4815
Sök

kompsänkning

39 Inlägg
26 december 2008
Trådstartare
hej, jag undrar hur mkt man ska svarva ner kolvarna. jag har en 740 16v som ska turbokonverteras, 10bar orginal, vill ha typ 8, har höra att man kan sätta dubbla topppackningar å sånt, käns som att det inte är så serigöst?? vad händer om man svarvar ner kolvarna för mkt?
tacksam för alla svar!!

hej jag är en liten apa :D

Entreprenör
1 784 Inlägg
26 december 2008
risapa skrev:
hej, jag undrar hur mkt man ska svarva ner kolvarna. jag har en 740 16v som ska turbokonverteras, 10bar orginal, vill ha typ 8, har höra att man kan sätta dubbla topppackningar å sånt, käns som att det inte är så serigöst?? vad händer om man svarvar ner kolvarna för mkt?
tacksam för alla svar!!

De som händer vid svarvning e att kolvarna försvagas...kan inte just volvotrim så bra men all försvagning av kolvar e inte bra..!

Meister
6 763 Inlägg
26 december 2008
Ett alternativ är att åka på etanol och på så vis undvik spikningar. Jag vet att man svarvar kolvar på bmw men volvo har jag aldrig hört talas om att man gör de på. Men det måste finnas turbokolvar till 16v eftersom att de är så många som bygger sånna. Annars så kollar du lite på folk som har byggt sånna maskiner här och skickar ett pm till dom och frågar hur de har gjort

Byggare Behm
562 Inlägg
26 december 2008
Fräs ur kanalerna i toppen, det är kompsänkning.
Större volym = Mindre komp men det förlorar man botttenvrid på.
Andra stakar och kolvar typ KL-racing kanske ?
Hört att man kan köra med stakar och kolvar från en volvo-diesel också.

Vet du vad du ger dig in på ?
Om inte så rekommenderar jag dig att prata med någon som kan bygga turbo-motorer,
det blir billigast så, att slipa och svarva själv efter eget huvud brukar inte gå så bra.
Om inte annat så köp en turbomotor och bygg på , då kan man göra lite ändringar
själv iaf.

Långt ifrån proffs men gör det jag kan.
Sköter man saker snyggt så klarar man sig bättre, alltid.

Sök