörrarna nu i 60hz..

men va blir de galet om ja skulle dela dom på tex 35hz?rent på ett 2kanals steg då.utan delningsfilter.
elr ska jag köra  me ett löst delningsfilter,va sugen på ett morel t bra pris.
är sugen på o ha dom som bara midbasar,nu blir ja helt snurrig.

om ja kör dörrarna nu på hp60hzdelning
basarna på 60hz med.lp

va fan,de blir ju hel fel då elr?
kanske skulle skaffa mig några 3.5" osv me då? har du nå bra förslag på och lösa detta?

jag ska googla in dom du du nämde o kika..pm..om ja e intress..smile

Jag säger inte ATT det blir fel, Men det kan mycke väl bli så att det blir lite kaka på kaka..
Jag hade nog kört dem på brädan till kanske 80hz och runt 18-24dB branthet, sedan hade dem i dörrarna fått ta vid ner till runt 80hz/12-18dB ner till runt 50hz (om detta funkar för dina midbasar?)
Men delningen på dem i brädan beror ju endel på monteringen oxå som du vet, stabila bafflar och bra dämpning så kan det funka.
Basen vet jag ej vad det är för någon eller hur djupt den kan spela..men runt Lp 50hz/18dB ner..(portad låda=subsonic runt 25hz?)
Vet ej om detta skulle funka i din bil..? Men man kan ju testa där och sedan finjustera så klart..


Billjuds fanatiker.
2 853 Inlägg
24 december 2008
Trådstartare
#5
TT-Avant skrev:
pattilatti2 skrev:
TT-Avant skrev:
Skall du ha dem som mellanregister eller som midbasar? vart har du tänkt att ha Hp delningen på dem?
För skall du ha dem som mellanregister så bör du dela av dem runt 60-70hz tycker jag..
Annars tror jag att det kan bli lite konstigt med nerdre midbasen då du även har dubbla kitt i dörrarna.
Jag har annars Hertz HV163 till salu..skicka isf. PM.. wink

hmm..men ja delar ju dom i dörrarna nu i 60hz..

men va blir de galet om ja skulle dela dom på tex 35hz?rent på ett 2kanals steg då.utan delningsfilter.
elr ska jag köra  me ett löst delningsfilter,va sugen på ett morel t bra pris.
är sugen på o ha dom som bara midbasar,nu blir ja helt snurrig.

om ja kör dörrarna nu på hp60hzdelning
basarna på 60hz med.lp

va fan,de blir ju hel fel då elr?
kanske skulle skaffa mig några 3.5" osv me då? har du nå bra förslag på och lösa detta?

jag ska googla in dom du du nämde o kika..pm..om ja e intress..smile

Jag säger inte ATT det blir fel, Men det kan mycke väl bli så att det blir lite kaka på kaka..
Jag hade nog kört dem på brädan till kanske 80hz och runt 18-24dB branthet, sedan hade dem i dörrarna fått ta vid ner till runt 80hz/12-18dB ner till runt 50hz (om detta funkar för dina midbasar?)
Men delningen på dem i brädan beror ju endel på monteringen oxå som du vet, stabila bafflar och bra dämpning så kan det funka.
Basen vet jag ej vad det är för någon eller hur djupt den kan spela..men runt Lp 50hz/18dB ner..(portad låda=subsonic runt 25hz?)
Vet ej om detta skulle funka i din bil..? Men man kan ju testa där och sedan finjustera så klart..

nja k2orna går till 60hz sku ja tro iaf enl spec:P har ej testa lägre heller:P
basarna är hertz spl basar..kör dom sku ja tro på ca 60hz ungefär 25/30 på subsonic..

men ja fattar att de blir lite kaka på kaka av de om ja kör som ja tänker men nu är ja trött o tongue
får planera till de lite mer men e sugen nu när de är mellandags rea på o utöka lite..


6 851 Inlägg
24 december 2008
#6
hmm..K2 spelar väl djupare än 60hz, i verkligheten..roll
Senast redigerat av TT-Avant (24 december 2008)


Billjuds fanatiker.
2 853 Inlägg
24 december 2008
Trådstartare
#7
2-way system
Woofer: 165 mm (6-1/2')
Voice Coil: 40 mm (1-9/16')
Magnet: 100 mm (4')
Tweeter: 45 mm (1-3/4') tioxid 5 inverted dome
separate crossovver 18 dB/octave (3,8 kHz).
Adjustable tweeter and midrange level
Basket reinforcement
Max power handling: 200 W
Nom. power handling: 100 W
Sensitivity: (2,8 V/1m): 92,5 dB
Frequency response: 60Hz - 22 kHz
Impedance: 4ohm

får ja väl köra dom lägre då:D va fan


1 631 Inlägg
26 december 2008
#8
Specarna kan du inte lita på. Allt hänger på hur du monterar elementen!

Med dubbla sexor i dörren är det ett schysst mellanregister på brädan du ska ha ihop med en trevlig diskant.

// Gurra
BMW 530 med Alpine F1 Status, Scanspeak Illuminator, 2 x Genesis DMA, 4 x Genesis DMX
Tävla i bilstereo? Besök Svenska Bilstereoförbundet för info.

Gasglad
3 244 Inlägg
26 december 2008
#9
Hejsan, så det låter konstigt om man ha 6,5 i dörrarna samt 5,25 som mellanregister? Ska man placera mellanregistret högre upp tillsammans med diskanterna?!

Typ, 6,5 middbas i dörr och 5,25 och diskanter i intrumentpanelen?
Senast redigerat av MrCarfreak (26 december 2008)

//Carfreak

Bad music kills good sound
7 241 Inlägg
26 december 2008
#10
MrCarfreak skrev:
Hejsan, så det låter konstigt om man ha 6,5 i dörrarna samt 5,25 som mellanregister? Ska man placera mellanregistret högre upp tillsammans med diskanterna?!

Typ, 6,5 middbas i dörr och 5,25 och diskanter i intrumentpanelen?

Lyssnar du på vad folk säger?
Jag sade detta på Zatzy att man inte skall ha midbas och mellanregister i samma utrymme.................

Audison Audioquest Autoleads E.A.D Focal Nakamichi Odyssey STP


Sök