Har fått bilen förstörd, vart ska jag vända mig?

Skaune
11 januari 2009 ·

Körde på en gata i stan jag bor i, där ett järnvägsspår korsar vägen snett.
Kom körandes i 50 och när jag kör över spåret smäller det till som fan.
bilen börjar gira åt höger och jag stannar in till kanten och kollar.

Bilen står på fälgen och och däcket e på väg av, great! tar av hjulet och ser ett stort hål i däckets sida på insida och att fälgen e lite skev, går bort till spåret och tittar, där spåret korsar vägen är det ett stort hål i vägen, och upp ur det sticker ju rälsen.

Summan av det hela är ju att jag står nu med ett ett helt förstört däck, en skev fälg och en framvagn som ville dra till höger efter att jag satt på reservdäcket.
Vem ska jag vända mig till? För borde inte gatukontret eller typ vägverket stå för sånt här? eller kan ens försäkringsbolag hjälpa en? tacksam för svar!

FLindgren
11 januari 2009 · 5 089 Inlägg

vägverket. för dte är väll inte banverket som har hand om övergångarna? men ring och fråga iaf, läst om många som har kört i håler i vägar och pajjat fälgen, så har vägverket stått för kostnaderna. så ring du, och ha en trevlig ton bara:)

\Lindgren
Toyota Cressida Rx30 "Westcoast Motorsport" (1979)
Volvo S70 "Autotech Motorsport" (1999)
Volvo Xc70 "3.2L" (2008)
Expoze
11 januari 2009 · 2 024 Inlägg

Inne i stan så är det gatukontoret eller banverket.

Svensk mästare Advanced Unlimited 2012 med min Citroën C5. Bygger om och avancerar till 2013
Samarbetspartners:
Ljudbyggaren, Carlenskogs, Nascom
Ford Taunus 2300 GXL "Rackham" (1974)
Sarge
11 januari 2009 · 2 337 Inlägg

Börja med försäkringsbolaget, går det där så är ju problemet löst för din del. Funkar det inte via f-bolaget får du väl ta kontakt med ägaren av spåret och försöka göra en deal där.

I vilket fall som helst bör du uppmärksamma spårägaren så att denne kan vidta eventuella åtgärder så att ingen annan råkar ut för samma sak.

Mr_EmCom Med.lem
11 januari 2009 · 3 759 Inlägg

Liten beservisser notis, det heter inte VV längre numera är det Transportstyrelsen

200 på bakhjulen är mer än 400 på forumet!
BMW e24 635csi M-technic "The Great white shark" (1983)
vw___tompa Avstängd
11 januari 2009 · 386 Inlägg

Som han skrev så är det vägverket du ska vända dig till men du ska inte ha för höga förväntningar på att få ersättning. Jag körde i ett potthål med min golf 3a, krökte styrleden och skadade fälgen. Ringde till vägverket dom hänvisade mig till deras hemsida. Jag gick in där skrev in en skadeanmälan och skickade iväg. Fick svar att dom skulle handlägga mitt ärende, efter nån vecka så fick jag ett svar att det inte var nått fel på vägen och nästa gång jag passerade hålet så hade dom fyllt igen det. JÄVLA SVIN!

Gizmojohan
11 januari 2009 · 3 295 Inlägg

du får nog höra av dig till transportstyrelsen (VV, banverk,luftfartsverk och sjöverket har blivit ett och samma)... står på www.vv.se

Darkie dARKiE
11 januari 2009 · 5 031 Inlägg

Jag vände mig till gatukontoret i min kommun. Där satt en snubbe som hade hand om alla "skadeproblem" från fjärrvärmehålor etc etc osv.. som inte varit utmärkt med skylt"

Ett tips är att ta bilder på hålan/spåret då i mitt fall vägverket åkte dit och fixade allt på direkten för att jag inte skulle ha några bevis på att där varit fel på "gatan" Dock hade jag redan fotat där så dem fick snällt ersätta mig med ny fälg osv. Men, jag hade som sagt inte helförsäkring så jag vet inte om man ska gå igenom dem ?, kontakta båda för säkerhetsskull..!

