5051
Sök

Bild/Bilder: Flyt man ska ha jämt: tappade kardan..

Med lem
1 127 Inlägg
4 januari 2009
Trådstartare
Den senaste veckan har jag mer eller mindre dödat 4 fordon på isen, jag kanske ska inte ska ge mig ut på isen något mer?

Idag skulle vi ha en heldag med några kompisar på sjön, tänkte ta turbon som har lite bättre motor, chassi och drivlina. Och såklart isdäck på..

Igår kväll, nyss satt på isdäcken och klar för morrondagen:

http://img119.imageshack.us/img119/732/isking003cd6.jpg

Idag efter 5 varv på isen:

http://img187.imageshack.us/img187/7043/kasskardan001ju5.jpg

KLING! Sa det, och bilen drog inte alls, kollade i backspegeln, där låg min kardan. roll

Visste ju att mitt stödlager var dåligt, när man stog på 3a så skakade det SATAN. Ska ju ändå bytas så jag gasade på så länge det gick. Tyvärr gick det ju inte länge. big_smile Tar kardan, stödlager och medbringare från isbilen imorrn. Så ska jag väl få sladda lite i vinter iaf.
Senast redigerat av H3dlund (4 januari 2009)

Volvo 740 fanatiker
240 Inlägg
12 januari 2009
de va ju lite tråkigt:P hehe men den va snygg bil iaf

Volvo 855 t-5r T-gul
Mitsubishi l200 Evo

961 Inlägg
12 januari 2009
isdäck är rent av livsfarligt för drivlinan tongue vet massa folk som pajjat lådor o bakaxlar pga av dom .. fast de kan va värt de för de är ju grymt kul big_smile

Pure DieselPower

Med lem
1 127 Inlägg
12 januari 2009
Trådstartare
talibangran skrev:
isdäck är rent av livsfarligt för drivlinan tongue vet massa folk som pajjat lådor o bakaxlar pga av dom .. fast de kan va värt de för de är ju grymt kul big_smile

Fast nu berodde inte detta på isdäcken, nu när jag rivit ner har jag kommit fram till att ett momentstag har knäckt sig. Då vred det bakaxeln lite så kardanknutarna inte kunde jobba "fritt", så vibrationerna som blev av det drog sönder medbringaren.

Men isdäck är skoj, efter man kört med det suger det att åka med vanliga vinterdäck igen. tongue

Lägger i en lägre växel och kör vidare! :)
2 258 Inlägg
12 januari 2009
Hehe, bättre tappa kardan där än som jag, på motorvägen utanför Halmstad 40 mil hemifrån med mammas Chevrolet Blazer... tongue Det måste vara... nästan femton år sedan med det sitter kvar kristallklart i minnet.

Den hade nog haft en spricka en längre tid, så det var ingen våldsam körning alls, men jag låg och marschade i runt 140 (det var extremt tidigt på morgonen, skulle ner och hämta en racingmotor till min Cheva Monza)

Plötsligt sa det pang utav bara attan och bröttlade och small under bilen och så slutade det driva... Rullade till sidan och undrade vad som hänt... Döm om min förvåning när det FATTADES en kardanstång under bilen?!

Vart den tagit vägen blev jag aldrig klok på, den hade ju studsat och slitits av och farit iväg med en vansinnig rotation, och på åkern brevid motorvägen fanns ju inte en chans att hitta den. Var bara så oändligt tacksam att den inte farit iväg och träffat övrig trafik, det var ju rätt glest på vägen vid den tiden....

Fick ta mig hem på fyrhjulsdriften (blev ju framhjulsdrift av den utan kardan) och det var lite skämsigt att rapportera till mor att jag saboterat hennes bil så grymt... tongue

// Ellen smile
Senast redigerat av Vivendi (12 januari 2009)

Kolla in min projekttråd!
http://www.garaget.org/forum/viewtopic.php?id=96807
* Bara är inte så bara. Jag har sjukdomen ME - www.rme.nu *
Få har dött av att kämpa vidare, många av att ge upp!

Sök