4603
Sök

Mini/Micro dator / Netbooks, nått att ha ?

Adder
972 Inlägg
5 december 2008
Trådstartare
Fundera på att köpa en Asus EEE 16GB HDD 1 GB Ram men är de mycket att hänga i granen ?

Ska ha den mesta dels som surf dator med mobilt bredband och se lite filmklipp. Funkar den bra till sådana saker ?

\\ <°)))))>< ><((°> //
// ‹«‹ • Adder • ›»› \\
\\Projekttråd Nissan 200SX //
// <°))>< ><(((((°> \\

Diktator
968 Inlägg
5 december 2008
polare har en, funkar enligt honom bra... han använder den till att se effekt kurvor och sånt skit i bilen.. så borde ju funka med dom sakerna du ska ha den till... liten och smidig som fan är det kan jag dock säga...

vad jag vet får man med en verison av linux när man köper dom, men om man exempelvis söker på "windows xp lite" eller kombinerar windows xp eee så kan man får information om andra operativ system som är bantade för just datorer man vill ha så lite saker på som möjligt och att det ska flyta på snabbt och enkelt...
Senast redigerat av Brandis (5 december 2008)

OEM <3
6 957 Inlägg
5 december 2008
Tänk dig att den ska användas, kanske skulle en skärm på 13-15" vara bättre i längden?

OEM <3

Adder
972 Inlägg
5 december 2008
Trådstartare
Brandis skrev:
polare har en, funkar enligt honom bra... han använder den till att se effekt kurvor och sånt skit i bilen.. så borde ju funka med dom sakerna du ska ha den till... liten och smidig som fan är det kan jag dock säga...

vad jag vet får man med en verison av linux när man köper dom, men om man exempelvis söker på "windows xp lite" eller kombinerar windows xp eee så kan man får information om andra operativ system som är bantade för just datorer man vill ha så lite saker på som möjligt och att det ska flyta på snabbt och enkelt...

Anledningen till att de använder Linux är ju att de är billigt samt flyter på bra. Men de går ju alltid att byta om man vill.

\\ <°)))))>< ><((°> //
// ‹«‹ • Adder • ›»› \\
// <°))>< ><(((((°> \\

Adder
972 Inlägg
5 december 2008
Trådstartare
Bjork skrev:
Tänk dig att den ska användas, kanske skulle en skärm på 13-15" vara bättre i längden?

Jo visst men då blir de genast dyrare samt att batteritiden blir mindre. Samt att storleken är lagom att bära med sig.

\\ <°)))))>< ><((°> //
// ‹«‹ • Adder • ›»› \\
// <°))>< ><(((((°> \\

FreddeK
5 december 2008
tror det bara är en fluga tyvärr och varför vill folk ha mindre skärmar helt plötsligt....köp en iphone eller liknande istället.

Forummoderator
10 576 Inlägg
5 december 2008
Jag köpte mig en Asus Aspire One A150.  Det innebär en liten smidig dator som har hygglig prestanda. Den får dessutom plats bakom ratten när jag mappar bilen vilket var marigt med en vanlig laptop.

Processorn på 1.6jigg funkar helt okej. drar photoshop CS3 utan bekymmer.  Det händer att det blir en paus på 2-3sek ibland när man öppnar nya fönster i IE7, men annars kanon.

till mappningen är den underbar.

Har dessutom byggt in blåtand samt HSDPA vilket gör den till en mycket komplett maskin  smile  trådlöst ljud i bilen och jag kan ha Webcamen i framrutan så polarna får lite Live Action hemma i TV soffan smile

Aspire One får ++++ av mig smile

Just nu finlirar jag två mappar åt kompisar i två olikva versioner av nira, lyssna på Gigi på youtube samt skissar på en ny hemsida i CS3/FP utan trubbel smile
Senast redigerat av torpis (5 december 2008)

-=[Performance by Torpis]=-
Elbil på riktigt - mina minnesanteckningar
-=Lite roligt att de som absolut inte har tid att pausa för att ladda sin elbil har tid att vara online på Garaget 24/7=-

Diktator
968 Inlägg
5 december 2008
Adder skrev:
Brandis skrev:

Anledningen till att de använder Linux är ju att de är billigt samt flyter på bra. Men de går ju alltid att byta om man vill.

jo, jag vet, men om program är kompatibla med linux är ju deras största svaghet

www.bimmerpower.org
3 995 Inlägg
6 december 2008
Idag kan man hitta olika bärbar datorer och jag ha tittat på en Lacer 12 tum som kommer att sälja från januari
Dem har störe batteri kapacitet, webb cam, DVD bränare, och mer, inbyggd 3G så att man kan har en telefon kort så att man kan surfa var som helst (hel perfekt)
Jag ha fått rätt bra upplysning om den och jag tror att den kommer att sälja som smör.

varje beröring av bromspedalen är första tecken av rädsla!!!
För BMW entusiaster www.bimmerpower.org

Kräsen grafiker
1 775 Inlägg
6 december 2008
Brandis skrev:

Iofs finns eeen att köpa med xp om man vill det. Men linux är ju såklart roligare och även lite billigare.
Men sålänge man ska surfa o kolla filmklipp så funkar ju en netbook alldeles utmärkt imo. Och idén med iphone är tyvärr inte helt bäst. Iphonen är väldigt lätt att surfa på ja, men jämfört med en dator så är den fortfarande ljusår ifrån.

Whine whine!