/mvh skog

MITT BMW 328i E36 PROJEKT Just nu, SÅLD..
MITT BMW 525i E39 PROJEKT Just nu, väntan på M5-optiken... Fälgarna monterade
Skaune
11 januari 2009 ·

hann precis kontakta mitt försäkringsbolag, tjejen där vart nästan säker på att de täckte det, men bad mig återkomma imonn. Men då e ju risken bara att man åker på en självrisk. Bättre kanske att ringa vägverket. Det tråkiga var att när jag gick bort till spåret låg det ett par hjulsidor vid sidan av vägen jut vid spåret, så det e nog fler som tyvärr råkat ut för detta! man tycker ju att vägarna borde vara bättre i vårat land, men hålet var stort o djupt så kanten upp till rälstoppen var kanske 10 cm, inte konstigt att det att det small som fan!

Skaune
11 januari 2009 ·

Darkie skrev:
Jag vände mig till gatukontoret i min kommun. Där satt en snubbe som hade hand om alla "skadeproblem" från fjärrvärmehålor etc etc osv.. som inte varit utmärkt med skylt"

Ett tips är att ta bilder på hålan/spåret då i mitt fall vägverket åkte dit och fixade allt på direkten för att jag inte skulle ha några bevis på att där varit fel på "gatan" Dock hade jag redan fotat där så dem fick snällt ersätta mig med ny fälg osv. Men, jag hade som sagt inte helförsäkring så jag vet inte om man ska gå igenom dem ?, kontakta båda för säkerhetsskull..!

/mvh skog

tyvärr var det ju bäckmörkt och utan blixt på min sunkiga 2mpix kamera blev blir det inga bilder, får åka dit imonn med en annan bil o fota som bevis!

alexxe En gång till nu
11 januari 2009 · 760 Inlägg

vw___tompa skrev:
Som han skrev så är det vägverket du ska vända dig till men du ska inte ha för höga förväntningar på att få ersättning. Jag körde i ett potthål med min golf 3a, krökte styrleden och skadade fälgen. Ringde till vägverket dom hänvisade mig till deras hemsida. Jag gick in där skrev in en skadeanmälan och skickade iväg. Fick svar att dom skulle handlägga mitt ärende, efter nån vecka så fick jag ett svar att det inte var nått fel på vägen och nästa gång jag passerade hålet så hade dom fyllt igen det. JÄVLA SVIN!

En bild säger mer en tusen ord brukar de sägas.
åk tid å ta ett kort på platsen Axor för säkerhets skull + bilder på dina skador.
Cheers

Jag tror att alla mår gott av att unna sej en Nissan av och tillS14a
Germax
11 januari 2009 · 12 086 Inlägg

Mr_EmCom skrev:
Liten beservisser notis, det heter inte VV längre numera är det Transportstyrelsen

En till besserwissenotis, Vägverket finns kvar! wink

Rquired Allmänt envis
11 januari 2009 · 12 512 Inlägg

Tyvärr har många slagit sönder fälgar på hålor som befinner sig på vägbanan. Stod om detta i teknikens värld för ett tag sen, en kille hade kört i en håla med sin bmw och slagit sönder fälgarna på högersidan. VV vägrade ersättning.

En kille sa inofficiellt till TV att "skulle vi ersätta alla skador hade hela budgeten gått till enbart detta"

Motorer är som människor; Behöver de andningshjälp står inte allt rätt till.
Pedaal
11 januari 2009 · 601 Inlägg

Rquired skrev:
Tyvärr har många slagit sönder fälgar på hålor som befinner sig på vägbanan. Stod om detta i teknikens värld för ett tag sen, en kille hade kört i en håla med sin bmw och slagit sönder fälgarna på högersidan. VV vägrade ersättning.

En kille sa inofficiellt till TV att "skulle vi ersätta alla skador hade hela budgeten gått till enbart detta"

Ett hett tips till dom är att kolla på hur finnarna gör vägar. Så kanske de kan minimera utgifter på trasiga fälgar, styrleder osv..

