Jo just... En Alaskan Husky är inte så speciellt dyra. Är det en hund för dragspann, som kommer från föräldrar som vunnit många lopp, kan den kosta pengar. Sibirien och Malamute är dyrare pga att det är en godkänd ras. Kostnaderna på valpar, är så olika från kennel till kennel.. Att köpa från privata är oftast lite billigare... Men då är det inte säkert att de är seriösa och hunden kanske inte är reggad, id-märkt, vaccinerad mm.. Och du har ingen möjlighet att få reda på ursprunget och psyket i valpen.
Har läst mycket om hybrider, vi hade våra misstankar om vår hund. Vi köpte av privata, han var varken reggad eller vaccinerad.. Och hans bakgrund vet vi inget om. Han har många likheter med vargar, men med huskys kan man aldrig vara så säker.. Eftersom de har en naturlig likhet med vargar. Så jag har försök läsa mig till så mycket som möjligt. En sak har jag då fått veta. Hybrider behöver inte vara elaka eller dåliga, vanliga hundar med med både ras och utan kan vara mer elak och oförutsägbara än vad en hybrid kan vara. Allt handlar bara om ägaren och uppfostran. Man måste verkligen veta vad man har att göra med. Vara erfaren, lungn med mycket tid och tålamod.
Det krävs så lite ibland, för att förstöra en hund. Så det är fel att skylla på hybriden, det är ägaren som ska veta vad de gör innan de skaffar en hybrid...