9 108 Inlägg
6 december 2008
För stora för att ha i fickan och för små för att använda fullt ut som dator.. Nej inget jag skulle lägga pengar på, hellre en vanlig laptop i lite mindre format. Ska man ändå använda den kan man lika gärna bära med sig den i en liten väska.

Adder
972 Inlägg
6 december 2008
Trådstartare
alain skrev:
Idag kan man hitta olika bärbar datorer och jag ha tittat på en Lacer 12 tum som kommer att sälja från januari
Dem har störe batteri kapacitet, webb cam, DVD bränare, och mer, inbyggd 3G så att man kan har en telefon kort så att man kan surfa var som helst (hel perfekt)
Jag ha fått rätt bra upplysning om den och jag tror att den kommer att sälja som smör.

Okey ca pris på den då ?

\\ <°)))))>< ><((°> //
// ‹«‹ • Adder • ›»› \\
// <°))>< ><(((((°> \\

Diktator
968 Inlägg
6 december 2008
Urkas skrev:
Brandis skrev:

Iofs finns eeen att köpa med xp om man vill det. Men linux är ju såklart roligare och även lite billigare.
Men sålänge man ska surfa o kolla filmklipp så funkar ju en netbook alldeles utmärkt imo. Och idén med iphone är tyvärr inte helt bäst. Iphonen är väldigt lätt att surfa på ja, men jämfört med en dator så är den fortfarande ljusår ifrån.

okej, när polaren köpte så fanns det bara med linux eftersom windows xp kostar pengar via lincens och tar runda slängor 10 gb när man upptaterat det helt, vilket lämna 6 gb till program... sen så drar ju xp massa tackvare onödiga program, och eee datorerna största nackdel är ju deras flash minne som hårddisk... därför "lite" funkar så bra

Adder
972 Inlägg
6 december 2008
Trådstartare
Brandis skrev:
Urkas skrev:
Brandis skrev:

okej, när polaren köpte så fanns det bara med linux eftersom windows xp kostar pengar via lincens och tar runda slängor 10 gb när man upptaterat det helt, vilket lämna 6 gb till program... sen så drar ju xp massa tackvare onödiga program, och eee datorerna största nackdel är ju deras flash minne som hårddisk... därför "lite" funkar så bra

De finns ju hårddisk i vissa men varför betala ca 1000 spänn för 80GB du kan man ju lika gärna köra med ett stort usb minne och/eller en extern hårddisk.

\\ <°)))))>< ><((°> //
// ‹«‹ • Adder • ›»› \\
// <°))>< ><(((((°> \\

Adder
972 Inlägg
6 december 2008
Trådstartare
Blir att shoppa imorrn på OnOff

Dator 1200 kr med telia mobilt bredband i 12 månader samt att man surfar kostnadsfritt t o m påsk. Känns som en bra deal. Och sen köpa till en externhårddisk.

\\ <°)))))>< ><((°> //
// ‹«‹ • Adder • ›»› \\
// <°))>< ><(((((°> \\

Adder
972 Inlägg
6 december 2008
Trådstartare
Som jag fatta de så är de ju 2 slots för minne. Ett är väl upptaget för 1 gigs minnet som redan sitter i men de andra borde man väl kunna köpa ett SODIM minne DDR 2 (PC5300) eller ?

\\ <°)))))>< ><((°> //
// ‹«‹ • Adder • ›»› \\
// <°))>< ><(((((°> \\

VW-nörd?
4 332 Inlägg
7 december 2008
Adder skrev:
Som jag fatta de så är de ju 2 slots för minne. Ett är väl upptaget för 1 gigs minnet som redan sitter i men de andra borde man väl kunna köpa ett SODIM minne DDR 2 (PC5300) eller ?

Ja, farsan uppgraderade sin EEE pc med 1gb till, fick dock fixa en ny kärna, men han har en äldre EEE så möjligt att de nya modellerna har stöd redan för större.
Blev iaf en viss skillnad, och meningen med dem är ju att man kan ha dom i knät å köra lite surf, väger ju bara 1kg, samt att den inte e så tung i knät.
Starttiden på den med Linux är ju runt en halv minut, så visst finns det nytta av de??? De kommer knappast bara vara en fluga...
Vem fan behöver blu ray spelare och dubbellagers dvd på sin bärbara dator, egentligen? tongue Fan inte många privatpersoner iaf...flesta vill bara göra enkla grejer.

EEE duger iaf bra till att köra youtube skit å surfa.
Köp inte en med XP, blir dyrare, och slöare...

Inga konstigheter
2 064 Inlägg
7 december 2008
Bara det går att mappa med den så ären ju najs. smile

EVOLUTION GARAGE
1 837 Inlägg
31 december 2008
Asus EEE finns med 160gb disk och 10" skärm också.
Eftersom den är lite större, finsn bluetooth och lite andra grejjer med.

Funderar kring detta eftersom jag letar efter en liten smidig dator att ha med mig i kameraväskan, (ryggsäck).
Skall huvudsakligen användas till:

Surf.
Mellanlagring av bilder vid fototillfällen.
Bildregigering i photoshop, (enklare saker).
Lite filmklipp/film ibland kanske..
Ha med sig dator helt enkelt. smile

Tankarna står i att vänta lite till på eventuella rykten om nya mindre datorer, eller om man skall lägga till nån tusing och skaffa sig en riktig laptop i 13" segmentet med dvd/brännare..

//Edge

25 Inlägg
31 december 2008
Själv kör jag Aspire One och är helnöjd,. används i huvudsak till filmer då jag övernattar i lastbilen.
Jag tycker det är en alldeles utmärkt kompromiss mellan storlek och prestanda.

Sök