Wikstromm Ett riktigt sprut de enda rätta
11 januari 2009 · 2 252 Inlägg

dom asfalterade om vägen hos oss i byn, så när dom lagt ut bärlager (bergskross) som är SYLvasst så skar de sönder 6däck på en månad.. vi fick ersättning för 2av däcken, för på dom andra som gick sönder var ett år gamla, dom däck vi fick ersättning för var dom splitternya däcken som gick sönder o de var inga skit däck, Michelin...

You don't get another chance, Life ain't a nintendo -
Ekis!
12 januari 2009 · 1 210 Inlägg

vw___tompa skrev:
Som han skrev så är det vägverket du ska vända dig till men du ska inte ha för höga förväntningar på att få ersättning. Jag körde i ett potthål med min golf 3a, krökte styrleden och skadade fälgen. Ringde till vägverket dom hänvisade mig till deras hemsida. Jag gick in där skrev in en skadeanmälan och skickade iväg. Fick svar att dom skulle handlägga mitt ärende, efter nån vecka så fick jag ett svar att det inte var nått fel på vägen och nästa gång jag passerade hålet så hade dom fyllt igen det. JÄVLA SVIN!

du hade ingen tanke på att fotta på plats??? de går inte lita på myndigheter i detta land..

dyr lärpenning för dig!

Opelmadness German cars, quality and beyond
12 januari 2009 · 8 197 Inlägg

Slog loss en bit ur en fälg p.g.a jordens hål i vägen på en volvo jag hade, ringde f.d VV och klagade, skulle få anmälningspapper som jag skulle fylla i, men det kom aldrig.
Fick tag på nån enhetschef, men icke. Jävla byråkratland.. mad

Samma med ett stenskott efter deras fina "sprutlagningar" med tjärgrus.

Ledsen för din situation iaf...

"You never step on the gas pedal until you know you never have to take it off."
-Sir Jackie Stewart

"Aldrig mer en Volvo!" -Jag.
BMW 528iA "Långmilaren" (1999)
Renault Laguna GrandTour Privilége "Baguettexpressen" (2002)
Audi_S-power Ingen riktig Audi utan quattro!
12 januari 2009 · 203 Inlägg

vw___tompa skrev:
Som han skrev så är det vägverket du ska vända dig till men du ska inte ha för höga förväntningar på att få ersättning. Jag körde i ett potthål med min golf 3a, krökte styrleden och skadade fälgen. Ringde till vägverket dom hänvisade mig till deras hemsida. Jag gick in där skrev in en skadeanmälan och skickade iväg. Fick svar att dom skulle handlägga mitt ärende, efter nån vecka så fick jag ett svar att det inte var nått fel på vägen och nästa gång jag passerade hålet så hade dom fyllt igen det. JÄVLA SVIN!

Har varit med om EXAKT samma sak, "de är inget fel på vägen" NÄHÄ men en vecka senare är vägen lagad... jomenvisst sad

Ingen Riktig Audi Utan quattro
Audi S4 2.2TQ
Audi RS2 Porsche "Built by Porsche Zuffenhausen" (1994)
baltis
12 januari 2009 · 1 948 Inlägg

relativt svårt att få någon ersättning för skador på bilen om dom orsakats av vägen... om jag minns mig rätt ersätter bara vv om det är så att felet på vägen (som orsakat skaddan) har åstakommits av dom själva. t.ex dom håller på med ett vägarbete och fräser bort asfalt (brukar bli en ganska rejäl kant där när dom slutar fräsa) om dom nu inte har satt upp några skyltar som varnar för detta och du kör sönder din bil då betalar dom skadan.

ett annat exempel som jag själv varit med om och säkert hade kunnat fått betalt för var när jag åkte på en liten asfaltsväg som fått ny beläggning av typen på med ett lager gummi liknande asfalt som dom sedan sprutar på en massa småsten på. om ni någon gång åkt på detta när det e nylagt vet ni att det skjuter stenskott som satan... fick mer eller mindre hela fronten på bilen blästrad, inga skyltar på vägen om varning för detta då... några dagar senare därimot så satt dom där big_smile

Senast i forumet
Diskussionsforum
Projekt
Evenemang