4446
Sök

Har du en SID-dator i din Saab som har tappat massor med pixlar?? Från oläslig till fabriksny :)

14 Inlägg
6 januari 2009
Trådstartare
#1
Tjena, här är ett problem som många Saabägare har.

Vad gör man om man inte kan läsa av sin SID dator och inte vill lägga ut 2000kr för reparation?
Detta gjorde jag:

1: Montera bort handsfacket
2: Sätt i 4st 3-tums spik i de fyra hålen i stereon, tryck ut den med handen bakifrån.
3: Dra ut den lilla listen som sitter inder SID:en och stoppa sen in handen bakom och tryck till.
4: Koppla loss Kabeln och ta ur SID:en.
5: Ta bort de få skruvar som håller sidden ihop och montera isär den tills du har displayen hängandes från kretskortet enbart i den breda (Isosladden) eller vad den nu heter :)
6: Nu ser du Isosladden som är fastklistrad på kretskortet, det är nu du ska ta fram ditt strykjärn som är så flitigt använt ;) Stryk fram och tillbaka försiktigt. Jag började på 2 prickar sen ökade jag till full värme. Håll inte kvar för länge på samma ställe. Höll nog på i 3 minuter sen lät jag den kallna.
7: Montera ihop SID:en och tryck tillbaka den i bilen, koppla in sladden och pröva sen om det funkar.

Jag fick alla mina pixlar att funka efter första försöket, men jag har hört att det kan vara lite krångligt ibland.
Till de som vill försöka så är det bara att börja, det enda du behöver är torx.
Lycka till!!

MVH/Fredrik

Att köra Aero är som att vilja få ut den sista ketchupen från glasflaskan och när det väl kommer så kommer allt!! =D

Arbetsnarkoman...
1 098 Inlägg
6 januari 2009
#2
Har för mej det redan finns en guide på detta...

Så länge det retar dej är ja nöjd ;)

14 Inlägg
6 januari 2009
Trådstartare
#3
Nä, men aldrig fel med en extra då smile kanske större chans att det funkar tongue hoppas det i alla fall

Att köra Aero är som att vilja få ut den sista ketchupen från glasflaskan och när det väl kommer så kommer allt!! =D


Sök