4893
Sök

Skillnad på mono/stereo när det gäller Baslådor?

576 Inlägg
29 december 2008
Trådstartare
#1
Som rubriken lyder... Vad är skillnaden igentligen? Är det smartast att brygga detta slutsteg:
• 14.4V (20Hz-20kHz/4Ω): 2 x 125 W/1 x 380W (bridged)
• 14.4V (20Hz-20kHz/2Ω): 2 x 190W

Om man använder En 12" baslåda? Så att man får ut 380W?

Billjuds fanatiker.
2 853 Inlägg
29 december 2008
#2
du kan använda flera basar bara du serie kopplar så du behåller 4 ohm elr köra endast en o köra den i bryggat läge,i 4 ohm


576 Inlägg
29 december 2008
Trådstartare
#3
Det går inte att bryggkoppla samt seriekoppla? Vad menas exakt med bryggkoppling och hur gör man det enklast?

Billjuds fanatiker.
2 853 Inlägg
29 december 2008
#4
du använder + fr ena kanalen o - fr den andre,, oftast utmärkt vilka kanaler du ska avända..


576 Inlägg
29 december 2008
Trådstartare
#5
pattilatti2 skrev:
du använder + fr ena kanalen o - fr den andre,, oftast utmärkt vilka kanaler du ska avända..

Hur menar du?
Alltså hur bryggkopplar man om man har en 12" baslåda med ett slutsteg?
Senast redigerat av Traz (29 december 2008)

Billjuds fanatiker.
2 853 Inlägg
29 december 2008
#6
du tar  basens plus o lägger den i kanal A på plus..sen tar du basens minus. o lägger den i kanal B på -
bryggläget markeras ofta av en symbol ovan på kanalerna/elr så står de bridged mode.
Senast redigerat av pattilatti2 (29 december 2008)


Bad music kills good sound
7 241 Inlägg
29 december 2008
#7
På ditt tänkta Pioneersteg använder du vänster plus till basens plus och höger minus till basens minus.
Viola.....steget är bryggkopplat.
Kommer funka bra med din tänkta baslåda då den har en enkelspolig bas på 4 ohm....

Audison Audioquest Autoleads E.A.D Focal Nakamichi Odyssey STP

576 Inlägg
29 december 2008
Trådstartare
#8
Kolla ifall detta stämmer och skriv gärna hur mycket Watt och Ohm basen kommer få vid samtliga kopplingar:

BRYGG: http://img366.imageshack.us/my.php?image=bryggpp9.jpg
EJ BRYGG: http://img366.imageshack.us/my.php?image=ejbryggbo1.jpg

Att bryggkoppla verkar vara ganska lätt..

GAS democar 2018!
8 744 Inlägg
29 december 2008
#9
Kopplingen på bild #1 blir inte så bra eftersom det inte är bryggkoppling, läs vad det står ovanför kopplingsplintarna. För bryggkoppling ska du använda - på höger kanal och + på vänster kanal. Steget kommer då att belastas med 2Ohm/kanal kan man säga (eftersom basen är på 4Ohm). I det läget kommer du att få ut maximalt med effekt till din bas, alltså 380W.

Om du däremot kör på kopplingen enligt bild #2 så kommer du bara att använda ena kanalen på steget, som då kommer att belastas med 4Ohm (eftersom att basen fortfarande är på, just det, 4Ohm). Då kommer du bara att få ut 125W.


MVH// Christoffer

Saab 9-3SC {SQ-edition}
Ny bil och nytt projekt, nu börjar allvaret!

576 Inlägg
29 december 2008
Trådstartare
#10
ChriZtoffer skrev:
Steget kommer då att belastas med 2Ohm/kanal kan man säga (eftersom basen är på 4Ohm). I det läget kommer du att få ut maximalt med effekt till din bas, alltså 380W.

380W i 4 ohm totalt?
Senast redigerat av Traz (29 december 2008)

Bad music kills good sound
7 241 Inlägg
29 december 2008
#11
Traz skrev:
ChriZtoffer skrev:
Steget kommer då att belastas med 2Ohm/kanal kan man säga (eftersom basen är på 4Ohm). I det läget kommer du att få ut maximalt med effekt till din bas, alltså 380W.

380W i 4 ohm totalt?

Anslutningarna längst ut i plinten. Lämna de två i mitten.
Vilken som är plus o minus står.

Nja...inte totalt utan RMS...maxeffekt är ngt mer. Men hur mkt mer framgår inte.

Audison Audioquest Autoleads E.A.D Focal Nakamichi Odyssey STP

576 Inlägg
29 december 2008
Trådstartare
#12
Vad bra, då vet jag. Tack!

576 Inlägg
29 december 2008
Trådstartare
#13
Lonefox skrev:
På ditt tänkta Pioneersteg använder du vänster plus till basens plus och höger minus till basens minus.
Viola.....steget är bryggkopplat.
Kommer funka bra med din tänkta baslåda då den har en enkelspolig bas på 4 ohm....

Är du säker på det? Här är länken till basen igen: http://www.pioneer.se/se/products/25/13 … index.html

Sen om man bryggkopplar enligt ditt förslag, hoppas jag att det funkar bra med steget, eftersom det i stegets manual står att det finns risk att ha sönder steget om man kopplar på ett visst sätt såsom:

Installera/använd INTE Pioneer-förstärkaren genom att parallellkoppla högtalare med
4 ohm impedans (eller lägre) för att få ett 2 ohm (eller lägre) bryggkopplingsläge (Schema B).
Felaktig bryggkoppling kan leda till skador på förstärkaren, rökutveckling eller
överhettning. Förstärkarens hölje kan bli hett och du kan riskera lättare brännskador om
du vidrör det.
För att korrekt installera och använda bryggkopplingsläge för en tvåkanalsförstärkare
och 4 ohm belastning, parallellkoppla två 8 ohm-högtalare med Vänster + och Höger –
(Schema A) eller använd en enda 4 ohm-högtalare. För en fyrkanalsförstärkare, följ
kopplingsschemat för bryggkoppling som finns på baksidan av förstärkaren och
parallellkoppla två 8 ohm-högtalare för 4 ohm belastning eller använd en enda 4 ohm-högtalare
per kanal.

Illustrationer på sidan 3: http://www.service.pioneer-eur.com/pees … T-SDNF.pdf

576 Inlägg
29 december 2008
Trådstartare
#14
Är det någonting man behöver ställa in på själva slutsteget när man har kopplat in den i bilens elektronik och baslådan?

Bad music kills good sound
7 241 Inlägg
29 december 2008
#15
Dröni har förklarat detta i din tråd om DLS-steget.

Korta svaret: Det ÄR ingen fara att koppla med den basen på det viset.

JA du behöver ställa in lite på steget...läs manualen och ställ in reglagen som beskrivs.

Audison Audioquest Autoleads E.A.D Focal Nakamichi Odyssey STP


Sök